2025-05-16, 13:45
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagGillarTapeter
Har betalat för akassa i flera år. kommer ha rätt till akassa från december-ish

kassera in a-kassa från spanien kan du glömma, krävs motprestationer från dig som kräver ständig närvaro i sverige, annars blir det varning och uteblivna pengar.
Citera
2025-05-16, 13:46
Medlem
Exotiics avatar
Citat:
Hej Flashback!
Jag har börjat gå i tankarna att flytta utomlands. Skulle isf vara till 2026.

Kort bakgrund varför:
Känner inte att jag trivs i stockholm eller sverige längre. Klimatet (kylan) sänker mig totalt, jag avskyr stressen i stan, ytligheten många människor har här, arbetsmarknaden osv. Det känns inte som hemma här längre helt enkelt.

Jag har spekulerat och vet ju inte riktigt vart jag vill bo som så, men är ju ute efter värme, socialt folk, lugnare livsstil osv. En kompis har tagit upp spanien och hur "coolt" det vore om jag bodde där osv. Så jag kollade lite på det. Smidigt att bo kvar i europa, jag kan flyga hem till sveirge på weekends för att träffa familj och vänner. Det är varmt, socialare folk osv.

Jag är tjej, 31 år om det är relevant. Inga barn och det kommer inte bli några biologiska heller så inget snack om min biologiska klocka tack.
Jag har bra med besparingar. Har dock mest jobbat i butik, sälj, event och liknande. så ingen höjdarkarriär i bagaget. En dröm hade varit att börja jobba inom hotel, event, turism osv och sen kanske driva mitt eget homestay eller liknande. Inget flashigt mao.

Men ni som flyttat dit, hur känner ni att det är? Är jag dum som går i dessa tankar?
Jag kommer få tillgång till akassa under de första månaderna på plats så jag behöver inte ha jobb innan jag flyttar heller. Kan vara arbetslös rent krasst i 3 år utan problem ekonomiskt. Men såklart vill jag ju ha jobb för integrering, syfte och sällskap.

Gör det! Många företag som söker personal för språkspecifika roller, alltså tex Svensktalande Kundtjänst i södra Europa betalar ditt flyg ner och oftast även de första veckorna på hotell.

Jag flyttade utomlands till södra Europa när jag var runt 20 och jag stannade i nästan 10 år. Kommer att lämna igen inom kort.

Efter att ha bott utomlands så länge så känns det nästan sorgligt att se på människor i Sverige och veta vad dom missar, utan att de vet om att de missar det.

Det kan vara otroligt kämpigt i början när man flyttat. Man ska lära känna människor, etablera sig, förstå kulturen, etc, etc. men står man ut den tiden så blir det så fantastiskt sedan.

För mig tog det kanske 6 månder innan jag började känna mig någorlunda bekväm och sen blev det bara bättre och bättre efter det. Nu känns det andra landet mer som mitt hem än Sverige gör.

Om du ångrar dig eller att det visar sig att det inte är för dig är det bara att åka hem igen. Det är inte en lika stor biggie som folk försöker att få det till.
Citera
2025-05-16, 13:49
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Jag kommer få tillgång till akassa under de första månaderna på plats så jag behöver inte ha jobb innan jag flyttar heller.

Är du bergis på att du kan behålla din svenska a-kassa vid utflytt till Spanien ?

Hur bra är din spanska ?

Malaga / Mallis erbjuder nog bäst jobb möjligheter
Citera
2025-05-16, 14:20
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Är du bergis på att du kan behålla din svenska a-kassa vid utflytt till Spanien ?

Det verkar så

Citat:
Om du är arbetslös i Sverige kan du få behålla ersättningen från a-kassan medan du reser till ett annat EU/EES-land eller Schweiz för att söka jobb. Men först måste du ansöka om intyget U2 från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF).

När intyget är beviljat kan du påbörja din sökanderesa. Anmäl dig på arbetsförmedlingen i sökandelandet inom sju dagar från avresedatumet, lämna U2-intyget till dem och följ deras lokala villkor för arbetssökande.

https://www.sverigesakassor.se/sv/so...ttning-inom-eu
Citera
2025-05-16, 14:25
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Fick ett jobberbjudande i thailand, dock bara 15000kr i lön och arbete på kvällstid så sa nej.
Du kan inte räkna med mycket högre lön i Spanien. Med 15.000 kr i månaden i Thailand så kan du leva betydligt bättre än för samma summa i Spanien.
Citera
2025-05-16, 14:27
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Vill du ha det lugnt, tryggt och rent så är Portugal perfekt(bortsett från Lissabon).
Instämmer, jag har bott i både Portugal och Spanien. Portugiser är dessutom riktigt bra på engelska till skillnad från Spanjorer, fan kan ens 5% av befolkningen föra en konversation på engelska?
Citera
2025-05-16, 14:37
Medlem
profanity101s avatar
Du kan ju alltid "prova" att bo där på en typ längre semester då du kan prova på det hela innan du tar definitivt farväl av Sverige. Du kanske hamnar någon helt annanstans i slutänden om du följer vinden (ditt hjärta). Du är väldigt modig som tänker på ett annat liv, de flesta av oss härdar ut här i Sverige och blir bittra i stället
Citera
2025-05-16, 14:37
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Tack för insikten!
Jag är ju lite av en fegis vanligtvis, jag har aldrig varit inkomstlös under mitt vuxna liv utan vara extremt rädd för ekonomin. men nu är jag ju säker och kan ta risker jag inte vågat innan!
Fick ett jobberbjudande i thailand, dock bara 15000kr i lön och arbete på kvällstid så sa nej. Men känns ju som att möjligheter finns lite varstans om man är villig att sänka sin standard!

