2006-08-29, 19:50
Medlem
Castafiores avatar
Tja MQ är väl inte den skarpaste killen i branschen...men han gillar att plita ihop små betraktelser över samtiden, samt även försöka förklara hur hela universum hänger ihop på samma gång.

Jag slutade lyssna på karln när han ville att svenska företag skulle bli mer oetiska för att tjäna mer pengar i en debattartikel.

Även om jag kan finna hans inlägg omåttligt roande för det mesta...
Citera
2006-08-29, 19:56
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Fast han är jävligt rik, miljardär faktiskt.
Hoppas han försörjer sin fru på ett bra sätt i alla fall

Han uttrycker sig rätt klumpigt i allafall hur rik han än är, han har kanske ärvt pengarna?

Sökte lite, han kanske inte ärvt pengarna han kanske är korkad genom gener.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mats_Qviberg
Citera
2006-08-29, 20:11
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Att det ligger i kvinnors gener att vilja bli försörjda av män tror jag är bullshit.
Det är beklagligt att det ligger i vissa kvinnors "gener" att bli försörjda av män.

Bortser man från vissa golddiggers så är det självklart bullshit, men trots detta avskrap till människor så handlar det ju fortfarande självklart inte om några genetiska egenskaper.
Citera
2006-08-29, 20:23
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Nu vet jag inte om du kritiserar mig eller inte men vad jag menar är att man kan inte hänvisa till naturen och att människan ska bete sig som djur gör och sedan ska man hänvisa till att det är naturligt trots att man beter sig tvärs emot de regler som gäller i det mänskliga samhället.

Förlåt om jag skrev korkat... det var inte en kritik mot dig, snarare höll jag med i att det är korkat att hänvisa till naturen... och att konsekvenserna lätt kan bli absurda då... som du sa, jag äter dina barn...
Citera
2006-08-29, 20:34
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Det är beklagligt att det ligger i vissa kvinnors "gener" att bli försörjda av män.

Bortser man från vissa golddiggers så är det självklart bullshit, men trots detta avskrap till människor så handlar det ju fortfarande självklart inte om några genetiska egenskaper.

Korkade människor finns det gott om båda bland kvinnor och män. Korkade kvinnor har nog en tendes att vilja bli försörjda. Många korkade män begår småbrott och försörjer sina korkade kvinnor.
Citera
2006-08-29, 21:51
Medlem
äntligen har jag fått det bekräftat, jag är kille!
jag har ingen biologisk klocka som tickar och i vårt förhållande är det jag som ska tjäna mest (vilket jag oxå gör) och göra karriär. undrar när min kuk kommer växa ut?
Citera
2006-08-29, 21:59
Medlem
Citat:
Fast han är jävligt rik, miljardär faktiskt.
a fool and his money are soon parted
Citera
2006-08-29, 22:46
Medlem
Woffeltoffels avatar
Bara jag som tycker att hans uttalanden är klockrena? Lite smått "rebelliskt" i detta PK samhälle.

mvh
Citera
2006-08-29, 23:04
Medlem
Genom hela texten så talar jag som om individer försöker föra vidare sitt genetiska material så gott som det går. Det är naturligtvis helt fel egentligen, men ett enkelt sätt att skriva som också åskådliggör de evolutionära mekanismerna rätt väl. Egentligen ska det stå att omständigheterna gjorde att genmönster som ledde till beteenden som inte förde avkomman vidare väl rensades ut. Men det blir lite bökigt att skriva.

Citat:
Ursprungligen postat av DeeDee
Eftersom det går att hitta i stort sett vilka beteenden som helst i djurriket, är denna utsaga att betrakta som nonsens.
Om man istället påpekar att det för alla däggdjur som är lika oss (eg lever i flock) är så att hanarna står för större delen av försörjningen då?

Det är inte bevisat att kvinnor har en genetisk disposition att lägga mindre tid på att skaffa resurser och mer tid på att skaffa en kvalitetspartner än män. Men det är jäkligt troligt och konsitent med observationer på både människor och närbesläktade djur.

Faktiskt kan man ju konstatera att kvinnliga individer som genetiskt disponerade att jobba själva och inte var så noga med vem de hade sex med antagligen både fick sämre avkomma och hade mindre resurser att lägga på dem.

Edit: Jag talar i nattmössan angående försörjningsförhållandena så klart. Dock talar det inte alls emot att kvinnor prioriterar försörjningsförmåga. Det är ju jäkligt mycket bättre för avkomman om hannen hjälper till lite grann än inte alls. Och som jag nämnt nedan är den manliga investeringen per avkomma långt mycket mindre än den kvinnliga.

Det gör att om generna kan ha inflytande på vårt beteende så bör de leda till väldigt olika beteende för de båda könen eftersom strategierna som för deras genetiska material vidare skiljer sig drastiskt åt. Kvinnor kan inte få många barn, alltså måste de lägga ett stort fokus på att optimera kvaliteten på barnen de kan få. Män kan få många barn, alltså lönar det sig för dem att försöka få väldigt många barn med olika kvinnor för att maxa sannolikheten att något genetiskt material förs vidare.

Uttalandena han gör borde vara grundantagandet tills motsatsen är bevisad.

Citat:
Om man vänder på det borde det då ligga i mäns gener att vilja försörja kvinnor?
Det finns långt fler exempel på förhållanden där mannan drar in huvuddelen av inkomsterna än det omvända. Det är också rätt väl känt att många kvinnor tänder på rika män och högstatusattribut som visar på makt och välstånd. Detsamma är inte alls sant för män i någon särskild utsträckning. Vi kan också konstatera att det är väldigt mycket vanligare att mannen är ett par år äldre än tjejen än tvärtom. Vilket troligen beror på att kvinnor har en benägenhet att prioritera välstånd när de väljer partner.

