• 1
  • 2
2025-05-16, 00:52
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Läser en artikel där DIF och AIK går samman för att försöka förändra SHL och Hockeyallsvenskan, HA.

https://hockeysverige.se/shl/djurgar...svensk-hockey/

"Djurgården och AIK går tillsammans med Almtuna, SDE samt Gotlands, Upplands och Stockholms ishockeyförbund ihop för att förändra svensk hockey.
Tillsammans står de bakom förslag på bland annat ändringar av antalet lag i SHL och Hockeyallsvenskan samt att fler lag ska kunna flyttas upp och ned i seriesystemet."

"Vidare menar klubbarna och förbunden att det nuvarande seriesystemet och nuvarande ligaorganisationer ”motverkar den dynamik som krävs för att den svenska idrottsmodellen ska fungera”. "

För mig låter det bara som ett dåligt försök att göra det lättare att få upp två stockholmslag i högsta serien och försämra kvalitén på hela ligan, då varken AIK eller DIF platsar i SHL.

Det enda vettiga förslaget de har är att minska antalet lag till tolv lag i SHL.
Sen vill jag lägga till att man stänger SHL och utesluter stockholmslagen och får istället högre kvalitét på högsta ligan.
En stängd liga innebär att alla lagen vågar satsa mer pengar på stjärnvärvningar för att slåss om guldet, höga löner lockar bra spelare som lockar bra publik som genererar bra inkomster, istället för att eventuellt behöva planera för en eventuell degradering till HA med minskade intäkter på minst 50%.

Vad är det för fel på dessa klubbar?
Vad tycker du om förslagen?
Är det Wikegård och Fimpen som ligger bakom det här?
Har AIK och DIF rätt i att den ekonomiska modellen för svensk ishockey inte är hållbar som det ser ut i nuläget? SHL+HA är hetare än någonsin med ökade siffror varje år, både ekonomiskt och publikmässigt.
På vilket sätt skulle seriesystemet och alla klubbar sätta käppar i hjulet för den svenska idrottsmodellen som det är nu?
Senast redigerad av SmygerOmkring 2025-05-16 kl. 00:56.
Citera
2025-05-16, 01:07
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring
Läser en artikel där DIF och AIK går samman för att försöka förändra SHL och Hockeyallsvenskan, HA.

"Djurgården och AIK går tillsammans med Almtuna, SDE samt Gotlands, Upplands och Stockholms ishockeyförbund ihop för att förändra svensk hockey.
Tillsammans står de bakom förslag på bland annat ändringar av antalet lag i SHL och Hockeyallsvenskan samt att fler lag ska kunna flyttas upp och ned i seriesystemet."

"Vidare menar klubbarna och förbunden att det nuvarande seriesystemet och nuvarande ligaorganisationer ”motverkar den dynamik som krävs för att den svenska idrottsmodellen ska fungera”. "

För mig låter det bara som ett dåligt försök att göra det lättare att få upp två stockholmslag i högsta serien och försämra kvalitén på hela ligan, då varken AIK eller DIF platsar i SHL.

Det enda vettiga förslaget de har är att minska antalet lag till tolv lag i SHL.
Sen vill jag lägga till att man stänger SHL och utesluter stockholmslagen och får istället högre kvalitét på högsta ligan.
En stängd liga innebär att alla lagen vågar satsa mer pengar på stjärnvärvningar för att slåss om guldet, höga löner lockar bra spelare som lockar bra publik som genererar bra inkomster, istället för att eventuellt behöva planera för en eventuell degradering till HA med minskade intäkter på minst 50%.

Har AIK och DIF rätt i att den ekonomiska modellen för svensk ishockey inte är hållbar som det ser ut i nuläget? SHL+HA är hetare än någonsin med ökade siffror varje år, både ekonomiskt och publikmässigt.
På vilket sätt skulle seriesystemet och alla klubbar sätta käppar i hjulet för den svenska idrottsmodellen som det är nu?
Ja Djurgården är mesta mästarna helt rätt. Ja högsta serien heter Elitserien. Ja fler lag ska gå upp och åka ur.
Citera
2025-05-16, 01:19
Medlem
Hade inte varit fel med stängd liga utan stockholmslag. Däremot är det inte möjligt då allsvenskan får helt plötsligt inget att slåss om. Inget attraktivt för vare sig spelare eller publik.
Citera
2025-05-16, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygerOmkring

Du är helt slut i huvudet. Håller inte på något Stockholmslag men SHL har varit grymt tråkigt utan något Stockholmslag, framför allt Djurgården.
Citera
2025-05-16, 02:45
Medlem
gunnarks avatar
Nu vill ju Wikegård och Djurgården faktiskt kunna skicka ner mer lag ifrån SHL, så där pratar dom inte i egen sak

Sen kolla hur många lag i Allsvenskan som gjorde någon slags satsning för att kliva upp, så nästan alla lag går med minus när det endast finns en plats att spela om!

bästa exemplet är väl Västerås som konkat en gång och ligger väl nära för att göra det en gång till!
Citera
2025-05-16, 03:29
Medlem
Joeybananass avatar
Tycker upp och nedflyttnings reglerna är riktigt kassa. Du kan tekniskt sett förlora alla matcher i grundserien i SHL och ändå hålla dig kvar om du vinner en bäst av 7 mot nästjumbon.

