2025-05-16, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Ja det hade jag gjort. Men ponera då att halveringstiden är 14 dagar som worst case för hög PEthare.

Isåfall skulle det krävas en fylla upp till en promille två dagar i veckan för att nå en steady state på strax över 0,3.

Fortsatt en hel del?

Dock så håller jag helt med om att man kan nå 0,3 med långt under den komsumtion som TS uppger.

Att "högkonsumenter" kan få mindre PEth-bildning och kortare eliminering (halveringstid) är också extremt problematiskt. Det har man säkert inte tänkt på när man införde testerna och sitt gränsvärde.
Citera
2025-05-16, 18:03
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Jag har noterat att det är väldigt många inne och läser tråden. Kan inte ni som är inne och läser kommentera vad ni tror om saken?

Att det är helt klart fel någonstans. Har inte satt mig in i alla detaljer på den nivå som andra i tråden men har själv inte druckit tidigare på 9 månader och haft lägsta nivå i Peth sen druckit en tung kväll med kanske 6st 7% 50cl cider och sen 7-8 dagar tidigare liknande och hamnat över 0.30.

Det som är självklart kring detta är att det inte bevisar att man är regelbunden missbrukare snarare att man har intagit X mängd under senaste tid och att halvering är väldigt seg. Det är ett bevis för mig att det är skräp när det kommer till att mäta något annat än att man har druckit i närtid. Sen verkar det variera starkt vilken mängd som krävs för att uppnå 0.30 från person till person. Det bevisar inte att man är regelbunden missbrukare i alla fall.
Citera
2025-05-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Att det är helt klart fel någonstans. Har inte satt mig in i alla detaljer på den nivå som andra i tråden men har själv inte druckit tidigare på 9 månader och haft lägsta nivå i Peth sen druckit en tung kväll med kanske 6st 7% 50cl cider och sen 7-8 dagar tidigare liknande och hamnat över 0.30.

Det som är självklart kring detta är att det inte bevisar att man är regelbunden missbrukare snarare att man har intagit X mängd under senaste tid och att halvering är väldigt seg. Det är ett bevis för mig att det är skräp när det kommer till att mäta något annat än att man har druckit i närtid. Sen verkar det variera starkt vilken mängd som krävs för att uppnå 0.30 från person till person. Det bevisar inte att man är regelbunden missbrukare i alla fall.

Jag frågade AI hur många gram alkohol det motsvarar. Svaret blev "Alltså innehåller 6 stycken 50 cl cider med 7 vol% cirka 168 gram alkohol" (jag har inte dubbelkollat). Hur som helst är det typ hälften av deras nedre spann om "(340 – 500 gram ren alkohol) i veckan" som Transportstyrelsen hävdar ska behövas för att nå 0,3 µmol/l.
Citera
2025-05-16, 18:11
Medlem
Citat:
Jag har noterat att det är väldigt många inne och läser tråden. Kan inte ni som är inne och läser kommentera vad ni tror om saken?

Jag är inte lika bra på matte som några av er men jag jag mig utan större problem genom mellanstadiet och utifrån detta kan jag konstatera att de som satt gränsvärden antagligen är sämre än mig på matte med viss marginal eller, något troligare, helt enkelt inte brydde sig.

Framstår vid första anblicken som en ganska rejäl skandal.
Citera
2025-05-16, 18:14
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Jag frågade AI hur många gram alkohol det motsvarar. Svaret blev "Alltså innehåller 6 stycken 50 cl cider med 7 vol% cirka 168 gram alkohol" (jag har inte dubbelkollat). Hur som helst är det typ hälften av deras nedre spann om "(340 – 500 gram ren alkohol) i veckan" som Transportstyrelsen hävdar ska behövas för att nå 0,3 µmol/l.

Jag vet inte. Är det en stor mängd att sänka på en kväll? Ja, säkerligen om man inte dricker ofta eller i en sittning, som kan variera från person till person. Men är det fest så är det fest. Om det är mycket mängd eller inte för individuella personer är ganska oviktigt när testet är framtaget för att bevisa regelbundet missbruk. Sen när alkohol påverkan och tolerans osv är så individuell som den är så kan man inte ha ett sådant här test för att bevisa ett regelbundet missbruk över en hel befolkning. Säger sig självt. Dagen jag hörde det här med transportstyrelsen visste jag de kommer få skrota detta eller göra om fullständigt.
Citera
2025-05-16, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Jag vet inte. Är det en stor mängd att sänka på en kväll? Ja, säkerligen om man inte dricker ofta eller i en sittning, som kan variera från person till person. Men är det fest så är det fest. Om det är mycket mängd eller inte för individuella personer är ganska oviktigt när testet är framtaget för att bevisa regelbundet missbruk. Sen när alkohol påverkan och tolerans osv är så individuell som den är så kan man inte ha ett sådant här test för att bevisa ett regelbundet missbruk över en hel befolkning. Säger sig självt. Dagen jag hörde det här med transportstyrelsen visste jag de kommer få skrota detta eller göra om fullständigt.

