• 1
  • 2
2025-05-16, 12:42
Medlem
Hej Flashback!
Jag har börjat gå i tankarna att flytta utomlands. Skulle isf vara till 2026.

Kort bakgrund varför:
Känner inte att jag trivs i stockholm eller sverige längre. Klimatet (kylan) sänker mig totalt, jag avskyr stressen i stan, ytligheten många människor har här, arbetsmarknaden osv. Det känns inte som hemma här längre helt enkelt.

Jag har spekulerat och vet ju inte riktigt vart jag vill bo som så, men är ju ute efter värme, socialt folk, lugnare livsstil osv. En kompis har tagit upp spanien och hur "coolt" det vore om jag bodde där osv. Så jag kollade lite på det. Smidigt att bo kvar i europa, jag kan flyga hem till sveirge på weekends för att träffa familj och vänner. Det är varmt, socialare folk osv.

Jag är tjej, 31 år om det är relevant. Inga barn och det kommer inte bli några biologiska heller så inget snack om min biologiska klocka tack.
Jag har bra med besparingar. Har dock mest jobbat i butik, sälj, event och liknande. så ingen höjdarkarriär i bagaget. En dröm hade varit att börja jobba inom hotel, event, turism osv och sen kanske driva mitt eget homestay eller liknande. Inget flashigt mao.

Men ni som flyttat dit, hur känner ni att det är? Är jag dum som går i dessa tankar?
Jag kommer få tillgång till akassa under de första månaderna på plats så jag behöver inte ha jobb innan jag flyttar heller. Kan vara arbetslös rent krasst i 3 år utan problem ekonomiskt. Men såklart vill jag ju ha jobb för integrering, syfte och sällskap.
Senast redigerad av JagGillarTapeter 2025-05-16 kl. 12:46.
Citera
2025-05-16, 13:03
Medlem
sebastian66s avatar
Jag har ingen erfarenhet av Spanien förutom att man har varit där på semester.
Jag bor sedan sju år på Filippinerna och trivs bättre på Filippinerna. Vi har inte så mycket anknytning till Sverige förutom min son som kommer och hälsar på.
Med tanke på att du pratar om Spanien känns det ganska trevligt och attraktivt. Jag tror att du kanske kan hitta något arbete på hotell städ eller någonting online som kan hjälpa dig på Traven.
Om du har möjligheter att få a-kassa kan det vara bra. Problemet är att a-kassa har väldigt mycket restriktioner har jag hört.

Det innebär att du inte kan hålla dig undan kanske mer än tre månader. Om du ändå har besparingar så har du möjligheter att hitta någon lösning för att lösa ekonomin.
Du säger att du i princip kan klara dig i tre år. I värsta fall skulle du kunna åka hem till Sverige och jobba ett par månader.
Med tanke på att du inte trivs i Sverige kan det vara värt att prova. Jag kan säga att jag har ångrat mig för att man skulle gjort detta tio år tidigare.
Du är så pass ung så att jag tror inte att du ska fundera alldeles för mycket. Passa på att göra detta när du är ung och inte när du blir gammal.

När du blir gammal så kanske du tänker fan när jag var 31 så var jag på väg. Det måste vara svårt att leva med sådana tankar när man sitter i rullstol och är 75 . Jag kan inte säga att du har någonting att förlora liksom. Om du inte trivs i Spanien kan du dra till Portugal eller Grekland till exempel. Hela världen är ju öppen för svenskar.
Citera
2025-05-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagGillarTapeter
Hej Flashback!

Kort bakgrund varför:
Känner inte att jag trivs i stockholm eller sverige längre. Klimatet (kylan) sänker mig totalt, jag avskyr stressen i stan, ytligheten många människor har här, arbetsmarknaden osv. Det känns inte som hemma här längre helt enkelt.

Jag har spekulerat och vet ju inte riktigt vart jag vill bo som så, men är ju ute efter värme, socialt folk, lugnare livsstil osv. En kompis har tagit upp spanien och hur "coolt" det vore om jag bodde där osv. Så jag kollade lite på det. Smidigt att bo kvar i europa, jag kan flyga hem till sveirge på weekends för att träffa familj och vänner. Det är varmt, socialare folk osv.

Jag är tjej, 31 år om det är relevant. Inga barn och det kommer inte bli några biologiska heller så inget snack om min biologiska klocka tack.
Jag har bra med besparingar. Har dock mest jobbat i butik, sälj, event och liknande. så ingen höjdarkarriär i bagaget. En dröm hade varit att börja jobba inom hotel, event, turism osv och sen kanske driva mitt eget homestay eller liknande. Inget flashigt mao.

Men ni som flyttat dit, hur känner ni att det är? Är jag dum som går i dessa tankar?
Jag kommer få tillgång till akassa under de första månaderna på plats så jag behöver inte ha jobb innan jag flyttar heller. Kan vara arbetslös rent krasst i 3 år utan problem ekonomiskt. Men såklart vill jag ju ha jobb för integrering, syfte och sällskap.