Och HA... Ett helt jävla slutspel där ett lag går upp?

Kvalserien var fin. Släng in de 2 sämsta från SHL mot de 2 bästa i HA. Alla möter alla. 2 hemmamatcher, 2 borta.
Citera
2025-05-16, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joeybananas
Kvalserien var fin. Släng in de 2 sämsta från SHL mot de 2 bästa i HA. Alla möter alla. 2 hemmamatcher, 2 borta.
Kvalserien har gjort sitt. Ingen mening med att börja med den igen när det skiljer så otroligt mycket i tvpengar mellan ligorna.
Citera
2025-05-16, 06:40
Medlem
[quote=Kokacola|91901891]
Hade inte varit fel med stängd liga utan stockholmslag. Däremot är det inte möjligt då allsvenskan får helt plötsligt inget att slåss om. Inget attraktivt för vare sig spelare eller publik.
[/QUOTmåste E]
Bryr mig inte mycket om hockey. Men stängda ligor är helt idiotiskt. Något lag måste alltid åka ur och nåt nytt gå upp. Vad blir det annars att käpa för i lägre ligor? Hur stort intresse blir det att se samma lag spela evighetsserier mot varandra,bäst av 29 eller vad nu tycker är kul.
Citera
2025-05-16, 08:23
Medlem
perry2s avatar
Tycker att dif o aik kan styra upp sina fotbollsfans... ej kunna ha fans från 2 lah på samma arena.. konstigt älskande av sporten.. mer hatande enligt mig.
Citera
2025-05-16, 08:30
Medlem
Detta är väldigt nödvändiga förändringar.

Det är helt orimligt som det ser ut nu, och ligorna måste verkligen ta tag i de klubbar som gravt missköter sin ekonomi (Läs Leksand). Kommundopingen har gått för långt.

Det bästa vore såklart att man bara körde som fotbollen. 2 rätt ur, 2 rakt upp och 3e sämst kvalar över 7 matcher mot 3e bäst. Det dödar också hela fenomenet med att sista laget i SHL bara kan lägga sig i dvala från oktober och sen satsa på att vara bäst i en serie i slutet av säsongen. Och fuskbyggena i klubbarna där man bränner pengar helt galet.

Och till de som höhö-ar över att Stockholm saknat representation i SHL. Kom ihåg att över 30% av svenska ungdomsspelare spelar i Stockholmshockeyn. Och att Djurgården vann både J20 och J18 iår samt 3a i J16. Stockholmshockeyn är extremt viktig för svensk hockey.
Citera
2025-05-16, 08:34
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Något lag måste alltid åka ur och nåt nytt gå upp. Vad blir det annars att käpa för i lägre ligor? Hur stort intresse blir det att se samma lag spela evighetsserier mot varandra,bäst av 29 eller vad nu tycker är kul.
Varför måste alltid något lag åka ur och upp? För mig är det ingen självklarhet. Jag tycker man ska spela om även det.

Att låta de sämsta från SHL spela mot de bästa i HA och slåss om det tycker jag hade varit rättvist. För exemplets skull säger vi de två sämsta från SHL och de två bästa från HA... då kunde allt från 0 till 2 lag gå upp i SHL per säsong.

Jag ser det inte som någon självklarhet att något lag måste gå upp/ner varje säsong.
Jag gillar tanken med att låta lagen i SHL försvara sin plats i ligan mot laget från HA som vill ta den ifrån dem.

Sen exakt hur ett sådant slutspel/kvalspel/whatever skulle se ut i detalj har jag ingen helt klar bild av. Men något åt det håller ändå. Jag gillade kvalserien då det var 4 lag från HA och 2 från SHL som gjorde upp också.

Men att något/några lag måste gå upp/ner varje år tycker jag inte alls är en självklarhet.
Att låta det vara möjligt att 0-2 lag går upp/ner tycker jag är fullt rimligt, beroende på hur kvalspelet eller vad man vill kalla det för, går.
Citera
2025-05-16, 09:06
Medlem
Djurgården är en anrik hockeyklubb. Det känns helt rätt att klubben är tillbaks i SHL. Om fler lag ska flyttas upp och ner i SHL så tycker jag att en kompromiss skulle vara bra. Ett lag från allsvenskan flyttas upp automatiskt och ett lag får kvala om en plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in