2025-05-15, 13:26
Medlem
silverrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Ett väldefinierat samtycke finns däremot inte. De flesta frågar inte om tillåtelse uttryckligen då det anses osexigt av alla inblandade. Vad som det behövs samtycke till, när det hämtas in och hur länge det gäller är också omöjligt att veta. Ska man fråga ifall det är ok med en kyss? Ifall man får lägga en hand på en höft? Ifall denna får förflyttas till mer intima delar? Det blir ett himla pratande, så funkar inte människor. Att innan man ens kysst fråga om samtycke till sex anses också osexigt

De tjejer jag haft relationer med älskar när jag frågar om samtycke att kyssa dem. Så klart man inte frågar om lov för varenda jävla grej. Ibland räcker det ju typ med att man har handen nästan där man vill röra, få ögonkontakt och invänta att hon nickar till exempel. Men om man frågar innan man kysser någon för första gången öppnar ju det för att om hon skulle ändra sig så känner hon att hon kan göra det, typ? Jag gillar när min sexpartner känner sig trygg med mig.

Samtycke är ju inte heller bara "JA jag vill att du knullar mig". Samtycke är ju att hon rör vid en tillbaka på eget initiativ, att hon tex stönar eller liknande, att hon är våt osv osv. Indikatorer att hon kontinuerligt gillar vad som pågår. Om hon är tyst, ligger still och inte interagerar är nog det ganska tydliga signaler att hon inte vill ligga med en ÄVEN om inte inte rätt ut skriker nej och slåss.
Citera
2025-05-15, 14:40
Medlem
Min åsikt är att en tjej som tvingats ha sex mot sin vilja har blivit våldtagen. Ett första problem som uppstår är att en man som haft sex med en tjej som inte vågat uttrycka denna ovilja inte nödvändigtvis har begått en våldtäkt. Nästa problem är ju att det nästan uteslutande handlar om unga tjejer som blir pressade till sex på detta sätt. Pratar vi vuxna kvinnor kan jag kanske också tycka att "men vad fan, de får ju säga NEJ". Lite svårare att vara så svart och vit när det handlar om en 17 åring som blivit pressad till perversa situationer med en vuxen karl. Eller unga människor över lag.

Addera sedan anmälningsplikt, vittnesplikt och överbeskyddande föräldrar, lärare etc. så har vi ju ett recept för rättsligt kaos så fort barnen kommer upp i ålder.

Nä, våldtäkter där inte uppenbart våld eller tvång är inblandat är ett klurigt ämne som tyvärr sällan ger nån av parterna rättvisa.
Citera
2025-05-15, 14:41
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varför skulle du pilla någon på fittan utan samtycke, är du dum?

Samt penetrering analt eller oralt mot någons vilja kan inte vara våldtäkt? Bra då kan män inte våldtas då.

Frågan är varför du likställer att pilla någon på fittan med en brutal gruppvåldtäkt under knivhot.
Citera
2025-05-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Frågan är varför du likställer att pilla någon på fittan med en brutal gruppvåldtäkt under knivhot.
Påstår du att straffsatsen är identisk?
Citera
2025-05-15, 15:13
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Påstår du att straffsatsen är identisk?

Kan bli det eftersom brottsrubriceringen är det.
Citera
2025-05-15, 16:42
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Att bli anmäld/anklagad för våldtäkt, och än värre dömd för våldtäkt är nog bland det värsta som kan hända en person.
Att det väckts betydligt fler åtal och fällts betydligt fler personer för våldtäkt efter den nya sexualbrottslagen "samtyckeslagen" är något som debatterats flitigt i flera trådar i Aktuella brott och kriminalfall här på FB och det har funnits viss debatt i media. Även när lagen infördes var den kritiserad av lagrådet.
Jag förstår att det kommer bli otroligt svårt att komma fram till en definition och att det kommer att finnas massor av olika gränser men jag tycker ändå att "grundproblemet"/grundfrågan förtjänar att diskuteras och stötas o blötas. Vad är en våldtäkt?
Som det ser ut idag är det till allra största del unga killar som blir anmälda och dömda för våldtäkt. Vad beror det på? Det är unga killar som får sin nutid/framtid till stor del förstörd.
Själv har jag väldigt svårt att tro att alla dessa som blir anmälda verkligen har begått våldtäkt. Att det är så många som vill skada en annan människa genom att begå detta brott. Att de är så hemska och ondskefulla människor som de utmålas som.

Det finns hur många frågor som helst att diskutera kring detta antar jag. Jag börjar med några.

1.Vad är en våldtäkt?
2.Vad är ett samtycke eller kanske mer hur/på vilka sätt kan samtycke hämtas in?
3.Vad krävs för att tydligt visa att man inte samtycker?
4.Kan samtycke/ej samtycka ändras under situationen och hur måste den här ändringen förmedlas?
5.Vad är stödbevisning och hur tungt bör sådan väga i ett domslut?

Sedan finns det andra funderingar som jag har. Varför är det nästan bara killar som blir anmälda?
Har det att göra med att det fortfarande anses att killar inte kan bli våldtagna fastän det inte krävs något våld eller hot längre? Har det att göra något med att killar lättare skakar av sig lite sämre/" i efterhand oönskade" t.ex. på fyllan sexuella förbindelser och går vidare än vad kvinnor gör?
Har det något att göra med att det i mångt och mycket är killar/män som förväntas ta initiativ i sexet som ju då per automatik försätter killen i en större risk? Hur stor del i problematiken har porren om det är därifrån unga hämtar sin uppfattning om hur sex går till? Har det något med att göra att vid heterosexuella intima situationer är det mannen som penetrerar kvinnan?

https://www.aklagare.se/aklagarens-r...r/sexualbrott/

Svår med intressant fråga.

