2025-05-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
1.Vad är en våldtäkt?
2.Vad är ett samtycke eller kanske mer hur/på vilka sätt kan samtycke hämtas in?
3.Vad krävs för att tydligt visa att man inte samtycker?
4.Kan samtycke/ej samtycka ändras under situationen och hur måste den här ändringen förmedlas?
5.Vad är stödbevisning och hur tungt bör sådan väga i ett domslut?

1. Att ha sex med någon mot hans eller hennes vilja.
2. Att den andra personen deltar aktivt, och att det inte ska finnas utrymme för tvivel på det.
3. Att någon säger nej, sluta eller liknande, alternativt beter sig inaktivt.
4. Ja, genom att utföra något under punkt 3.
5. Läkarutlåtande efter undersökning och vittnesmål, alternativt dokumenterade fysiska åkommor, och hur tungt det bör väga är ju alldeles beroende på kontexten och innehållet.

Kan man som man inte avgöra huruvida det finns samtycke så är man antingen helt dum i huvudet eller empatilös, samt jävligt dålig i sängen.
Citera
2025-05-15, 18:54
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Bäst du ger fan i att pilla på fittor utan samtycke då.

Det gör jag, men tråden handlar om huruvida lagens definition av våldtäkt skiljer sig från gemene mans, och gemene man skulle inte kalla det våldtäkt att pilla någon på fittan.
Citera
2025-05-15, 19:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Svår med intressant fråga.

Enligt mitt tycke:

1.Vad är en våldtäkt?
När en person påtvingar sig någon annan sexuellt utan offrets vilje

2.Vad är ett samtycke eller kanske mer hur/på vilka sätt kan samtycke hämtas in?
Vid frågan ”ska vi ha sex” och den andra personen svarar ja. Alternativt att den ena parten eller båda tar initiativ till det. När det endast är den ena parten som tar initiativ till det sexuella så bör den andra personen säga nej eller dra sig undan och säga stopp om denne inte vill. Svårt om man har blivit igentejpad över munnen, men då kanske man bör undvika det.

Ett nej. Eller putta bort personen.
Men är personen sovande eller ej vid medvetande bör man väcka personen och fråga.

4.Kan samtycke/ej samtycka ändras under situationen och hur måste den här ändringen förmedlas?
Tycker jag inte. Man säger nej om det är något man inte går med på under sexakten.

Den kan jag inte svara på. Otroligt svårt. Jag vill säga ord mot ord. Men det är tyvärr så att det här utnyttjas av folk som inte är offer…

Tack för ditt svar. Jag tycker också det är en intressant fråga och svår men dock väldigt viktig. Att det har anmälts väldigt många fler våldtäkter och fällts många fler för våldtäkt sedan nya lagen infördes är ett faktum. Att det företrädelsevis är unga killar som hamnar i situationen är också ett faktum och det tänker åtminstone jag borde väcka tankar hos folket.

1.Vad är en våldtäkt?
När en person påtvingar sig någon annan sexuellt utan offrets vilje
Som lagen ser ut nu behövs inget våld eller tvång. Jag tror att i många fall som anmäls efter den nya lagen så ligger de i den här gråzonen om samtyckesfrågan. Är det en våldtäkt om den anmälde inte har uppfattat att den andre parten inte velat? Måste det vara en våldtäkt om två tillräckligt fulla personer haft sex och den ene anmäler?

Vid frågan ”ska vi ha sex” och den andra personen svarar ja. Alternativt att den ena parten eller båda tar initiativ till det. När det endast är den ena parten som tar initiativ till det sexuella så bör den andra personen säga nej eller dra sig undan och säga stopp om denne inte vill. Svårt om man har blivit igentejpad över munnen, men då kanske man bör undvika det.

