Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Jag har gjort en Y-DNA-test och min haplogrupp kommer från I1 (I-M253).
Den mutationen uppstod för 2600 före år 1.
Andel av befolkningen som idag kommer från den mutationen:
Sverige 46%
Finland 26%
Norge 35%
Island 27%
Märkligt nog:
Guinea 17%
Guyana 10%
https://sv.wikipedia.org/wiki/Haplogrupp_I1_(Y-DNA)
Majoriteten I1 i Finland tillhör en egen gren av I1 med en uppskattad ålder på ca 2000 år.
https://discover.familytreedna.com/y-dna/I-L258/story
Citat:
Ursprungligen postat av
Swordomer
Vi vet ju att Sverige koloniserade Finland från 1200-talet fram till 1809 och då speciellt kustregionerna Österbotten, Egentliga Finland och Nyland som blev kulturellt och språkligt svenskspråkiga. Men finnarna utgjorde trots detta inflöde av svenskar, fortfarande den större delen av Finland och inlandet var förstås helt finskt. Svenskarna sägs ha utgjort mindre än 20% av Finlands befolkning på 1800-talet vilket skall jämföras med 5% idag. Allt detta återspeglas genetiskt där nutida studier visar att finnar huvudsakligen har en baltisk-finsk härkomst med inslag av skandinavisk/svensk påverkan speciellt bara i kustregionerna.
Studier publicerade i bland annat Nature visar att den genomsnittliga finnen har cirka 30–50% västlig/europeisk/svensk härkomst och att 50–70 % har östligt ursprung, dvs. finsk-ugrisk/sibirisk härkomst. I Österbotten är den svenska genetiska påverkan vara större och upp till 40–60 %, medan i östra Finland samma genetiska påverkan enbart är 10–20%. Hur fördelningarna är och vilka folken var får klarna med tiden och med mer genetisk forskning. Men enligt min uppfattning är det sibiriska ursprunget den essens vi har gemensamt med finnarna och som det finns enbart en mindre del av bland egentliga indoeuropéer.
Svenskt/germanskt närvaro i Finland går långt tillbaka i tiden. Långt före Svenska perioden från 1200-talet och framåt. T ex urgermanska låneord i finskan och den höga andelen haplogrupp I1 bland finnar, och som finns spridd i hela Finland, men är särskilt vanlig i sydvästra Finland.