2025-05-23, 11:39
Den här debattrepliken av Anders Helander i Läkartidningen 2025-01-14 är också mycket intressant i sammanhanget. Även här framkommer det att gränsvärdet på 0,3 µmol/l är tätt sammankopplat med Socialstyrelsens gräns om riskbruk (dvs 10 standardglas i veckan, tidigare 14 standardglas i veckan).

"Förvånande att kritik riktas mot en säker och värdefull alkoholmarkör"
https://lakartidningen.se/opinion/de...alkoholmarkor/

Några citat
"Kritik har nu riktats från läkarhåll mot alkoholmarkören fosfatidyletanol (PEth) [2], där kunskapsläget nyligen uppdaterades i Läkartidningen [3]. Kritiken är senkommen, eftersom PEth-mätning och bedömningskriterierna är nationellt harmoniserade sedan 2013 [4]. PEth är i dag en etablerad blodmarkör som täcker de senaste veckornas alkoholintag [5] och används för att indikera överkonsumtion eller riskbruk [3, 6]."

"Initialt ifrågasattes vad som avses med överkonsumtion [2], vilket är förvånande. Internationella och nationella hälsomyndigheter och organisationer, såsom WHO och Socialstyrelsen, har länge rekommenderat gränser för ett alkoholintag som på kort eller lång sikt innebär hälsorisker [1, 7] och även ökar risken för olyckor och våld."

"I Sverige används >0,30 μmol/l som gräns för att indikera »regelbunden, hög alkoholkonsumtion« – se Fakta 1 i översiktsartikeln [3]. Även internationellt råder enighet om att 0,30 μmol/l (ca 200–210 μg/l) är en lämplig gräns för riskbruk [6, 10, 11]."

"Snömos om den taffliga studien om 11 studiedeltagare som drack under 5 dagar."

"Referensintervall och gränsvärden gäller på populations- eller gruppnivå, men inte för alla. Ett PEth-värde under 0,30 μmol/l utesluter inte riskbruk på individnivå [3]."

Av de 15 referenserna som Anders Helander använder är hela 7 stycken egna studier och artiklar. Partisk i frågan?
Citera
2025-05-23, 11:50
Citat från några av kommentarerna till debattrepliken i föregående inlägg

"Jag tillåter mig att betvivla att en dylik process med Transportstyrelsen i detta fall ha förekommit.
Där körkortsläkare tillsammans med beroendeläkare, allmänläkare, kliniska kemister mfl kom att utarbeta ett konsensusdokument med info om varför just Peth på 0,30 µmol/l skulle utgöra en beslutsgräns för att läkare bör skriva ett intyg om indraget körkort. (Ett sådant dokument hade ju i denna diskussion varit mycket förtjänstfullt att kunna ta del av, ifall det hade funnits, så om det mot min förmodan gör det, vore jag tacksam.)
"

"Johan Bergqvist, ST-Läkare i Klinisk Kemi, Region Halland"

"PEth är på många sätt en alldeles utmärkt alkoholmarkör som jag tycker har ett stort kliniskt värde. Det problem som jag tror att Tor Stålhammar ville belysa är att PEth felaktigt ses som specifikt för olika nivåer av långvarig alkoholkonsumtion, vilket det ju inte finns stöd för. Artikelförfattaren hänvisar till studien av Gnann och medarbetare (2012) som bygger på att 11 personer får dricka en ansenlig mängd alkohol dagligen under fem dagar och man verkar ha uppmätt PEth-värden hos 8 av dem under de första 10 dagarna. Detta är för det första ett väldigt litet datamaterial för att dra tvärsäkra slutsatser ifrån, och för det andra är det missvisande med tanke på att PEth har en halveringstid på ca 4-11 dagar vilket gör att "steady state" är långt ifrån att vara uppnått efter fem dagar. Detta innebär att ett förväntat PEth-värde av samma mängd alkohol dagligen under längre tid kan förväntas vara betydligt högre än de siffror som uppmättes i studien. Det råder alltså en del oklarheter kring precis hur tillförlitligt ett PEth-värde är för att uppmäta en given genomsnittlig alkoholkonsumtion, och ett PEth-värde på 0,3 mikromol/L kan därför svårligen sägas vara specifikt för en viss konsumtionsnivå.

