2025-05-17, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Du lär inte tjäna så mycket mer i Spanien och Spanien är dessutom dyrare.

Tänkte samma sak, 15k i Thailand borde man ändå kunna leva relativt gott på som singel.
Citera
2025-05-17, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Är du verkligen säker på att lönerna är som i Sverige? Jag personligen jobbade i Torrevieja år 2022 och hanterade Allentes kunder. Vi tjänade sällan över 1.400 euro i månaden när vi jobbade 39 timmar i veckan.
Det går bra för dig för att ditt företag går bra. Att vara en vanlig "obrero" på Kanarieöarna är inte bra. Jag jobbade på flygplatsen i El Medano, Tenerife ett tag. Hårt jobb och bland den sämsta lönen jag någonsin haft. Dessutom fick man utstå rasismen från de inavlade idioterna på ön, kallades för Godo ofta trots att jag var Svensk.

Det var för att dom trodde du var från Småland...
Citera
2025-05-17, 11:00
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagGillarTapeter
Hej Flashback!
Jag har börjat gå i tankarna att flytta utomlands. Skulle isf vara till 2026.

Kort bakgrund varför:
Känner inte att jag trivs i stockholm eller sverige längre. Klimatet (kylan) sänker mig totalt, jag avskyr stressen i stan, ytligheten många människor har här, arbetsmarknaden osv. Det känns inte som hemma här längre helt enkelt.

Jag har spekulerat och vet ju inte riktigt vart jag vill bo som så, men är ju ute efter värme, socialt folk, lugnare livsstil osv. En kompis har tagit upp spanien och hur "coolt" det vore om jag bodde där osv. Så jag kollade lite på det. Smidigt att bo kvar i europa, jag kan flyga hem till sveirge på weekends för att träffa familj och vänner. Det är varmt, socialare folk osv.

Jag är tjej, 31 år om det är relevant. Inga barn och det kommer inte bli några biologiska heller så inget snack om min biologiska klocka tack.
Jag har bra med besparingar. Har dock mest jobbat i butik, sälj, event och liknande. så ingen höjdarkarriär i bagaget. En dröm hade varit att börja jobba inom hotel, event, turism osv och sen kanske driva mitt eget homestay eller liknande. Inget flashigt mao.

Men ni som flyttat dit, hur känner ni att det är? Är jag dum som går i dessa tankar?
Jag kommer få tillgång till akassa under de första månaderna på plats så jag behöver inte ha jobb innan jag flyttar heller. Kan vara arbetslös rent krasst i 3 år utan problem ekonomiskt. Men såklart vill jag ju ha jobb för integrering, syfte och sällskap.

Nej det är en helt okej idé. Det är många som gör samma sak.

Talar du Spanska?

Tips gällande boende.
Försök inte hitta en lägenhet på internet och betala deposit innan du är på plats. Du kommer blir lurad.

Bara flyg ner och ta dig till staden du vill bo i. Vandra runt på gatorna och du kommer se skyltar där det står "Se Alquila" och ett telefonnummer. Det betyder att det hyrs ut. Det är svårare att hitta boende på sommaren dock.
Citera
2025-05-17, 13:47
Medlem
Kommer mest troligen bli arbetslös i höst oavsett då min projektanställning tar slut i oktober.
Marknaden ser inte bra ut för mig här heller därför jag är i funderingarna.
Plugga är också ett jättebra alternativ under tiden jag lär mig spanska isf!
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Att flytta utan att säkra jobb är ett osäkert kort, även om du har tillgångar. Det är tråkigt att behöva flytta tillbaka när kassan tryter.

Det finns en del svenska företag som har call centers placerade i Spanien, med svenska löner, men det kan nog vara rätt enerverande att jobba med 22-åringar i din ålder.

Om jag vore du, skulle jag flytta ner, lära mig språket pronto och knyta kontakter inom den näring jag vill vara verksam. Du kan alltid plugga strökurser på distans om det är något du behöver plugga upp inom den näring du vill vara i.

Lycka till
Citera
2025-05-17, 13:49
Medlem
Har inte tänkt noga, utan är i funderingarna och därför frågar jag on råd och andras insyn.

Om jag ska flytta så kan jag lika gärna flytta utomlands. Enda jag gillar här i Sverige är ju typ strukturen och mina vänner. Så byta stad låter inte attraktivt alls.

Har inga föräldrar jag kan bo hos eller riktigt förlita mig på.
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Utbildning ?? Språk ?? Boende ?? Jobb ??
Sjukhus ??
Har du tänkt noga ??

Det finns ju mindre stad i Sverige...

Om du vill ha lat och rulla tummarna.. Bo hos föräldrar ett par månad...
Citera
2025-05-17, 13:56
Medlem
Vad menar du med 08a och kunna riktiga saker?
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Kvinna, 08:a, 30 år...
Jag är tveksam.

