• 2
  • 3
2025-06-01, 20:50
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Tack för länken till den finska studien. Eupedia har så länge högst autencitet i min smak. Macimo är fortfarande kvar fast Dawidski kör en egen väg nu. Wiki är jag försikig med och det är alltid intressant att läsa dess Talk page.

Att det finns glada amatörer är naturligtvis spännande mem för mig är det anekdoter. Vi lär kanske aldrig få korrekta uppgifter. Även från vetenskapligt håll då de ofta har direkta fel, eller så har man tagit fram stolliga teorier. Möjligen ligger sanningen i mitten av ditt data och den som har tidigare funnits.

Jag är själv ringrostig eftersom jag pluggade antropologi vid GU i början på 90-talet och då var genetiken i sin linda. Dessutom lämnade jag spåret och har jobbat på reklambyrå sedan dess. Så det är bara en hobbybetydelse för mig.

Edit: Såg precis att Dawidski släppte en uppdaterad G25 för mer precis modellering.

https://eurogenes.blogspot.com/2025/...again.html?m=1
Citera
2025-06-01, 20:52
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9rx
Frågan man borde ställa sig är hur svenskt är sverige om tusen år lol

Om tusen år kommer säkert inte Sverige heta Sverige längre. Möjligen inte om 100-200 år heller.
Citera
2025-06-01, 20:54
Medlem
Citat:
Om tusen år kommer säkert inte Sverige heta Sverige längre. Möjligen inte om 100-200 år heller.
Jag tror inte man kommer ändra namnet på Sverige. Utvecklingen står inför en utmaning så att säga.
Citera
2025-06-01, 20:58
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Jag tror inte man kommer ändra namnet på Sverige. Utvecklingen står inför en utmaning så att säga.

Förhoppningsvis inte, eller att man blir ett län i ett omfattande Skandinavien. Det är ju möjligt. Om vi har tur så går EU under och vi kan få självbestämmande igen.
Citera
2025-06-01, 21:01
Medlem
Citat:
Förhoppningsvis inte, eller att man blir ett län i ett omfattande Skandinavien. Det är ju möjligt. Om vi har tur så går EU under och vi kan få självbestämmande igen.
Jadu det hade vart riktigt trevligt faktiskt om vi gick ihop mer i Europa.
Citera
2025-06-01, 21:03
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Jadu det hade vart riktigt trevligt faktiskt om vi gick ihop mer i Europa.

Jag ser det som ett måste att hela Europa får ett extremt nära samarbete.
Citera
2025-06-01, 21:04
Medlem
Citat:
Jag ser det som ett måste att hela Europa får ett extremt nära samarbete.
Ja det hade vart hur jävla bra som helst
Citera
2025-06-01, 21:10
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ja det hade vart hur jävla bra som helst
Jovisst, men frågan är vilket politiskt system vi kan ha. Demokrati, Autoritärt, eller Metokratiskt.
Citera
2025-06-01, 21:52
Medlem
Citat:
Jovisst, men frågan är vilket politiskt system vi kan ha. Demokrati, Autoritärt, eller Metokratiskt.
En blandning av alla tre, om det blev ett tredje världskrig så kan det säkert bli autoritärt med mycket inslag av meritokrati och troligen demokrati. Det kan också ha med att göra om det faktiskt går åt helvete ordentligt. Jag tror även att den naturliga utvecklingskurvan faktiskt är mycket autoritär till sist, om det är så kan det betyda att demokrati ändrar sin ursprungs-betydelse
Citera
2025-06-01, 22:12
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
En blandning av alla tre, om det blev ett tredje världskrig så kan det säkert bli autoritärt med mycket inslag av meritokrati och troligen demokrati. Det kan också ha med att göra om det faktiskt går åt helvete ordentligt. Jag tror även att den naturliga utvecklingskurvan faktiskt är mycket autoritär till sist, om det är så kan det betyda att demokrati ändrar sin ursprungs-betydelse

Jag håller med dig. Tyvärr är demokratin väldigt spretig och egentligen har det blivit stolligt. De ena går ihop med andra och tvärtom, så till slut blir det matematisk gymnastik om vem som är den egentliga vinnaren.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in