Detta utgör inget som helst problem i vanliga kliniska situationer, men det blir ett desto större problem när det gäller körkortsfrågor. Ska man följa Transportstyrelsen till punkt och pricka gäller att vi läkare ska anmäla om olämplighet att inneha körkort vid två PEth-prover på minst 0,3 mikromol/L inom ett år med minst fem veckors mellanrum. Med tanke på osäkerheten i vilken konsumtionsnivå som det PEth-värdet motsvarar i det individuella fallet framstår det som orimligt att provtagningen ska kunna ligga till grund för en åtgärd som medför så stor påverkan på människors liv som det i många fall gör att de förlorar körkortet, om än tillfälligt.
"

"Så i ljuset av dessa olika svårigheter tycker jag att det är mycket problematiskt att gränsen för PEth på 0,3 mikromol/L används på det sätt som Transportstyrelsen gör. Att använda gränsvärdet i kliniska riktlinjer för råd, stöd och behandling av alkoholproblematik är helt okomplicerat, men när det kopplas till myndighetsutövande är det högst tveksamt enligt min åsikt."

"Jonas Berge, Överläkare, docent, ansvarig för Kompetenscentrum Beroende Region Skåne, Beroendecentrum Malmö"

Länk
https://lakartidningen.se/opinion/de...alkoholmarkor/
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 11:58.
Citera
2025-05-23, 12:44
Är det någon som vet om det finns någon vedertagen definition för vad som är "överkonsumtion av alkohol"?

Jag har försökt leta efter definitionen men inte hittat någon bra källa. Eller är det så enkelt att allt över Socialstyrelsens gräns för "riskbruk" räknas som "överkonsumtion"?

Google säger följande
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:socialstyrelsen.se."
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:folkhalsomyndigheten.se."
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:can.se."

Socialstyrelsens definition av "riskbruk av alkohol" är denna

Citat
"Definition av riskbruk av alkohol
Riskbruk av alkohol hos vuxna definieras som att dricka något av följande:

• 10 standardglas eller mer per vecka
  • 4 standardglas eller mer per dryckestillfälle (så kallad intensivkonsumtion) en gång i månaden eller oftare.

Gränsvärdena gäller både män och kvinnor, eftersom alla vuxna som dricker alkohol på dessa nivåer löper ungefär lika stora risker för olycksfall, sjukdom och förtida död. Det går dock inte att ange en generell gräns för när alkoholkonsumtion är riskfri, eftersom den individuella risken varierar, bland nnat på grund av ålder, dryckesmönster och hälsotillstånd.

För unga under 18 år och gravida definieras all alkoholkonsumtion som riskbruk.
"

Källa https://www.socialstyrelsen.se/globa...24-11-9272.pdf

Jag vill använda informationen för att koppla det mot PEth-gränsvärdet på 0,3 µmol/l
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 13:00.
Citera
2025-05-23, 14:07
Enligt Internetmedicin så står det så här under "Riskbruk, skadligt bruk och beroende". Begreppet "överkonsumtion" nämns inte över huvud taget. Termen "missbruk" är inte en medicinsk diagnos och saknar definition varför den ska undvikas inom hälso- och sjukvården enligt nedan.

Varför används då begreppen "överkonsumtion" och "missbruk" av tex Transportstyrelsen? Och vart kategoriserar de in det enligt nedanstående?

Transportstyrelsen
https://www.transportstyrelsen.se/sv...er-av-korkort/

Internetmedicin
"Riskbruk, skadligt bruk och beroende
I diagnossystemet ICD (International Classification of Diseases, 10:de upplagan; WHO, 1992) finns diagnoserna skadligt bruk respektive beroende. Termen missbruk är inte en medicinsk diagnos och saknar definition varför den ska undvikas inom hälso- och sjukvården.

I DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5:e upplagan; American Psychiatric Association, 2013) har de tidigare diagnoserna missbruk respektive beroende förts samman i diagnosen substance use disorder (sv: substansbrukssyndrom).

Denna diagnos är definierad som ett kontinuum, där svårighetsgraden spänner från lätt till svår. Varje substans (alltså även alkohol) kategoriseras i en egen diagnos. Mild svårighetsgrad fordrar att två eller tre kriterier (av totalt 11) har uppfyllts.

Riskbruk är inte en diagnos, utan avser alkoholkonsumtion som - på gruppnivå - ökar risken för olika negativa konsekvenser, inte minst medicinska.