Jag lever vinterhalvmånaden i Thailand. 15k i Thailand lever du väldigt bra på. Landet har absolut bäst utbud av bra lägenheter och hus än något annat land som är prisvärt. Väldigt mycket olika restauranger etc etc..

Själv hade jag varlt italien över spanien, men alla har olika saker de gillar.
Citera
2025-05-16, 14:39
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Hej Flashback!
Jag har börjat gå i tankarna att flytta utomlands. Skulle isf vara till 2026.

Kort bakgrund varför:
Känner inte att jag trivs i stockholm eller sverige längre. Klimatet (kylan) sänker mig totalt, jag avskyr stressen i stan, ytligheten många människor har här, arbetsmarknaden osv. Det känns inte som hemma här längre helt enkelt.

Jag har spekulerat och vet ju inte riktigt vart jag vill bo som så, men är ju ute efter värme, socialt folk, lugnare livsstil osv. En kompis har tagit upp spanien och hur "coolt" det vore om jag bodde där osv. Så jag kollade lite på det. Smidigt att bo kvar i europa, jag kan flyga hem till sveirge på weekends för att träffa familj och vänner. Det är varmt, socialare folk osv.

Jag är tjej, 31 år om det är relevant. Inga barn och det kommer inte bli några biologiska heller så inget snack om min biologiska klocka tack.
Jag har bra med besparingar. Har dock mest jobbat i butik, sälj, event och liknande. så ingen höjdarkarriär i bagaget. En dröm hade varit att börja jobba inom hotel, event, turism osv och sen kanske driva mitt eget homestay eller liknande. Inget flashigt mao.

Men ni som flyttat dit, hur känner ni att det är? Är jag dum som går i dessa tankar?
Jag kommer få tillgång till akassa under de första månaderna på plats så jag behöver inte ha jobb innan jag flyttar heller. Kan vara arbetslös rent krasst i 3 år utan problem ekonomiskt. Men såklart vill jag ju ha jobb för integrering, syfte och sällskap.

Jag skulle sökt mig längre ut - som Sebastian och Fillipinerna.

Men testa ett år. Testa och hyra ut ditt hem i ett år. Snacka med chefen och förklara att du behöver ta ett års ledigt och att du bara måste testa i alla fall en gång.
På det sättet vet du ju, du VET, att går det åt helvete så är det bara att komma hem till Svedala och planera på nästa försök.

Berätta för kompisar och familj med att det är för att testa. Att det kan gå åt fanders, att du kanske behöver sova på en soffa några månader och jobba donken eller vadfan som helst. MEN TESTA.

Du kommer komma hem med några erfarenheter rikare i värsta fall. I värsta fall.

EDIT: värsta värsta måste du be om lån eller ambassaden om flygresa hem. Men det är ju en av bra orsaker att betala skatt! Att du ska kunna testa, att du ska kunna försöka och komma tebax om det går åt fanders.
Citera
2025-05-16, 14:43
Medlem
Är ju lika kallt i polen ungefär. Kollar man snitttemp så ligger Krakow på 1 till -5 på vintern medan stockholm ligger på -1. Valencia ligger på 16 grader.
Känns ju inte som att en svensk har någon fördel alls i Polen heller...
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
spanien är väldigt stort men generellt är att det börjar bli väldigt varmt där på många ställen under sommaren. Jag hade nöjt mig med södra polen, språket är dock svinsvårt att lära sig men om en somalier kan lära sig svenska så borde en svensk kunna lära sig polska
Citera
2025-05-16, 14:45
Medlem
Man ansöker om att få Akassa för jobbsök utomlands, så jo klart det går. Är ju lite extra steg såklart. Men man måste såklart påvisa att man sökt jobb och prestera som i sveirge. Är ju inte betald semester.

Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
kassera in a-kassa från spanien kan du glömma, krävs motprestationer från dig som kräver ständig närvaro i sverige, annars blir det varning och uteblivna pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Hur bra är din spanska ?

Malaga / Mallis erbjuder nog bäst jobb möjligheter
Citera
2025-05-16, 14:47
Medlem
Wyrdkins avatar
Har en kompis som just flyttat tillbaka till Sverige från Spanien.

Löner är kassa, vädret är inte så fantastiskt som man tror och det är inte direkt billigare där. När du upptäcker detta har du slösat en massa pengar.

Håll dig hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in