2006-08-30, 08:43
Medlem
jaha jovissts avatar
Jomen det stämmer väl att kvinnor både vill och förväntar sig att bli försörjda av män. Se på alla mumifierade rika män som utan pengar aldrig skulle komma i närheten av de unga fotomodeller som flockas kring dem. Det tror jag inte alls är fråga om någon slags prostitution eller ekonomisk överrenskommelse, utan äkta attraktion åt båda hållen. Se Lars Danielsson tex, hon Helen eller vad hon heter som han vänstrade med, hon har säkert inga ekonomiska bekymmer, men Danielssons maktposition attraherade henne i alla fall, instinkt.

Dessutom verkar det ju vara kutym att män ska bjuda på middagar och drinkar, taxi osv, lever ni i förhållanden som börjar bli "kyliga" så bjud tjejen på middag som en trevlig överraskning, hon blir mycket glad över den gesten, även om ni har delad ekonomi, ni tillfredställer hennes behov och förväntningar.

Sen är det heller ingen hemlighet att män är fysiskt starkare än kvinnor, så är det inte alltid i djurriket, men hos människan är det en utpräglad skillnad mellan könen. Anledningen är förmodligen att män skall ha möjlighet att jaga och försvara kvinnan, dvs en sexuell selektion från kvinnan som valt fysiskt starka män och på så sätt "avlat fram" den fysiskt starke och företagsamme mannen som försörjare och beskyddare.

Det är kvinnan som styr mannens utveckling, eftersom det är hon som väljer sexpartner, så gnäll lagom alla feminister.
Citera
2006-08-30, 09:02
Bannlyst
Hans uttalanden är mestadels sanna. Kolla upp Germund Hesslow.
Citera
2006-08-30, 09:26
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Det är kvinnan som styr mannens utveckling, eftersom det är hon som väljer sexpartner, så gnäll lagom alla feminister.

Det skriver jag under på. Kvinnor har en enorm makt, i den sexuella makten. Som absolut inte får underskattas då sexualtieten är en av människans starktaste drivkrafter vid sidan om t ex att dricka och äta. Kvinnor har generellt den sexuella makten, och det är en mkt stark maktfaktor.
Citera
2006-08-30, 09:41
Medlem
Lönestatistiken säger att män tjänar mer än kvinnor.
Den säger även att homosexuella män tjänar mindre än heterosexuella män, och att homosexuella kvinnor tjänar mer än heterosexuella kvinnor.

Lägg därpå intressanta teorier om hjärnans utveckling och könshormoners roll i det hela så kommer du till slutsatsen att ju mer förmanligad en hjärna blir hos en individ desto högre lön kommer denne person ha oavsett kön i lönestatistiken. En slump? Nja...
Citera
2006-08-30, 13:43
Medlem
Tyckte det var sa coolt nar en av sportfiskenordarna i England lat sin fru jobba och han bara fiskade al. Tog hem alarna som blev skadade i badkaret for att dom skulle klara sig battre, plockade upp overkorda katter och igelkottar att ha som lockbete.
Fast det dar med badkaret fick han sluta med efter for manga klagomal ifran
frun....
Citera
2006-08-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Nej i så fall uttryckte jag mig fel, jag menade att andra gör det och tog några exempel. Själv har jag ej uttryckt det så, även om det nog finns en del likheter mellan människor och djurriket som ibland kan vara relevanta så tror jag inte på det som en allmän förklaring till mänskligt beteende alla gånger.
Det är det ingen annan som heller har gjort. Men när det gäller att etablera att det finns stora biologiska, könsskillnader så är det utmärkt att titta på djurvärlden eftersom det förekommer överallt där. Lägg också till att det finns rätt gott om djur som haft något så när lika evolutionära förhållanden som oss (högrisk graviditet, flocklevande, osv) så bör man definitivt titta på dem för att leta paralleller och motexempel.

Citat:
Man kan inte säga att a) allt mäsnkligt beteende kan förklaras map djurriket eller b) inga mänksliga beteenden kan dito.
a) är det ingen som påstått och b) verkar anföras av folk som hävdar att allt beteende är socialt.
Citera
2006-08-30, 19:20
Medlem
onits avatar
Jag tror nog att det underlattar om man har tva inkomster i ett parforhallande.

Hur ska ni annars ha rad med en snabb bil ?

...Och om det bara ar mannen som ska tjana pengar, far han ju finna sig i att betala for smink, mensskydd och aftonklanningar ocksa. Tror inte att det ar sa latt alla ganger...
Citera
2006-08-30, 20:31
Bannlyst
De flesta kvinnor jag frågat skulle inte ha något emot att bli försörjda av en man, dom flesta är t.o.m. väldigt positiva till det. En del har det t.o.m. som krav.