Definitionen av riskbruk varierar mellan olika länder. År 2023 publicerade Socialstyrelsen nya gränsvärden för vad som bör räknas som riskbruk av alkohol. Till skillnad från tidigare gör man numera ingen skillnad mellan könen, utan anger en gräns på 10 standardglas eller mer per vecka för både män och kvinnor, alternativt intensivkonsumtion (4 standardglas eller mer vid ett och samma tillfälle).
"

https://www.internetmedicin.se/beroe...och-behandling
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 14:14.
Citera
2025-05-23, 14:51
Jag ställde följande fråga till Socialstyrelsen
"Hej,
jag undrar vad definitionen av "överkonsumtion av alkohol" är. Finns det formellt beskrivet någonstans? Eller är det så enkelt att allt över er gräns för "riskbruk" räknas som överkonsumtion?
Mvh
"

Svaret jag fick (aningen förkortat då det även innehöll information kring skadligt bruk och beroende
"Hej Kalle!
Tack för ditt mail! Socialstyrelsen använder sig inte av begreppet ”överkonsumtion av alkohol”.
Vänliga hälsningar,
"

Frågan blir då, vem har hittat på begreppet "överkonsumtion av alkohol" och vad är definitionen av begreppet?

Det nämns relativt ofta hos tex Transportstyrelsen men också i en hel del artiklar rörande PEth. Även i "Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth" nämns det ofta. Kanske härstammar begreppet därifrån?

"Nationell harmonisering av alkoholmarkören PEth"
"PEth-bildningen efter alkoholintag är dosberoende med individuell variation [4, 5], varför det är svårt att identifiera ett exakt gränsvärde som skiljer »normalbruk« från »riskbruk« (överkonsumtion). Däremot är markören mycket användbar för att skilja mellan total nykterhet (inget PEth) och alkoholkonsumtion (något PEth) samt vid behandlingsuppföljning. PEth introducerades ursprungligen som ett test för »alkoholmissbruk« som avspeglar överkonsumtion under de senaste veckorna till månaden [3]."

"Som gränsvärde för att indikera ett mer omfattande, regelbundet alkoholintag (»överkonsumtion«) föreslås 0,30 μmol/l PEth 16:0/18:1 (Figur 2)."

https://lakartidningen.se/Opinion/De...yletanol-PEth/

Slutsatsen blir då troligen att riskbruk = överkonsumtion enligt Anders Helander, Therese Hansson och Equalis (Extern kvalitetssäkring inom laboratoriemedicin i Sverige)

Detta betyder troligen att allt ≥ 10 standardglas i veckan alternativt ≥ 4 standardglas vid ett tillfälle räknas som "överkonsumtion". Dock har gränsen för "riskbruk" nedjusterats från 14 till 10 standardglas under 2023. Gränsvärdet för PEth sattes 10 år tidigare.

Summa summarum betyder detta med största sannolikhet att gränsvärdet på 0,3 µmol/l PEth är satt just så för att indikera att någon ligger i närheten av, eller över, Socialstyrelsens förra gräns för "riskbruk". Dock tänkte man inte på de stora individuella variationerna kring bildande och eliminering av PEth när gränsvärdet sattes 2013. Hade man tänkt på det så hade det troligtvis varit ett referensintervall / gråzonsintervall istället för ett hårt fast värde på just 0,3 µmol/l.
Senast redigerad av Tyr96sn213bda 2025-05-23 kl. 15:22.
Citera
2025-05-23, 15:54
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Större studier vore jättebra men man skyller ofta på att det är etiskt problematiskt att genomföra studier kring alkohol iom att det kan vara skadligt. Det är därför det ofta refereras till den taffliga studien som genomfördes 2012. Du vet den där 11 deltagare skulle dricka till 1 promille under 5 dagar. Problemet är bara att den är alldeles för liten, pågick under för kort tid samt även dåligt genomförd (alla 11 följde uppenbarligen inte instruktionerna om man tittar på studiedatat). Sedan hänvisar man till den gång på gång på gång... så det blir fel gång på gång på gång...
Skrämmande att man hänvisar tll en sån bristfällig "studie". Man tar jobbet från personer som inget gjort?
Helt sjukt och rättsvidrigt tycker jag!
Citera
2025-05-23, 15:57
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Här kommer något att tänka på för er som tvivlar

Ställ följande fråga till valfritt AI
"Efter hur många dygn nås "steady state" på 97% om man har en halveringstid på 12 dygn?"

Sedan tänker du på följande
  • Att personen kanske regelbundet dricker 6-9 standardglas i veckan (motsvarande 1 - 1,5 flaska vin i veckan). Dvs under Socialstyrelsens gräns om riskbruk.
  • Att personen i fråga är en tjej eller kvinna på låt säga 60 kg (vikten har stor betydelse för vilken promille personen får, även könet påverkar till vis del samt andra faktorer).
  • Att personen kanske inte förbränner alkoholen lika snabbt som en insupen "högkonsument".
  • Att PEth bara bildas när det finns alkohol i blodet (exakt hur mycket PEth som bildas är individuellt).
  • Att den individuella halveringstiden påverkar PEth-värdet extremt mycket över tid. En "högkonsument" kan ligga på ca 3-5 dygn enligt studier. Vanliga svenssons har ofta en halveringstid på nånstans runt 7,8 ± 3,3 dygn (men variationen kan vara ännu högre för vissa personer).