Är dom inte trött på svenskar och turister i Spanien?? Tycker man läst det flera ggr dom vill inte ha dit fler människor pga bostadspriser osv.
Citera
2025-05-16, 13:21
Medlem
Tack för insikten!
Jag är ju lite av en fegis vanligtvis, jag har aldrig varit inkomstlös under mitt vuxna liv utan vara extremt rädd för ekonomin. men nu är jag ju säker och kan ta risker jag inte vågat innan!
Fick ett jobberbjudande i thailand, dock bara 15000kr i lön och arbete på kvällstid så sa nej. Men känns ju som att möjligheter finns lite varstans om man är villig att sänka sin standard!
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag har ingen erfarenhet av Spanien förutom att man har varit där på semester.
Jag bor sedan sju år på Filippinerna och trivs bättre på Filippinerna. Vi har inte så mycket anknytning till Sverige förutom min son som kommer och hälsar på.
Med tanke på att du pratar om Spanien känns det ganska trevligt och attraktivt. Jag tror att du kanske kan hitta något arbete på hotell städ eller någonting online som kan hjälpa dig på Traven.
Om du har möjligheter att få a-kassa kan det vara bra. Problemet är att a-kassa har väldigt mycket restriktioner har jag hört.

Det innebär att du inte kan hålla dig undan kanske mer än tre månader. Om du ändå har besparingar så har du möjligheter att hitta någon lösning för att lösa ekonomin.
Du säger att du i princip kan klara dig i tre år. I värsta fall skulle du kunna åka hem till Sverige och jobba ett par månader.
Med tanke på att du inte trivs i Sverige kan det vara värt att prova. Jag kan säga att jag har ångrat mig för att man skulle gjort detta tio år tidigare.
Du är så pass ung så att jag tror inte att du ska fundera alldeles för mycket. Passa på att göra detta när du är ung och inte när du blir gammal.

När du blir gammal så kanske du tänker fan när jag var 31 så var jag på väg. Det måste vara svårt att leva med sådana tankar när man sitter i rullstol och är 75 . Jag kan inte säga att du har någonting att förlora liksom. Om du inte trivs i Spanien kan du dra till Portugal eller Grekland till exempel. Hela världen är ju öppen för svenskar.
Citera
2025-05-16, 13:23
Medlem
Jo, speciellt svenska turister och folk som köper sommarboenden och tar heltidsbostäder från människor som faktiskt lever i spanien.
Jag har inte tänk köpa nått boende som så utan bo i kollektiv med andra. Och jag kollar mer på Valencia än ex Malaga som är för... svenskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Är dom inte trött på svenskar och turister i Spanien?? Tycker man läst det flera ggr dom vill inte ha dit fler människor pga bostadspriser osv.
Citera
2025-05-16, 13:26
Medlem
Kan du få bidrag om du aldrig har betalat in till A-kassan? Regeln har alltid varit att man måste ha varit inskriven i ett år för att få det.
Senast redigerad av Newton555 2025-05-16 kl. 13:42.
Citera
2025-05-16, 13:27
Medlem
Vill du ha det lugnt, tryggt och rent så är Portugal perfekt(bortsett från Lissabon).
Citera
2025-05-16, 13:28
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Kort bakgrund varför:

Kör på! Du vet ju inte förens du har provat. Sen kan du ju alltid åka tillbaka efter någon månad om det inte blir som tänkt =)
Citera
2025-05-16, 13:32
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Tack för insikten!
Jag är ju lite av en fegis vanligtvis, jag har aldrig varit inkomstlös under mitt vuxna liv utan vara extremt rädd för ekonomin. men nu är jag ju säker och kan ta risker jag inte vågat innan!
Fick ett jobberbjudande i thailand, dock bara 15000kr i lön och arbete på kvällstid så sa nej. Men känns ju som att möjligheter finns lite varstans om man är villig att sänka sin standard!
Det handlar lite grann om du ska hitta rätt arbetsgivare om du ska jobba online..
Jag brukar göra ungefär 25.000 svenska på internet på hemmaplan kan vara med familjen.
Det känns som att det räcker gott och väl för att vi lever ganska lyxigt med barnvakt och lite extra hjälp Jag har många vänner och bekanta som snackar väldigt mycket.
Det innebär att man snackar mycket och parkerar röven i Sverige och kommer aldrig vidare.
Man vågar inte lämna tryggheten brukar vara ett vanligt system. Jag tycker ändå att man ska ta chansen när man är under 50. Med tanke på att din situation ser ganska bra ut så skulle man inte tveka.
Många gånger handlar det om att man inte har ekonomi eller arbete i bagaget. Då kan det vara ganska svårt att bara dra iväg. Samtidigt som jag säger att man måste pröva för att veta om man kan trivas.
Om du inte trivs kan du dra tillbaka om några månader. Du har alltid tryggheten i Sverige på ett eller annat sätt.
Citera
2025-05-16, 13:32
Medlem
Har betalat för akassa i flera år. kommer ha rätt till akassa från december-ish
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Kan du få A-kassa direkt? Regeln har alltid varit att man måste ha varit inskriven i ett år för att få det.
Citera
2025-05-16, 13:33
Medlem
Är det stor skillnad mellan spanien och portugal?
Har ju tänkt mer på spanien just pga språket, att jag kan lite spanska och skulle nog ha lättare att utveckla just spanskan.
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Vill du ha det lugnt, tryggt och rent så är Portugal perfekt(bortsett från Lissabon).
Citera
2025-05-16, 13:42
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Kort bakgrund varför:

spanien är väldigt stort men generellt är att det börjar bli väldigt varmt där på många ställen under sommaren. Jag hade nöjt mig med södra polen, språket är dock svinsvårt att lära sig men om en somalier kan lära sig svenska så borde en svensk kunna lära sig polska
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in