Kan man vara tyst o passiv men ändå vilja? Jag kan säga att jag är tillräckligt gammal för att ha hunnit haft ett antal partners. Det har varit väldigt olika på hur pass "aktiva" de varit. Finns de som varit väldigt passiva och velat ha det så. Det jag ändå tror alla haft gemensamt är att de velat att jag som man ska ta mest initiativ och "föra" akten så att säga. Mer eller mindre. Det tror i alla fall jag är väldigt vanligt och där har ju faktiskt killar/män en nackdel då de riskerar mer i den sexuella situationen så att säga. Detta "drabbar"nog yngre killar oftare eftersom de inte fått samma erfarenhet samt oftare kanske har sex med personer de inte känner så väl. Jag har svårt att tro att alla dessa anmälda har haft uppsåt eller likgiltighet till att de ska ha våldtagit någon.

Ett nej. Eller putta bort personen.
Men är personen sovande eller ej vid medvetande bör man väcka personen och fråga.

Här tror jag att tydligheten i många fall som man läst skulle ha kunnat vara bättre.

Tycker jag inte. Man säger nej om det är något man inte går med på under sexakten.

Jag tänker lite på situationer där låt säga killen tar initiativ och tjejen säger lite fnissande nej inte nu men som jag tror kan vara ganska vanligt så gör killen lite nya "närmanden" och får då en annan eller ingen direkt respons. Om det då leder till låt säga sex utan att tjejen säger nej uttryckligen något mer eller fysiskt avvisar skulle du då se det som en våldtäkt?

Den kan jag inte svara på. Otroligt svårt. Jag vill säga ord mot ord. Men det är tyvärr så att det här utnyttjas av folk som inte är offer…
[/quote]

Ja även detta är en svår bit. De personer som oftast används som stödbevis är personer som kontaktats i efterhand och får höra MÄs version. Dessutom är de alltsom oftast MÄs bästa vänner eller släkt. Känns lite sådär att använda dem som "oberoende objektiva" vittnen.
Citera
2025-05-15, 19:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Lagens definitioner är ofta annorlunda än det folkliga uttrycket. Så är det överallt.
Lag och moral är helt olika företeelser. Förväxlingarna uppstår ofta när lagens begrepp och folkliga begrepp är detsamma, även för olika saker, eller för samma saker med olika betydelser.

Jag tror att mångas 'allmänna' eller 'folkliga begrepp' av våldtäkt är att det ska involvera någon form av penetrerande agerande mot den andra personen.

Men det är inte lagens definition. Man kan absolut dömas till våldtäkt utan någon form av penetration. BrB första paragrafen 6e kapitlet fastslår att dom för "våldtäkt" omfattar även brist på samtycke för alla former av intima handlingar av en sexuell natur, eller nyttjande av en utsatt ställning.
Domstolen tar även hänsyn till mängder av omkringliggande små faktorer runtom händelsen, inklusive historiken.

Vad folkliga uttrycket "våldtäkt" innefattar, både kan vara- och är nog andra saker.
Lag och moral och kulturella uttryck är inte samma sak. Har inget samband.
Lagen finns till delvis för att reglera mänskligt beteende, men inte för att tala om för människor hur dom ska tänka eller uttrycka sig begreppsmässigt.

(skrev utifrån att tråden ligger i brottsbekämpnings-forumet, inte i juridikforumet)

Ja jag vet inte men den här tråden kanske gör sig bättre i juridikforumet. Moderator får gärna flytta tråden i sådan fall.
Citera
2025-05-15, 19:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Justitiemord.

Ska vi börja döma folk utifrån att det finns risk till att brott kan ha begåtts då blir marginalerna väldigt vida.

Men det är snårigt med alla olika begrepp och uppfattningar runt omkring dessa domar och det riskerar att drabba oskyldiga människor på båda sidor.

Jo så är det ju men i Sverige har vi ju det här med att hellre fria än fälla och ställt utom allt rimligt tvivel.
Citera
2025-05-15, 20:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
1. Att ha sex med någon mot hans eller hennes vilja.
2. Att den andra personen deltar aktivt, och att det inte ska finnas utrymme för tvivel på det.
3. Att någon säger nej, sluta eller liknande, alternativt beter sig inaktivt.
4. Ja, genom att utföra något under punkt 3.
5. Läkarutlåtande efter undersökning och vittnesmål, alternativt dokumenterade fysiska åkommor, och hur tungt det bör väga är ju alldeles beroende på kontexten och innehållet.