Den personen kan mycket väl hamna över 0,3 µmol/l över tid. Motbevisa mig gärna! Jag tar fram lite popcorn så länge.

Att hänvisa till "AI" tyder på oförmåga att söka information på egen hand från verieferbara källor samt en övertro på vad AI kan veta?
Citera
2025-05-23, 16:01
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Att hänvisa till "AI" tyder på oförmåga att söka information på egen hand från verieferbara källor samt en övertro på vad AI kan veta?

Det är en relativt enkel beräkning så den kan AI svara på
Citera
2025-05-23, 16:10
Medlem
Mecanicuss avatar
6-9 standardglas låter lågt i det här sammanhanget? Transportstrelsen skriver "För att få det krävs att man dricker cirka 340-500 gram ren alkohol i veckan, det motsvarar cirka 28-42 glas vin eller cirka 21-28 burkar starköl. "
Är AI dåligt tränad eller dåligt uppdaterad?
Citera
2025-05-23, 16:14
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Om du orkar och själv vill så vore det intressant. Dom kanske har någon slags tabell som dom kollar i? Handlade det om 50cl-burkar i exemplet ovan? Om inte kan jag räkna om siffrorna åt dig.
Har pratat med soc nu och tyvärr så hittar hon inte hur läkaren kom fram till att jag drack 10 vinare om dagen.

Men hon sa att hon mycket väl kom ihåg när läkaren hade ringt till hon och berätta det i halv panik. Så tyvärr står det inte på papper.

Det är väl om jag tar kontakt med vårdcentralen kanske?
Citera
2025-05-23, 16:25
Citat:

Jag visste redan svaret på frågan.

Citat:
6-9 standardglas låter lågt i det här sammanhanget? Transportstrelsen skriver "För att få det krävs att man dricker cirka 340-500 gram ren alkohol i veckan, det motsvarar cirka 28-42 glas vin eller cirka 21-28 burkar starköl. "
Är AI dåligt tränad eller dåligt uppdaterad?

Är du ironisk? Transportstyrelsen har överdrivit sin mängd 2-3 gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Har pratat med soc nu och tyvärr så hittar hon inte hur läkaren kom fram till att jag drack 10 vinare om dagen.

Men hon sa att hon mycket väl kom ihåg när läkaren hade ringt till hon och berätta det i halv panik. Så tyvärr står det inte på papper.

Det är väl om jag tar kontakt med vårdcentralen kanske?

Du gör som du vill så klart.
Citera
2025-05-23, 16:27
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Är det någon som vet om det finns någon vedertagen definition för vad som är "överkonsumtion av alkohol"?

Jag har försökt leta efter definitionen men inte hittat någon bra källa. Eller är det så enkelt att allt över Socialstyrelsens gräns för "riskbruk" räknas som "överkonsumtion"?

Google säger följande
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:socialstyrelsen.se."
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:folkhalsomyndigheten.se."
"Inga resultat hittades för alkohol +överkonsumtion site:can.se."

Socialstyrelsens definition av "riskbruk av alkohol" är denna

Citat
"Definition av riskbruk av alkohol
Riskbruk av alkohol hos vuxna definieras som att dricka något av följande:

• 10 standardglas eller mer per vecka
  • 4 standardglas eller mer per dryckestillfälle (så kallad intensivkonsumtion) en gång i månaden eller oftare.

Gränsvärdena gäller både män och kvinnor, eftersom alla vuxna som dricker alkohol på dessa nivåer löper ungefär lika stora risker för olycksfall, sjukdom och förtida död. Det går dock inte att ange en generell gräns för när alkoholkonsumtion är riskfri, eftersom den individuella risken varierar, bland nnat på grund av ålder, dryckesmönster och hälsotillstånd.

För unga under 18 år och gravida definieras all alkoholkonsumtion som riskbruk.
"

Källa https://www.socialstyrelsen.se/globa...24-11-9272.pdf

Jag vill använda informationen för att koppla det mot PEth-gränsvärdet på 0,3 µmol/l
Soc använder väl AUDIT och DUDIT har jag för mig när dom ska göra en bedömning om missbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in