Citat:
Ursprungligen postat av
JagGillarTapeter
Hej Flashback!
Jag har börjat gå i tankarna att flytta utomlands. Skulle isf vara till 2026.
Kort bakgrund varför:
Känner inte att jag trivs i stockholm eller sverige längre. Klimatet (kylan) sänker mig totalt, jag avskyr stressen i stan, ytligheten många människor har här, arbetsmarknaden osv. Det känns inte som hemma här längre helt enkelt.
Jag har spekulerat och vet ju inte riktigt vart jag vill bo som så, men är ju ute efter värme, socialt folk, lugnare livsstil osv. En kompis har tagit upp spanien och hur "coolt" det vore om jag bodde där osv. Så jag kollade lite på det. Smidigt att bo kvar i europa, jag kan flyga hem till sveirge på weekends för att träffa familj och vänner. Det är varmt, socialare folk osv.
Jag är tjej, 31 år om det är relevant. Inga barn och det kommer inte bli några biologiska heller så inget snack om min biologiska klocka tack.
Jag har bra med besparingar. Har dock mest jobbat i butik, sälj, event och liknande. så ingen höjdarkarriär i bagaget. En dröm hade varit att börja jobba inom hotel, event, turism osv och sen kanske driva mitt eget homestay eller liknande. Inget flashigt mao.
Men ni som flyttat dit, hur känner ni att det är? Är jag dum som går i dessa tankar?
Jag kommer få tillgång till akassa under de första månaderna på plats så jag behöver inte ha jobb innan jag flyttar heller. Kan vara arbetslös rent krasst i 3 år utan problem ekonomiskt. Men såklart vill jag ju ha jobb för integrering, syfte och sällskap.
Hatar Sverige (mest klimatet men även mentaliteten) och sympatiserar med dina flyttplaner, men ..
Besökt Spanien regelbundet i en tio års tid (minst två ggr per år) och tycker det är en mycket dålig idé om du inte redan har jobb där. Räkna inte med att bli insläppt som en av spanjorerna, de föredrar att hålla sig till sina egna och pratar ofta inte mer än tre ord på engelska. Rasismen mot utlänningar ökar också radikalt.
Har man pengar och/eller jobb så är det en sak, och vänner kan man få som inte nödvändigtvis är spanjorer. Men utan pengar och jobb är man utsatt.
Spanien är som sagt ett paradis om man har pengar och kan slå sig ner bland andra svenskar/européer i ett gated community, annars bör man hålla sig till att turista där.