.. själv vill jag inte försörja en kvinna.
Citera
2006-08-30, 20:54
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Jomen det stämmer väl att kvinnor både vill och förväntar sig att bli försörjda av män. Se på alla mumifierade rika män som utan pengar aldrig skulle komma i närheten av de unga fotomodeller som flockas kring dem.

Det är möjligt att kvinnor dras till män med makt och pengar men det jag tyckte var väldigt dumt och ointelligent med uttalandet var att det låg i kvinnans gener.
Det visar om inte annat att man inte vet så mycket om vad gener är och hur de påverkar vår utveckling.

Jag menar, kom igen, i kvinnans gener hittar man en specifik en som vill bli försörjd av män, det faller ju på sin egen orimlighet och yttrar man sånt när man blir intervjuad i en tidning och räknas som en framgångsrik finansman är man mer än lovligt korkad.

Att sedan kvinnor dras till framgångsrika män är en helt annan sak men att det skulle bero på att det i kvinnans gener finns en "bli-försörjd-av-mannen"-gen är ju så dumt att det bara är skrattretande.

Varför kvinnor ev. dras till rika män är väl i såfall nästan ämne för en ny tråd, såvida inte folk i allmänhet tror på den där genen då?
Citera
2006-08-30, 22:15
Medlem
Vi har en massa komplexa beteenden som är biologiskt grundade. Avkodning av ansiktsuttryck, språkstruktur och -inlärning, kroppspråk, könsdrift, mm. Varför skulle inte attraktion till högstatusmän kunna vara biologiskt grundat?
Citera
2006-08-31, 19:45
Medlem
För att han tänker på en konceptuell nivå, han tänker rika män.
Det är ingen slump att vi människor precis som nästan allt annat levande har 3 grundläggande drifter.
1. Att överleva
2. Att reproducera(sex)
3. Att skaffa oss resurser(vilket går lite in i punkt 1, men så fort vi skaffar mer än vi behöver för att överleva blir det sin egna punkt 3)

Varför tror du träden i djungeln växer sig jättehöga? de konkurrerar om resurser, i det här fallet om solljus. Varför tror du vargflockar springer omkring o märker revir o slåss mot andra flockar om territorie? För de slåss om resurser. Varför tror du människor stjäl ljuger slåss krigar ? för de vill ha mer resurser(tillgångar, pengar etc).

Varför skulle kvinnor inte vara attraherade till en man som kan skaffa henne och hennes avkomma massa resurser? Det ökar ju hennes avkommas och hennes GENERs överlevnadchans och chans att föra hennes gener vidare i livet. Att hon sen råkar tolka dessa chanser som i dagens samhälle att en man med pengar kan tillgodogöra henne, ja det är väl inte helt orimligt. Så själva konceptet att en penga-gen existerar inte, men en drift att driva generna vidare till så goda möjligheter för överlevnad, det finns.
Citera
2006-08-31, 21:08
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke112
För att han tänker på en konceptuell nivå, han tänker rika män.
Det är ingen slump att vi människor precis som nästan allt annat levande har 3 grundläggande drifter.
1. Att överleva
2. Att reproducera(sex)
3. Att skaffa oss resurser(vilket går lite in i punkt 1, men så fort vi skaffar mer än vi behöver för att överleva blir det sin egna punkt 3)

Varför tror du träden i djungeln växer sig jättehöga? de konkurrerar om resurser, i det här fallet om solljus. Varför tror du vargflockar springer omkring o märker revir o slåss mot andra flockar om territorie? För de slåss om resurser. Varför tror du människor stjäl ljuger slåss krigar ? för de vill ha mer resurser(tillgångar, pengar etc).

Varför skulle kvinnor inte vara attraherade till en man som kan skaffa henne och hennes avkomma massa resurser? Det ökar ju hennes avkommas och hennes GENERs överlevnadchans och chans att föra hennes gener vidare i livet. Att hon sen råkar tolka dessa chanser som i dagens samhälle att en man med pengar kan tillgodogöra henne, ja det är väl inte helt orimligt. Så själva konceptet att en penga-gen existerar inte, men en drift att driva generna vidare till så goda möjligheter för överlevnad, det finns.

Fast trots det du skriver så finns det ju massor av kvinnor som skaffar barn med män som inte är rika, det finns till och med de som skaffar barn med män som överhuvudtaget inte tjänar pengar.
Det finns kvinnor som tjänar pengar och skaffar barn med män med lägre inkomst eller ingen alls.

Det finns kvinnor (majoriteten av dem skulle jag vilja påstå) som gifter sig och skaffar barn med vanliga män som jobbar på vanliga arbeten och har rätt normala löner.
Har de fel på den instinkten då eller den enligt M. Qviberg "försörjd-av-mannen"-genen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in