Citat:
Ursprungligen postat av
JagGillarTapeter
Hej Flashback!
Jag har börjat gå i tankarna att flytta utomlands. Skulle isf vara till 2026.
Kort bakgrund varför:
Känner inte att jag trivs i stockholm eller sverige längre. Klimatet (kylan) sänker mig totalt, jag avskyr stressen i stan, ytligheten många människor har här, arbetsmarknaden osv. Det känns inte som hemma här längre helt enkelt.
Jag har spekulerat och vet ju inte riktigt vart jag vill bo som så, men är ju ute efter värme, socialt folk, lugnare livsstil osv. En kompis har tagit upp spanien och hur "coolt" det vore om jag bodde där osv. Så jag kollade lite på det. Smidigt att bo kvar i europa, jag kan flyga hem till sveirge på weekends för att träffa familj och vänner. Det är varmt, socialare folk osv.
Jag är tjej, 31 år om det är relevant. Inga barn och det kommer inte bli några biologiska heller så inget snack om min biologiska klocka tack.
Jag har bra med besparingar. Har dock mest jobbat i butik, sälj, event och liknande. så ingen höjdarkarriär i bagaget. En dröm hade varit att börja jobba inom hotel, event, turism osv och sen kanske driva mitt eget homestay eller liknande. Inget flashigt mao.
Men ni som flyttat dit, hur känner ni att det är? Är jag dum som går i dessa tankar?
Jag kommer få tillgång till akassa under de första månaderna på plats så jag behöver inte ha jobb innan jag flyttar heller. Kan vara arbetslös rent krasst i 3 år utan problem ekonomiskt. Men såklart vill jag ju ha jobb för integrering, syfte och sällskap.
Rent spontant (och lite krasst) - Om du inte känner dig hemma i Sverige, tror du i så fall du skulle känna dig mer hemma utomlands? Ja, jag vet, där är du ju ändå en främling så dina förväntningar på att känna dig hemma är lägre.
Pappa bodde i Spanien - och frös. Det var jättekallt i lägenheten. Enkelglas i lägenheten och frysgrader utomhus. Ändå alldeles tätt på Medelhavsstranden. Huset han bodde i hade 25 lägenheter varav två bebodda. Alltså väldigt ödsligt på vintern. På sommaren exploderade staden med turister. Spanjor blev han aldrig. Sålde lägenheten och flyttade hem till Sverige. För övrigt träffades svenskar i staden - Jag pratade med några av dem - inga roliga typer.
Jag minns också det var jättejobbigt att skaffa och sälja bostad. Annat system än här. Som du hör är jag inte jätteförtjust.
Men alla länder har sina för- och nackdelar. Om jag var du skulle jag kolla på plats. Det kostar kanske en slant - men när du är på en ort, kan du försöka leva som en ortsbo. Gå och göra sådant som du tror du skulle göra ifall du bodde där. Väldigt mycket hänger på atmosfären. Gillar du atmosfären är stor chans du skulle trivas. Problemet med populära orter är att de överhopas med turister. Och så är man själv ett av problemet.
Tillägg: En gång var jag i Barcelona. I Katalonien. En annan atmosfär där. Men jag har inte varit i Madrid. (Av de fyra(fem) latinska länderna trivs jag bäst i Portugal).