Jag lägger ingen värdering i om det är mycket eller lite utan jag är mer nyfiken på vilka resultat man kan få efter en viss mängd alkohol. Om det du säger om mängden stämmer så har du ju druckit mindre än vad Transportstyrelsen hävdar behövs för att nå 0,3 µmol/l.

Jag själv har, mig veterligen, inte gjort några PEth-test så jag har lite svårt att veta vilket resultat jag själv skulle få.
Citera
2025-05-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Du har själv missat poängen. Ingen med låg - måttlig konsumtion av alkohol har ett PEth>0,3. Det indikerar alkoholberoende. Vill du låta en sådan person köra dig eller dina närstående i en ambulans?

Därom tvistar de lärde. Det lutar mer och mer åt att gränsvärdet om 0,3 är felaktigt. Att transportstyrelsen skriver att det behövs 28-42 glas vin i veckan för att nå 0,3 är rent skitsnack. För att gränsvärdet ska matcha Transportstyrelsens 28-42 glas behöver det höjas till typ 0,6-0,9.
Citera
2025-05-16, 20:00
Medlem
Citat:
Därom tvistar de lärde. Det lutar mer och mer åt att gränsvärdet om 0,3 är felaktigt. Att transportstyrelsen skriver att det behövs 28-42 glas vin i veckan för att nå 0,3 är rent skitsnack. För att gränsvärdet ska matcha Transportstyrelsens 28-42 glas behöver det höjas till typ 0,6-0,9.
Snarare handlar det om att PEth är för oprecist för att spm enda parameter för att återkalla ett körkort.
Vissa personer kommer att kunna ha ett högt värde vid måttlig konsumtion andra ett lågt trotts att de har ett riskdrickande.
Ungefär som att fälla en fortkörare med ett mätinstrument med en tolerans på +- 50%.
Det är nog vad jag fått till mig av den dokumentation som finns tillgänglig.
Citera
2025-05-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Snarare handlar det om att PEth är för oprecist för att spm enda parameter för att återkalla ett körkort.
Vissa personer kommer att kunna ha ett högt värde vid måttlig konsumtion andra ett lågt trotts att de har ett riskdrickande.
Ungefär som att fälla en fortkörare med ett mätinstrument med en tolerans på +- 50%.
Det är nog vad jag fått till mig av den dokumentation som finns tillgänglig.

Ja jag håller med om att det är ett extremt osäkert test iom de stora individuella variationerna när det gäller både bildning och eliminering av PEth.

Det jag skrev om ovan handlade ju om att få siffrorna att gå ihop.
Citera
2025-05-16, 21:27
Medlem
Inkommers avatar
Uh lång text i ts. Jobbigt att läsa allt.

Ja gränsvärdet är för lågt. Eller hela testet är åt helvete och borde inte användas.
Även en alkis ska få köra bil om den är nykter för stunden.
Citera
2025-05-16, 22:25
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Att "högkonsumenter" kan få mindre PEth-bildning och kortare eliminering (halveringstid) är också extremt problematiskt. Det har man säkert inte tänkt på när man införde testerna och sitt gränsvärde.

Man måste sätta gränsen någonstans. Och som sagt så döms man inte ut på ett test generellt sett.

Men jag tar helt till mig detta och ska sätta mig in mer i litteraturen när jag har tid. Återkommer.
Citera
2025-05-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Uh lång text i ts. Jobbigt att läsa allt.

Sorry men jag visste inte hur jag skulle få med allt på annat vis.

Men kortfattat så handlar det om att man felaktigt använt 4 dagars halveringstid när man arbetade med Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth. Anders Helander, Therese Hanson (Läkartidningen 38/2013)
https://lakartidningen.se/Opinion/De...yletanol-PEth/

Det i sin tur resulterar i en mängd följdfel där bland annat gränsvärdet på 0,3 µmol/l blivit för lågt. Hade man istället använt korrekta halveringstider (runt 7,8 +/- 3,3 dygn) hade troligen gränsvärdet satts högre, gissningsvis någonstans runt 0,6-0,9 µmol/l. Eventuellt med en gråzon som David Grönte pratar om. Allt snack om att de som fått strax över 0,3 µmol/l i proverna är missbrukare behöver inte vara sant. För att grundberäkningen kring gränsvärdet troligen är felaktig.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-16 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in