2006-08-29, 18:20
Medlem
Scrambles avatar
Känns som att han yttrar sig om sin generation och/eller män och kvinnor i hans närhet. Det enda som han bör ha någon som helst koll på är ju förhandlingsbiten, men annars gör han nog bäst i att knipa igen stackarn.
Citera
2006-08-29, 18:34
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeeDee
Eftersom det går att hitta i stort sett vilka beteenden som helst i djurriket, är denna utsaga att betrakta som nonsens.

//DD

Ja det där stämmer ju för övrigt att många hävdar det. Det finns homosexualitet i djurriket, alltså är detta "naturligt". Djur våldtar och mördar...Djur har sex med icke-könsmogna...Djur äter andra djur/djur klarar sig bra på vegatrisk föda (bereonde på vad man vill "bevisa") osv...En klassiker att hänvisa till djurriket och "naturen"/hur det var i människans begynnelse för att "styrka" sina teser
Citera
2006-08-29, 18:59
Medlem
DeeDees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Ja det där stämmer ju för övrigt att många hävdar det. Det finns homosexualitet i djurriket, alltså är detta "naturligt". Djur våldtar och mördar...Djur har sex med icke-könsmogna...Djur äter andra djur/djur klarar sig bra på vegatrisk föda (bereonde på vad man vill "bevisa") osv...En klassiker att hänvisa till djurriket och "naturen"/hur det var i människans begynnelse för att "styrka" sina teser

Exakt. Att över huvud taget använda att något är "naturligt" som argument för att vissa beteenden är bättre än andra, är att skjuta sig själv i foten. Vi skapar våra egna lagar.

//DD
Citera
2006-08-29, 19:07
Medlem
I-Ss avatar
Qviberg är i vart fall inte noga med att uttrycka sig korrekt, vilket jag ser som positivt (vad man nu än anser om hans åsikter). Tidigare exempel: (vart så långt med alla länkar men detta är en sammanställning jag gjort på några citat)

- Att köpa fastighetsaktier är som att köpa kvinnor. Man vill inte köpa en billig hora om man kan köpa en dyr hora, sa Qviberg.

Det är av största vikt att vi stoppar det flummiga etikpratet innan det sätter krokben för företagandet, skriver Mats Qviberg.

Mats Qviberg har inte skänkt några pengar till hjälporganisationer.
"Vi betalar skatter och man ska inte behöva betala två gånger."

Hehe
Citera
2006-08-29, 19:15
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclasnice
Inte i generna utan i "våra" normer. Jag har kompisar som inte betalar för tjejen på en dejt. För mig skulle det vara otänkbart att låta tjejen fläska även när man känt varandra ett tag. Lika otänkbart som att jag skulle hantera tvätt, disk o dylikt kvinnogöra.

Men normer eller hur man ser på olika saker är inte samma sak som "att det ligger i generna" för i det påstående finns inget utrymme för förändring.

Jag kan i viss mån hålla med om att om en man bjuder (sic!) ut mig på middag så tar jag nog för givet att han just bjuder på den.
Att påstå att kvinnan har en gen som gör att de vill bli försörjda är ju rent nonsens.

I de flesta mer "ociviliserade" samhällen är det ju kvinnan som ser till att det skördas, bärgas samt att det som går att äta finns tillgängligt.

Det är ju oftast kvinnor som går långväga för att bära hem vatten dessutom, om man nu ska jämföra med de mycket mer fattiga länderna.
Det har väl dessutom varit någon forskning ang. vad som lönar sig bäst i u-landsarbete och det har visat att om man stödjer kvinnorna får hela familjen det bättre, typ sykollektiv och liknande. (Nej, jag har inga källor minns bara att jag läst om det.)

