Citat:
Ursprungligen postat av
cutepsycho
Svår med intressant fråga.
Enligt mitt tycke:
1.Vad är en våldtäkt?
När en person påtvingar sig någon annan sexuellt utan offrets vilje
2.Vad är ett samtycke eller kanske mer hur/på vilka sätt kan samtycke hämtas in?
Vid frågan ”ska vi ha sex” och den andra personen svarar ja. Alternativt att den ena parten eller båda tar initiativ till det. När det endast är den ena parten som tar initiativ till det sexuella så bör den andra personen säga nej eller dra sig undan och säga stopp om denne inte vill. Svårt om man har blivit igentejpad över munnen, men då kanske man bör undvika det.
3.Vad krävs för att tydligt visa att man inte samtycker?
Ett nej. Eller putta bort personen.
Men är personen sovande eller ej vid medvetande bör man väcka personen och fråga.
4.Kan samtycke/ej samtycka ändras under situationen och hur måste den här ändringen förmedlas?
Tycker jag inte. Man säger nej om det är något man inte går med på under sexakten.
5.Vad är stödbevisning och hur tungt bör sådan väga i ett domslut?
Den kan jag inte svara på. Otroligt svårt. Jag vill säga ord mot ord. Men det är tyvärr så att det här utnyttjas av folk som inte är offer…
Tack för ditt svar. Jag tycker också det är en intressant fråga och svår men dock väldigt viktig. Att det har anmälts väldigt många fler våldtäkter och fällts många fler för våldtäkt sedan nya lagen infördes är ett faktum. Att det företrädelsevis är unga killar som hamnar i situationen är också ett faktum och det tänker åtminstone jag borde väcka tankar hos folket.
1.Vad är en våldtäkt?
När en person påtvingar sig någon annan sexuellt utan offrets vilje
Som lagen ser ut nu behövs inget våld eller tvång. Jag tror att i många fall som anmäls efter den nya lagen så ligger de i den här gråzonen om samtyckesfrågan. Är det en våldtäkt om den anmälde inte har uppfattat att den andre parten inte velat? Måste det vara en våldtäkt om två tillräckligt fulla personer haft sex och den ene anmäler?
2.Vad är ett samtycke eller kanske mer hur/på vilka sätt kan samtycke hämtas in?
Vid frågan ”ska vi ha sex” och den andra personen svarar ja. Alternativt att den ena parten eller båda tar initiativ till det. När det endast är den ena parten som tar initiativ till det sexuella så bör den andra personen säga nej eller dra sig undan och säga stopp om denne inte vill. Svårt om man har blivit igentejpad över munnen, men då kanske man bör undvika det.
Kan man vara tyst o passiv men ändå vilja? Jag kan säga att jag är tillräckligt gammal för att ha hunnit haft ett antal partners. Det har varit väldigt olika på hur pass "aktiva" de varit. Finns de som varit väldigt passiva och velat ha det så. Det jag ändå tror alla haft gemensamt är att de velat att jag som man ska ta mest initiativ och "föra" akten så att säga. Mer eller mindre. Det tror i alla fall jag är väldigt vanligt och där har ju faktiskt killar/män en nackdel då de riskerar mer i den sexuella situationen så att säga. Detta "drabbar"nog yngre killar oftare eftersom de inte fått samma erfarenhet samt oftare kanske har sex med personer de inte känner så väl. Jag har svårt att tro att alla dessa anmälda har haft uppsåt eller likgiltighet till att de ska ha våldtagit någon.
3.Vad krävs för att tydligt visa att man inte samtycker?
Ett nej. Eller putta bort personen.
Men är personen sovande eller ej vid medvetande bör man väcka personen och fråga.
Här tror jag att tydligheten i många fall som man läst skulle ha kunnat vara bättre.
4.Kan samtycke/ej samtycka ändras under situationen och hur måste den här ändringen förmedlas?
Tycker jag inte. Man säger nej om det är något man inte går med på under sexakten.
Jag tänker lite på situationer där låt säga killen tar initiativ och tjejen säger lite fnissande nej inte nu men som jag tror kan vara ganska vanligt så gör killen lite nya "närmanden" och får då en annan eller ingen direkt respons. Om det då leder till låt säga sex utan att tjejen säger nej uttryckligen något mer eller fysiskt avvisar skulle du då se det som en våldtäkt?
5.Vad är stödbevisning och hur tungt bör sådan väga i ett domslut?
Den kan jag inte svara på. Otroligt svårt. Jag vill säga ord mot ord. Men det är tyvärr så att det här utnyttjas av folk som inte är offer…
[/quote]
Ja även detta är en svår bit. De personer som oftast används som stödbevis är personer som kontaktats i efterhand och får höra MÄs version. Dessutom är de alltsom oftast MÄs bästa vänner eller släkt. Känns lite sådär att använda dem som "oberoende objektiva" vittnen.