Kan man som man inte avgöra huruvida det finns samtycke så är man antingen helt dum i huvudet eller empatilös, samt jävligt dålig i sängen.

Tufft statement :-) Var du lika dyngsäker i början av din sexuella karriär? Tänkte du ens alltid på det när du bytte ställning? Gick från att slicka till att fingra? Om du är ärlig så tror jag inte det men jag har inte så stor förhoppning på att få ett ärligt svar från dig med tanke på hur du skriver.

Av egen erfarenhet så har åtminstone jag varit med flera tjejer som varit väldigt passiva fastän de varit fullt med på noterna.
Citera
2025-05-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Det gör jag, men tråden handlar om huruvida lagens definition av våldtäkt skiljer sig från gemene mans, och gemene man skulle inte kalla det våldtäkt att pilla någon på fittan.
Tror både gemene man och rättsväsendet skulle kalla det sexuellt ofredande, lite beroende på omständigheterna.
Citera
2025-05-15, 20:41
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tror både gemene man och rättsväsendet skulle kalla det sexuellt ofredande, lite beroende på omständigheterna.

Då håller du med mig, bra.
Citera
2025-05-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tufft statement :-) Var du lika dyngsäker i början av din sexuella karriär? Tänkte du ens alltid på det när du bytte ställning? Gick från att slicka till att fingra? Om du är ärlig så tror jag inte det men jag har inte så stor förhoppning på att få ett ärligt svar från dig med tanke på hur du skriver.

Av egen erfarenhet så har åtminstone jag varit med flera tjejer som varit väldigt passiva fastän de varit fullt med på noterna.

Personligen hade jag stadiga flickvänner från och med debuten i högstadiet och rätt många år framåt, så ja.

Men ifall jag var singel skulle det garanterat ha varit annorlunda att ligga med fulla singelbrudar genom de åren. Jag förstår din poäng.
Citera
2025-05-15, 20:52
Medlem
1754s avatar
Våldtäkt har liksom rasism blvit urvattnat eftersom det används för minsta lilla.

En våldtäkt i min värld är kuk i fitta, stjärt, eller mun.

Att någon trycker in ett finger i fittan är väll gränsfall, men det är nog mer sexuellt ofredande.

Om en person ligger med någon under 15 och personen under 15 vill det så är det inte heller våldtäkt.

Om personer ligger med varandra på fyllan och ena personen ångrar sig dagen efter är det inte heller våldtäkt. Ma nfår stå för sina ligg, även vid berusning.

Förrut blev man förbannad när man läste att våldtäkt begåtts, det blir man idag också, men idag tar man lite "lättare" på det eftersom ordet används för lättvindligt.
Citera
2025-05-15, 21:08
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Sex mot min vilja eller utan samtycke och/eller med våld inblandat, tvingande sex.

Instämmer. Mycket enkelt. Det finns en sjuk typ av våldtäkt där mannen i fråga bara "dundrar på" och kvinnan har ont i glera dagar efteråt. Det är MISSHANDEL. Vissa måste uppsöka sjukhus.

Har du rätt att knulla en tjej så hårt du kan, bara för att hon har särat på benen för dig? NEJ idiot, du måste kolla läget under samlagets gång. "Är det OK såhär, är det skönt?" Är exempel på frågor att ställa.

När jag ser en porrfilm så ser jag direkt om kvinnan har ont eller inte (hon blir blek, ögonen rullar bakåt osv). Vissa män tycks inte ha den här "talangen"???
Citera
2025-05-15, 21:33
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Det anses inte osexigt att fråga om samtycke. Jag lovar. Om det pajar hela viben att du ställer en fråga, då är det något som är fel redan från början.

Du för bara din egna talan, resten är bara spekulationer varken bättre eller sämre än nån annans. Jag tror det anses vara osexigt och döda viben.

Vad konkret är det som ska frågas förresten? Om man inte vidrört varandra ännu. Ska man fråga om analsex direkt eller frågar man först ifall man får kyssa personen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in