Spanien har sina egna problem med ilogik precis som här i Sverige.
Jag gissar att det är bättre att vara man, inte 08:a(d.v.s. kunna riktiga saker) och 40+(erfaren).
Citera
2025-05-17, 13:57
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Om du inte trivs i Spanien kan du dra till Portugal eller Grekland till exempel. Hela världen är ju öppen för svenskar.
Inte hela världen, inte alls. Hela Europa kanske.
Citera
2025-05-17, 13:58
Medlem
Tanken är att bo i kollektiv för det sociala!
Gillar inte att bo själv

Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Spanien är stort. Man kan ju säkert hitta guldkorn på 600-750 euro lägenheter. I Barcelona kan jag tänka mig är dyrt. Om du inte väljer bo kollektivt ett tag. Åk på semester några månader och känn själv innan. Bygg upp kontakter.
Citera
2025-05-17, 16:17
Medlem
scroshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Hade...
Flyktingmentalitet.

Lycka till

Hade då jag längre varken bor eller arbetar där... Du snackar endast trams.
Citera
2025-05-17, 16:50
Medlem
Citat:
Tanken är att bo i kollektiv för det sociala!
Gillar inte att bo själv

Kan du tänka dig att dela bostad med andra kan det vara ett spännande äventyr. Annars har man mest att vinna om man har pengar att köpa egen bostad då de fasta avgifterna är väldigt låga jämfört med i Sverige. Lönerna är helt klart sämre än i Sverige och idag är det tyvärr inte jättemycket billigare att leva där, om man bortser från alkohol på krogen. Sen har man självklart mycket gratis i ett land med massor av soltimmar om man gillar att vistas utomhus och kanske gillar sol och bad. Rådet som du fått innan att odla kontakter innan du åker är väldigt bra. Det behövs alltid folk inom restaurangbranschen om du inte är rädd för att jobba. Det är även ett stort land och det skiljer en hel del i kostnad beroende på vilken ort du väljer. Kanarieöarna är bra om du kan hitta jobb och dela boende med någon annan. Detsamma gäller Costa Blanca och hela vägen upp till Valencia. Öarna typ Mallorca och storstäder som Barcelona är betydligt dyrare. Andalusien har dyrare boende men om du kan hitta det till bra pris så är även det ett alternativ.
Citera
2025-05-17, 16:56
Medlem
Bbobis avatar
Det finns jobb utan krav på erfarenhet för Svenskar med content moderation mm i södra europa som inkluderar betald flygbiljett och hjälp att hitta bostad. Ibland är jobben platsoberoende tom så länge man befinner sig inom landet. Lön verkar ligga på runt 2.5k euro.

Kan vara ett alternativ om du inte får tag på något annat men jag vet inte hur det ser ut just för Spanien. Sök på det om det låter intressant.
Senast redigerad av Bbobi 2025-05-17 kl. 17:00.
Citera
2025-05-17, 17:01
Citat:
Hej Flashback!
Jag har börjat gå i tankarna att flytta utomlands. Skulle isf vara till 2026.

Kort bakgrund varför:
Känner inte att jag trivs i stockholm eller sverige längre. Klimatet (kylan) sänker mig totalt, jag avskyr stressen i stan, ytligheten många människor har här, arbetsmarknaden osv. Det känns inte som hemma här längre helt enkelt.

Jag har spekulerat och vet ju inte riktigt vart jag vill bo som så, men är ju ute efter värme, socialt folk, lugnare livsstil osv. En kompis har tagit upp spanien och hur "coolt" det vore om jag bodde där osv. Så jag kollade lite på det. Smidigt att bo kvar i europa, jag kan flyga hem till sveirge på weekends för att träffa familj och vänner. Det är varmt, socialare folk osv.

Jag är tjej, 31 år om det är relevant. Inga barn och det kommer inte bli några biologiska heller så inget snack om min biologiska klocka tack.
Jag har bra med besparingar. Har dock mest jobbat i butik, sälj, event och liknande. så ingen höjdarkarriär i bagaget. En dröm hade varit att börja jobba inom hotel, event, turism osv och sen kanske driva mitt eget homestay eller liknande. Inget flashigt mao.

Men ni som flyttat dit, hur känner ni att det är? Är jag dum som går i dessa tankar?
Jag kommer få tillgång till akassa under de första månaderna på plats så jag behöver inte ha jobb innan jag flyttar heller. Kan vara arbetslös rent krasst i 3 år utan problem ekonomiskt. Men såklart vill jag ju ha jobb för integrering, syfte och sällskap.

Hatar Sverige (mest klimatet men även mentaliteten) och sympatiserar med dina flyttplaner, men ..

Besökt Spanien regelbundet i en tio års tid (minst två ggr per år) och tycker det är en mycket dålig idé om du inte redan har jobb där. Räkna inte med att bli insläppt som en av spanjorerna, de föredrar att hålla sig till sina egna och pratar ofta inte mer än tre ord på engelska. Rasismen mot utlänningar ökar också radikalt.

Har man pengar och/eller jobb så är det en sak, och vänner kan man få som inte nödvändigtvis är spanjorer. Men utan pengar och jobb är man utsatt.

Spanien är som sagt ett paradis om man har pengar och kan slå sig ner bland andra svenskar/européer i ett gated community, annars bör man hålla sig till att turista där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in