2025-05-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så jag har fel med 3500 och du har fel med 100.000 och jag är idioten. OK.

Måste vara jobbigt att hata Sverige så mycket att man måste hitta på siffror. Men du kan ju bli asylant i ett annat land om inte Sverige passar. jag stannar, det är ett bra land med någorlunda politiker.
Men du skrev inte 3500, du skrev inga sedan 2019.
Citera
2025-05-18, 21:50
Medlem
Boogie-ads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
För att det är stor risk att bo nära knarkare?
Conny knarkar så mycket så han sitter och skriker och låter hela nätterna.
Conny flippar ut och hugger ned en granne med kniv.
Conny knarkar så han somnar med en brinnande cigg i handen och eldar ned huset.
Conny knarkar så mycket att han glömmer att kranen står på och orsakar vattenskador.
Conny känner sig extra fattig en dag och börjar planera inbrott hos grannarna.
Connys knarkarkompisar springer där hela nätterna och stör i trapphuset.
Gängkriminella får för sig att spränga Conny med en bomb för att han inte betalar sina skulder.
Conny flippar ut och våldtar något barn han får syn på i trapphuset.

Finns hur många anledningar som helst man inte vill ha en pundare några meter från sin bostad..

Sen finns det en hel del knarkar Connys som absolut aldrig skulle dra uppmärksamheten till sig, som aldrig skulle störa varken dig eller någon annan. Det är väl tråkigt om det är så du har uppfattat pundare i största allmänhet men det är inte så verkligheten ser ut. Du ser den lilla delen dom sista 10%.
Hur många pundare ser du i din stads centrum på dagarna? Beroende på storlek av stad skulle jag gissa 10-100 skulle du våga dig på att gissa hur många pundare det är som inte syns?
Citera
2025-05-19, 09:57
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Sant, det kanske inte borde bli för spekulativt med bostadsrätter. Samtidigt tycker jag det borde vara friare att göra vad man vill (som det är utomlands).

Vadå utomlands? Många länder inför skatter och liknande eller förbjuder uthyrning för att utländska inte ska köpa lägenheter som investering.

Stockholms bostadsmarknad är redan pressad, nu kommer folk köpa mer lägenheter bara för att hyra ut vilket leder till mer bostadsbrist och ökade kostnader för alla utom idiotien som hyr ut sin lägenhet
Citera
2025-05-19, 10:05
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
Vadå utomlands? Många länder inför skatter och liknande eller förbjuder uthyrning för att utländska inte ska köpa lägenheter som investering.

Stockholms bostadsmarknad är redan pressad, nu kommer folk köpa mer lägenheter bara för att hyra ut vilket leder till mer bostadsbrist och ökade kostnader för alla utom idiotien som hyr ut sin lägenhet
Ja skatter kör nog alla länder med. Vilka länder förbjuder uthyrning helt?
Citera
2025-05-19, 10:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Men du skrev inte 3500, du skrev inga sedan 2019.
"inga sedan 2019" kan även betyda "antalet är försumbart jämfört med tidigare". 3500 är "inga" jämfört med 104.000 i min värld. Men inte ordagrant.

Alla som tycker att Sverige fortfarande missköter sig som S+MP gjorde år 2016 har "inga" kunskaper om ämnet.

Huvudfrågan är om även du tror att vi tog in 104.000 asylanter i Sverige år 2024, eller om du är mer påläst än den jag argumenterade emot. Som saknar kunskap om ämnet men ändå uttalar sig.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-19 kl. 10:54.
Citera
2025-05-19, 13:34
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Den stora skillnaden mellan en ägarlägenhet och en bostadsrätt är att det krävs en längre rättsprocess för att ta lägenheten i besittning för föreningen. Vräka hyresgäster är lika lätt, om inte lättare än i en hyresrätt. Men föreningen finns givetvis kvar, och gör samma saker som en bostadsrättsförening gör, bara att med lite mindre makt. Men själva bostaden har ett större värde, då man kan tjäna pengar på att hyra ut den.
Jag skall själv gå på föreningsmöte nästa vecka, med fullmakt av min hyresvärd, då hon är gammal och litar på att jag vet vad som händer i föreningen och kan se efter hennes intressen.
Citera
2025-05-19, 15:16
Medlem
Det är ett steg i rätt riktning
Hellre det än timbros favvo förslag om slopade fönster i rum
Citera
2025-05-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Den stora skillnaden mellan en ägarlägenhet och en bostadsrätt är att det krävs en längre rättsprocess för att ta lägenheten i besittning för föreningen. Vräka hyresgäster är lika lätt, om inte lättare än i en hyresrätt. Men föreningen finns givetvis kvar, och gör samma saker som en bostadsrättsförening gör, bara att med lite mindre makt. Men själva bostaden har ett större värde, då man kan tjäna pengar på att hyra ut den.
Jag skall själv gå på föreningsmöte nästa vecka, med fullmakt av min hyresvärd, då hon är gammal och litar på att jag vet vad som händer i föreningen och kan se efter hennes intressen.

Hur ska en förening kunna ha någon legal rätt att ta en ägarlägenhet i besittning?
Citera
2025-05-19, 21:43
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hur ska en förening kunna ha någon legal rätt att ta en ägarlägenhet i besittning?
Det brukar gå via tingsrätten.
Citera
2025-05-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Enda fall jag kan se är om fastighetsägaren vägrar betala samfällighetens avgift, då har samfälligheten prioriterad fordran om fastigheten mäts ut

Citat:
Det brukar gå via tingsrätten.

Det där för du gärna utveckla.
Jag växte upp i ett villaområde. Mellan husen fanns ett grönområde som var en samfällighet där alla fastigheterna (villorna) ingick.
Skulle den grönyteföreningen kunnat ta över någons villa?

Om inte får du förklara vad skillnaden är.
Citera
2025-05-19, 22:07
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Enda fall jag kan se är om fastighetsägaren vägrar betala samfällighetens avgift, då har samfälligheten prioriterad fordran om fastigheten mäts ut

Det där för du gärna utveckla.
Jag växte upp i ett villaområde. Mellan husen fanns ett grönområde som var en samfällighet där alla fastigheterna (villorna) ingick.
Skulle den grönyteföreningen kunnat ta över någons villa?

Om inte får du förklara vad skillnaden är.

Du får översätta själv.
https://www.minilex.fi/a/asunto-osak...C3%B6n-haltuun

Det funkar liksom i hela världen utom Sverige, där man skall ha bostadsrätter och egna regler för allt.
Citera
2025-05-19, 22:11
Medlem
Citat:
Du får översätta själv.
https://www.minilex.fi/a/asunto-osak...C3%B6n-haltuun

Det funkar liksom i hela världen utom Sverige, där man skall ha bostadsrätter och egna regler för allt.

Ja, men så fungerar inte en svensk ägarlägenhet utan de är juridiskt konstruerade som tex en radhuslänga fast staplad på höjden. Varje lägenhet är en separat fastighet som.ägaren har lagfart på.
Föreningen förvaltar gemensamma ytor, trappuppgångar, fasad mm.

Eftersom tråden handlade om.svenska förhållanden så förutsatte jag att du menade en svensk bostadsrätt vs en svensk ägarlägenhet. Inte en svensk bostadsrätt vs en finsk ägarlägenhet. (Som verkar vara mer lik en svensk bostadsrätt än en svensk ägarlägenhet)
Senast redigerad av Engineer 2025-05-19 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in