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Vet inte riktigt vad han far efter, men han kanske menar att kvinnor har en drift att försörja en man, som potentiellt sett skulle kunna försvara dem med våld, i händelse av krig/överfall/fara,
Mäns styrka är inte till för att brottas med björnar utan att spöa skiten/försvara sig mot konkurrenter om samma kvinnor samt även att förtrycka kvinnor så att de inte kan vara för otrogna. Större delen av all evolutionär selektion är sexuell, inte styrd av externa faktorer som rovdjur eller svält.

Citat:
Ja det där stämmer ju för övrigt att många hävdar det. Det finns homosexualitet i djurriket, alltså är detta "naturligt".
Du argumenterar ju för fan att det är bra att titta på djurriket för att se vilka biologiskt grundade beteenden vi kan tänkas ha!

Vad man kan, och bör, vända sig emot är att använda naturen som moralisk ledstjärna för vad vi vill uppmuntra i samhället. Våldtäkt är jättenaturligt, men det är fan ingen bra idé för den sakens skull. Däremot bör man fatta att de här beteende till stor del sker på biologisk basis och därmed inte går att ta bort genom att klä pojkar i kjol och ge dem dockar att leka med från tidig barndom.

Citat:
Att påstå att kvinnan har en gen som gör att de vill bli försörjda är ju rent nonsens.
Ja, men att de har en biologisk disposition att försöka hitta en hanne med så hög status som möjligt som primärpartner är inte nonsens. Kvinnor och män gör väldigt olika prioriteringar vad gäller sex och partnerval på ett sätt som är rätt konsistenta över alla möjliga olika kulturer. Varför är det så svårt att tro att det är biologiskt betingat?

Att kvinnor står för försörjningen av familjen är inte heller så där jättekonstigt och kan även det förklaras väl biologiskt. Kvinnor kan normalt inte få särskilt många barn så genkomplex som leder till ett omhändertagandebeteende lönar sig mer genetiskt hos kvinnliga individer än hos manliga. En man kan potentiellt få 100-tals barn om han bara kan få med kvinnorna på noterna. Det gäller helt enkelt inte för kvinnor eftersom graviditeter är farliga och sliter rejält på kroppen.

Citat:
Antagandet att en av Sveriges framgångsrikaste affärsmän är dum är en aning korkat. Bara för att han uttrycker sig grovt och antagligen missuppfattat en del angående genetik så innebär det inte alls att han är dum.

Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
a fool and his money are soon parted
Heh. Någon som lagt en stor del av sin studietid på att studera något så löjligt olönsamt som antropologi ska nog inte anklaga andra för dåligt sinne för ekonomi.

Det beteendet passar ju förstås också väldigt väl in i mallen att kvinnor inte är benägna att prioritera status (vilket ju är vad ekonomisk framgång handlar om snarare än överlevnad).
Citera
2006-08-30, 00:47
Medlem
Lost dreamers avatar
jag har sagt det förr och nu igen; män arbetar som as och knulllar som as!

De som inte gillar snubbenkan dra, utan förvarning!
Och snubben slår på Thin Lizzy och dricker öl
Citera
2006-08-30, 08:21
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Han uttrycker sig rätt klumpigt i allafall hur rik han än är, han har kanske ärvt pengarna?

Sökte lite, han kanske inte ärvt pengarna han kanske är korkad genom gener.

Mats Qviberg (och hans affärspartner Sven Hagströmer) är Sveriges kanske vassaste börsklippare som gjort fler s.k raider än några andra i det här landet. Deras business går ut på att köpa upp storföretag och sedan sälja beståndsdelarna för extremt högt pris. Rätt osympatiskt, men kapitalistisk samurajkonst i nordisk elitdivision. Det är Sveriges svar på Gordon Gecko vi talar om. Vilket i sig gör hans uttalande ännu sämre. Mats Qviberg borde inse att han från den bakgrund och position han har inte kan erbjuda svenska folket särskilt många sanningar. Härom året var "etiska" företag en bluff, därefter ville han bli representant för alla småsparare och nu ger han sig in i kvinno-debatten. Rätt illa.
Citera
2006-08-30, 08:40
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random_Fool
Du argumenterar ju för fan att det är bra att titta på djurriket för att se vilka biologiskt grundade beteenden vi kan tänkas ha!

Vad man kan, och bör, vända sig emot är att använda naturen som moralisk ledstjärna för vad vi vill uppmuntra i samhället. Våldtäkt är jättenaturligt, men det är fan ingen bra idé för den sakens skull. Däremot bör man fatta att de här beteende till stor del sker på biologisk basis och därmed inte går att ta bort genom att klä pojkar i kjol och ge dem dockar att leka med från tidig barndom.

Nej i så fall uttryckte jag mig fel, jag menade att andra gör det och tog några exempel. Själv har jag ej uttryckt det så, även om det nog finns en del likheter mellan människor och djurriket som ibland kan vara relevanta så tror jag inte på det som en allmän förklaring till mänskligt beteende alla gånger. Beror ju i o f s vilka djur man jämför med...vissa apor t ex har ju ganska stora likheter med människan på en del områden. Man kan inte säga att a) allt mäsnkligt beteende kan förklaras map djurriket eller b) inga mänksliga beteenden kan dito. En del kan nog och andra inte, fördelnigen vet jag ej, beror väl på med vad man jämför och vad man jämfr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in