Citat:
Ursprungligen postat av
JagGillarTapeter
Hej Flashback!
Jag har börjat gå i tankarna att flytta utomlands. Skulle isf vara till 2026.
Kort bakgrund varför:
Känner inte att jag trivs i stockholm eller sverige längre. Klimatet (kylan) sänker mig totalt, jag avskyr stressen i stan, ytligheten många människor har här, arbetsmarknaden osv. Det känns inte som hemma här längre helt enkelt.
Jag har spekulerat och vet ju inte riktigt vart jag vill bo som så, men är ju ute efter värme, socialt folk, lugnare livsstil osv. En kompis har tagit upp spanien och hur "coolt" det vore om jag bodde där osv. Så jag kollade lite på det. Smidigt att bo kvar i europa, jag kan flyga hem till sveirge på weekends för att träffa familj och vänner. Det är varmt, socialare folk osv.
Jag är tjej, 31 år om det är relevant. Inga barn och det kommer inte bli några biologiska heller så inget snack om min biologiska klocka tack.
Jag har bra med besparingar. Har dock mest jobbat i butik, sälj, event och liknande. så ingen höjdarkarriär i bagaget. En dröm hade varit att börja jobba inom hotel, event, turism osv och sen kanske driva mitt eget homestay eller liknande. Inget flashigt mao.
Men ni som flyttat dit, hur känner ni att det är? Är jag dum som går i dessa tankar?
Jag kommer få tillgång till akassa under de första månaderna på plats så jag behöver inte ha jobb innan jag flyttar heller. Kan vara arbetslös rent krasst i 3 år utan problem ekonomiskt. Men såklart vill jag ju ha jobb för integrering, syfte och sällskap.
Gör det! Många företag som söker personal för språkspecifika roller, alltså tex Svensktalande Kundtjänst i södra Europa betalar ditt flyg ner och oftast även de första veckorna på hotell.
Jag flyttade utomlands till södra Europa när jag var runt 20 och jag stannade i nästan 10 år. Kommer att lämna igen inom kort.
Efter att ha bott utomlands så länge så känns det nästan sorgligt att se på människor i Sverige och veta vad dom missar, utan att de vet om att de missar det.
Det kan vara otroligt kämpigt i början när man flyttat. Man ska lära känna människor, etablera sig, förstå kulturen, etc, etc. men står man ut den tiden så blir det så fantastiskt sedan.
För mig tog det kanske 6 månder innan jag började känna mig någorlunda bekväm och sen blev det bara bättre och bättre efter det. Nu känns det andra landet mer som mitt hem än Sverige gör.
Om du ångrar dig eller att det visar sig att det inte är för dig är det bara att åka hem igen. Det är inte en lika stor biggie som folk försöker att få det till.