2025-05-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagGillarTapeter
Hej Flashback!
Jag har börjat gå i tankarna att flytta utomlands. Skulle isf vara till 2026.
Jag har haft liknande tankar men man blir ju avskräckt av så'nt här: https://www.youtube.com/watch?v=5ifTEfLmVAg

Samma situation i Portugal: https://www.youtube.com/watch?v=ca3Rx22xJxw

Det verkar som en trend i hela väst att det går mot att det blir olösligt att bo.
Citera
2025-05-16, 21:55
Medlem
Rekommenderar att du hyr en lägenhet i ett par månader så du får in känslan och bättre koll hur vardagslivet är.
Det är lätt att sitta i Sverige och tänka på alla solsemestrar och hur kul det var.
Kanske inte lika kul när man väl bosätter sig där har hört att den spanska byråkratin är tio gånger värre än i Sverige.
Men för all del testa men se till att du har på fötterna ifall du ångrar, boende i Sverige etc.
Citera
2025-05-16, 22:09
Medlem
Citat:
Tack för insikten!
Jag är ju lite av en fegis vanligtvis, jag har aldrig varit inkomstlös under mitt vuxna liv utan vara extremt rädd för ekonomin. men nu är jag ju säker och kan ta risker jag inte vågat innan!
Fick ett jobberbjudande i thailand, dock bara 15000kr i lön och arbete på kvällstid så sa nej. Men känns ju som att möjligheter finns lite varstans om man är villig att sänka sin standard!

Du lär inte tjäna så mycket mer i Spanien och Spanien är dessutom dyrare.
Citera
2025-05-16, 23:03
Medlem
anguluss avatar
Kolla upp ställen där du kan jobba lite på tex en gård mot mat och husrum, tex Workaway. Då kan du känna på landet utan att satsa onödigt mycket ekonomiskt på tex dyrt boende.
Citera
2025-05-16, 23:31
Medlem
Det är dyrt att hyra i Spanien, har du inte någon speciell kompetens i något eftertraktat yrke och dessutom inte kan språket (spanjorer är kass på engelska) så kommer det sluta med att du kommer att leva ett sämre liv överlag där än i Sverige, speciellt ekonomiskt, solen är väl det positiva, människor som flyttar till Spanien gör det oftast för att gå i pension där eller så bor dom där säsongsvis.
Citera
2025-05-16, 23:50
Medlem
Spanien är stort. Man kan ju säkert hitta guldkorn på 600-750 euro lägenheter. I Barcelona kan jag tänka mig är dyrt. Om du inte väljer bo kollektivt ett tag. Åk på semester några månader och känn själv innan. Bygg upp kontakter.
Senast redigerad av ironmanfist 2025-05-16 kl. 23:57.
Citera
2025-05-17, 00:32
Medlem
CyberIngmars avatar
Det är inte dumt eller naivt alls – många flyttar utomlands, även äldre i senior ålder. Du är ung och har alla förutsättningar för att påbörja ett nytt liv utomlands.

Varför inte börja med en längre resa? Titta närmare på städer du kan tänka dig att flytta till och hyr ett kortare Airbnb i ett icke-turistigt bostadsområde i Spanien, till exempel Valencia, Sevilla eller Málaga. Det ger dig en chans att känna in vardagen och möta vanliga spanjorer – handla mat, ta kollektivtrafik, prata med lokalbor. Det säger mycket mer än en semester.

Du har också andra attraktiva alternativ, som Tyskland eller Nederländerna. Lönerna tenderar att vara bättre i båda länderna, och de ligger dessutom nära Sverige om du vill åka hem och hälsa på. Planera in en längre vistelse och upplev det på plats.
Citera
2025-05-17, 01:28
Medlem
Min svägerska flyttade precis tillbaka till Sverige efter 10 år i Barcelona. Svindyrt, orimliga hyror, värdelösa löner, hierarkiska arbetsplatser, för varmt på somrarna så att man får uggla inomhus, kallt på vintrarna på grund av noll isolering i husen...

God mat, bra fest och mycket knark. Hon är dock mycket nöjd med att ha flyttat hem.

Dra till Portugal istället. Också pisslöner, men allt är trevligare där i jämförelse med Spanien imo.
Citera
2025-05-17, 08:06
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Vet du i vilken stad och hur många timmar per vecka denne arbetade? Det du påstår låter väldigt märkligt om jag ska vara ärlig.
Barcelona. Kanske inte är så märkligt om man väljer en bättre arbetsgivare än din.
Citera
2025-05-17, 08:20
Medlem
Germanofils avatar
Jag har aldrig arbetat i Spanien utan bara varit där som turist. Men jag har bott och pluggat tillsammans med många spanjorer i Sverige, Tyskland och Nederländerna. Myten att de skulle vara mer sociala och välkomnande mot främlingen vill jag döda direkt. De håller sig helst för sig själva. Inte alla såklart, men de allra flesta. Om du verkligen vill komma in i samhället är det nog som någon skrev enklast att skaffa en spansk pojkvän (eller flickvän, Madrid är mycket homo-vänligt).

Byråkratin ska tydligen vara hemsk men om du lär känna folk som kan hjälpa dig med skattenummer, sjukförsäkring och liknande så fixar det sig.

Att du redan kan lite spanska är en stor fördel. Du blir snabbt bättre när du är på plats.

Jag flyttade till Tyskland för snart 15 år sedan och har inte ångrat mig. Världen är stor, man måste inte stanna i Sverige. Viktigt är bara att fixa jobb så snart som möjligt i det nya landet. Lönen är skitsamma de första åren. Satsa på delad lägenhet eller annat billigt boende.

Mitt sista tips är att du nog bör undvika Barcelona. Det ska tydligen vara mycket kriminalitet i den staden.
Citera
2025-05-17, 08:56
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrosh
Trams. Hade flertalet 30+ svenska kvinnor (många på min arbetsplats). Absolut inga problem.

Hade...
Flyktingmentalitet.

Lycka till
Citera
2025-05-17, 09:25
Medlem
Citat:
Har betalat för akassa i flera år. kommer ha rätt till akassa från december-ish

Blir inte det svårt då du måste aktivt söka arbete. Vet inte iofs om du ändå kan bo i Spanien och aktivt söka därnere. Kanske vore bra att kolla upp det innan.

"För att ha rätt till ersättning från en a-kassa behöver du vara inskriven som arbetslös på Arbetsförmedlingen och ha arbetat tidigare. Du måste också vara registrerad på Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in