• 2
  • 3
2025-05-24, 00:46
Medlem
Det stora behovet för Sveriges del, och det har varit alldeles uppenbart i flera år nu, det är vanligt infanteri.

Stridsvagnar och pbv:er behövs också men utan tiotusentals skyttesoldater fyller de ingen egentlig funktion i det långa loppet...
Senast redigerad av Macke85 2025-05-24 kl. 00:53.
Citera
2025-05-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag vill minnas att jag tog upp något liknande i en pansartråd långt innan 2022. Ett hinder som nämndes tror jag var att en stridsvagnskanon eleveras för lite och mer elevering bör kräva mer utrymme och, antar jag innebära att pansarskyddet kan bli lidande.

Leo1A5 med ett Crockerill torn 3105 kan elevreras 42 grader. Som gör den ännu mer lämplig som IKV och strid i stadsmiljö. Det gäller även på andra fordon med Cockerill 3105 torn. Då man måste montera en pansarring som tornet sedan sätt på.

Så det ska bli intressant hur testerna med den Belgiska prototypen blir i Ukraina. Med den automatiska kanonen kan man använda en pv robot Falarik som även kan tillverkas i Ukraina. Som skjuts ut via eldröret. Roboten klarar ERA etc. Med räckvidd ca 5 km och inträngning 550 mm.
Senast redigerad av slurppen 2025-05-24 kl. 14:47.
Citera
2025-05-24, 14:45
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Leo1A5 med ett Crockerill torn 3105 kan elevreras 42 grader. Som gör den ännu mer lämplig som IKV och strid i stadsmiljö. Det gäller även på andra fordon med Cockerill 3105 torn. Då man måste montera en pansarring som tornet sedan sätt på.

Så det ska bli intressant att se hur testen blir med Belgiska Leo1A5/Crockerill 3105 stridsvagnen som levereras till Ukraina. Fördelen med denna lösningen är även en Ukrainsk Falarik pv robot som kommer att kunna användas med den automatiska kanonen och som skjuts ut via eldröret. Räckvidd blir då ca5 km.
Givetvis kan man utforma torn som kan eleveras ordentligt även till stridsvagnar. Men hur användbar blir en sådan vagn i den klassiska stridsvagnsrollen, om den nu är relevant?

Bakgrunden till att jag tidigare tog upp saken var om jag minns rätt en tanke att bakre pansarförband skulle kunna användas som extra artilleri när främre pansarförband rycker fram, en sorts växelvis framryckning.

En annan lösning om man vill leka artilleri är att bygga lutande ramper åt vagnarna.
Citera
2025-05-24, 15:28
Medlem
Framtidens vapensystem kommer förmodligen vara väldigt uppdelade, mer än nu. AI kommer säkert att anpassa sig blixtsnabbt om ett hot dyker upp pro attack eller kontra.
Citera
2025-05-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Givetvis kan man utforma torn som kan eleveras ordentligt även till stridsvagnar. Men hur användbar blir en sådan vagn i den klassiska stridsvagnsrollen, om den nu är relevant?

Bakgrunden till att jag tidigare tog upp saken var om jag minns rätt en tanke att bakre pansarförband skulle kunna användas som extra artilleri när främre pansarförband rycker fram, en sorts växelvis framryckning.

En annan lösning om man vill leka artilleri är att bygga lutande ramper åt vagnarna.
"Stridsvagn" S borde väl ha kunnat ha en högre elevrering. Men hittar inga uppgifter om detta.
Citera
2025-05-28, 22:35
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
"Stridsvagn" S borde väl ha kunnat ha en högre elevrering. Men hittar inga uppgifter om detta.
Där var väl elevering "bara" en fråga om hjulupphängning? Och sekundärt en fråga om att kunna bygga en egen lutande ramp med plogbladet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in