Och att jämföra människor med djur och kalla det djur gör naturligt även för människor är ju trams det med.
Annars skulle det ju t.ex. vara okej för en starkare hane att ta över någon annans fru och äta upp den andre hanens barn, det är ju naturligt för det gör ju exempelvis lejon.
Citera
2006-08-29, 19:16
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Med mina ganska hyfsade grundkunskaper i antropologi vill jag nog hävda att det är tvärtom,
den direkta försörjningen görs alltid till den helt överväldigande delen av kvinnor, i neolitiska samhällen (vilket brukar vara den "urtillvaro" som jeppar av hans kaliber brukar referera till)

Vet inte riktigt vad han far efter, men han kanske menar att kvinnor har en drift att försörja en man, som potentiellt sett skulle kunna försvara dem med våld, i händelse av krig/överfall/fara,
vilket kanske stämmer,
och så har han bara snurrat till det för sig i sitt lilla huvud, den lille gullplutten

Om man tittar på jägar/samlar samhällen som de existerar idag så tenderar, vad jag vet, den största delen av födan insamlas av kvinnorna. Dessa samhällen tenderar dessutom att vara mer egalitära då det inte finns möjligheter att bygga upp några hierarkier... Det är dock ytterst problematiskt att tillämpa samhällen som existerar idag och säga att så var det i "vår urtid"...
Citera
2006-08-29, 19:16
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Qviberg är i vart fall inte noga med att uttrycka sig korrekt, vilket jag ser som positivt (vad man nu än anser om hans åsikter). Tidigare exempel: (vart så långt med alla länkar men detta är en sammanställning jag gjort på några citat)

- Att köpa fastighetsaktier är som att köpa kvinnor. Man vill inte köpa en billig hora om man kan köpa en dyr hora, sa Qviberg.

Det är av största vikt att vi stoppar det flummiga etikpratet innan det sätter krokben för företagandet, skriver Mats Qviberg.

Mats Qviberg har inte skänkt några pengar till hjälporganisationer.
"Vi betalar skatter och man ska inte behöva betala två gånger."

Hehe

Jag tycker ärligt talat att han är mer än lovligt korkad.

Citera
2006-08-29, 19:19
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Och att jämföra människor med djur och kalla det djur gör naturligt även för människor är ju trams det med.
Annars skulle det ju t.ex. vara okej för en starkare hane att ta över någon annans fru och äta upp den andre hanens barn, det är ju naturligt för det gör ju exempelvis lejon.

Hahahaha, det är alltid trevligt när någon hänvisar till naturen, som om de glömt bort att människan är en kulturvarelse som formar sin omgivning betydligt mer än andra djur...
Citera
2006-08-29, 19:24
Medlem
Subb[a]s avatar
Det är väl inte för inte det har sett ut som det gjort förr i tiden. Det faller sig naturligt för människan, det ligger i generna. Kvinnor har accepterat att stå vid spisen och vara hemma med barnen, män har accepterat att ofta slita livet ur sig för att dra hem maten. Bara "nytänkande" som, för att ta ett onödigt hårt ord men hittar inget annat, tutat i samhället att det finns andra sätt.

Kan ju vara en av anledningarna till att vi har så svårt att hitta en bra balans i samhället, när det gäller allt i princip. Vi har rubbat något som egentligen är väldigt naturligt.
Citera
2006-08-29, 19:24
Medlem
Snövits avatar
Att det ligger i kvinnors gener att vilja bli försörjda av män tror jag är bullshit. Då hade många fler kvinnor försökt stanna hemma längre efter mammaledigheten. De flesta kvinnor i min umgängeskrets längtar tillbaka till jobbet efter ett tag. De flesta säger att det är jättesvärt att släppa jobbet i början och mot slutet så vill man bara sätta igång igen. Iof säger de flesta också att det är underbart att vara mammaledig.

När jag utgår från mig själv så vet jag att det är jätteviktigt att tjäna mycket pengar och att jag är en utmärkt förhandlare. Man blir en bra förhandlare av träning. Idag jobbar inte lika många kvinnor på positioner där förhandling är en viktig del i jobbet och många inser inte att hela livet och alla arbeten kräver god förhandlingsförmåga.
Citera
2006-08-29, 19:39
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
Hahahaha, det är alltid trevligt när någon hänvisar till naturen, som om de glömt bort att människan är en kulturvarelse som formar sin omgivning betydligt mer än andra djur...

Nu vet jag inte om du kritiserar mig eller inte men vad jag menar är att man kan inte hänvisa till naturen och att människan ska bete sig som djur gör och sedan ska man hänvisa till att det är naturligt trots att man beter sig tvärs emot de regler som gäller i det mänskliga samhället.
Citera
2006-08-29, 19:45
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Jag tycker ärligt talat att han är mer än lovligt korkad.

Fast han är jävligt rik, miljardär faktiskt.
Hoppas han försörjer sin fru på ett bra sätt i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in