Citat:
Ursprungligen postat av niclasnice
Inte i generna utan i "våra" normer. Jag har kompisar som inte betalar för tjejen på en dejt. För mig skulle det vara otänkbart att låta tjejen fläska även när man känt varandra ett tag. Lika otänkbart som att jag skulle hantera tvätt, disk o dylikt kvinnogöra.
Men normer eller hur man ser på olika saker är inte samma sak som "att det ligger i generna" för i det påstående finns inget utrymme för förändring.
Jag kan i viss mån hålla med om att om en man bjuder (sic!) ut mig på middag så tar jag nog för givet att han just bjuder på den.
Att påstå att kvinnan har en gen som gör att de vill bli försörjda är ju rent nonsens.
I de flesta mer "ociviliserade" samhällen är det ju kvinnan som ser till att det skördas, bärgas samt att det som går att äta finns tillgängligt.
Det är ju oftast kvinnor som går långväga för att bära hem vatten dessutom, om man nu ska jämföra med de mycket mer fattiga länderna.
Det har väl dessutom varit någon forskning ang. vad som lönar sig bäst i u-landsarbete och det har visat att om man stödjer kvinnorna får hela familjen det bättre, typ sykollektiv och liknande. (Nej, jag har inga källor minns bara att jag läst om det.)
Och att jämföra människor med djur och kalla det djur gör naturligt även för människor är ju trams det med.
Annars skulle det ju t.ex. vara okej för en starkare hane att ta över någon annans fru och äta upp den andre hanens barn, det är ju naturligt för det gör ju exempelvis lejon.