Enligt mitt tycke:

1.Vad är en våldtäkt?
När en person påtvingar sig någon annan sexuellt utan offrets vilje

2.Vad är ett samtycke eller kanske mer hur/på vilka sätt kan samtycke hämtas in?
Vid frågan ”ska vi ha sex” och den andra personen svarar ja. Alternativt att den ena parten eller båda tar initiativ till det. När det endast är den ena parten som tar initiativ till det sexuella så bör den andra personen säga nej eller dra sig undan och säga stopp om denne inte vill. Svårt om man har blivit igentejpad över munnen, men då kanske man bör undvika det.

Ett nej. Eller putta bort personen.
Men är personen sovande eller ej vid medvetande bör man väcka personen och fråga.

4.Kan samtycke/ej samtycka ändras under situationen och hur måste den här ändringen förmedlas?
Tycker jag inte. Man säger nej om det är något man inte går med på under sexakten.

Den kan jag inte svara på. Otroligt svårt. Jag vill säga ord mot ord. Men det är tyvärr så att det här utnyttjas av folk som inte är offer…
Senast redigerad av cutepsycho 2025-05-15 kl. 16:44.
Citera
2025-05-15, 16:50
Medlem
Galejans avatar
En våldtäkt är att exempelvis hoppa på en främmande kvinna i löparspåret, slita in henne i buskarna, bända isär låren och trycka kuken i henne i gruset under tårar och med våld.

En våldtäkt är inte att fingerpulla sin fru hemma i villan en lördagsmorgon innan hon är riktigt vaken.

Här säger lagen annorlunda men det struntar jag i. Lagen har fel. Punkt slut.
Citera
2025-05-15, 16:54
Medlem
cutepsychos avatar
Samtyckeslagen är bra i form av:
Du har däckat aspackad efter en gårdsfest hos dina svärföräldrar och vaknar upp av att du har svärfars finger i arslet

Samtyckeslagen är skit i form av:
Du kan som kvinna ångra ditt samlag i efterhand. Dagen efter kan du tänka ”nej, jag ville nog fan inte ligga med honom”. Men jag ville inte spendera mina sista slantar på öl heller, ändå gjorde jag det. Å inte fan anmäler jag mig själv för rån efteråt
Citera
2025-05-15, 17:00
Medlem
Citat:
Att bli anmäld/anklagad för våldtäkt, och än värre dömd för våldtäkt är nog bland det värsta som kan hända en person.
Att det väckts betydligt fler åtal och fällts betydligt fler personer för våldtäkt efter den nya sexualbrottslagen "samtyckeslagen" är något som debatterats flitigt i flera trådar i Aktuella brott och kriminalfall här på FB och det har funnits viss debatt i media. Även när lagen infördes var den kritiserad av lagrådet.
Jag förstår att det kommer bli otroligt svårt att komma fram till en definition och att det kommer att finnas massor av olika gränser men jag tycker ändå att "grundproblemet"/grundfrågan förtjänar att diskuteras och stötas o blötas. Vad är en våldtäkt?
Som det ser ut idag är det till allra största del unga killar som blir anmälda och dömda för våldtäkt. Vad beror det på? Det är unga killar som får sin nutid/framtid till stor del förstörd.
Själv har jag väldigt svårt att tro att alla dessa som blir anmälda verkligen har begått våldtäkt. Att det är så många som vill skada en annan människa genom att begå detta brott. Att de är så hemska och ondskefulla människor som de utmålas som.

Det finns hur många frågor som helst att diskutera kring detta antar jag. Jag börjar med några.

1.Vad är en våldtäkt?

Sedan finns det andra funderingar som jag har. Varför är det nästan bara killar som blir anmälda?
Har det att göra med att det fortfarande anses att killar inte kan bli våldtagna fastän det inte krävs något våld eller hot längre? Har det att göra något med att killar lättare skakar av sig lite sämre/" i efterhand oönskade" t.ex. på fyllan sexuella förbindelser och går vidare än vad kvinnor gör?
Har det något att göra med att det i mångt och mycket är killar/män som förväntas ta initiativ i sexet som ju då per automatik försätter killen i en större risk? Hur stor del i problematiken har porren om det är därifrån unga hämtar sin uppfattning om hur sex går till? Har det något med att göra att vid heterosexuella intima situationer är det mannen som penetrerar kvinnan?

https://www.aklagare.se/aklagarens-r...r/sexualbrott/
Lagens definitioner är ofta annorlunda än det folkliga uttrycket. Så är det överallt.
Lag och moral är helt olika företeelser. Förväxlingarna uppstår ofta när lagens begrepp och folkliga begrepp är detsamma, även för olika saker, eller för samma saker med olika betydelser.

Jag tror att mångas 'allmänna' eller 'folkliga begrepp' av våldtäkt är att det ska involvera någon form av penetrerande agerande mot den andra personen.

Men det är inte lagens definition. Man kan absolut dömas till våldtäkt utan någon form av penetration. BrB första paragrafen 6e kapitlet fastslår att dom för "våldtäkt" omfattar även brist på samtycke för alla former av intima handlingar av en sexuell natur, eller nyttjande av en utsatt ställning.
Domstolen tar även hänsyn till mängder av omkringliggande små faktorer runtom händelsen, inklusive historiken.

Vad folkliga uttrycket "våldtäkt" innefattar, både kan vara- och är nog andra saker.
Lag och moral och kulturella uttryck är inte samma sak. Har inget samband.
Lagen finns till delvis för att reglera mänskligt beteende, men inte för att tala om för människor hur dom ska tänka eller uttrycka sig begreppsmässigt.

(skrev utifrån att tråden ligger i brottsbekämpnings-forumet, inte i juridikforumet)
Senast redigerad av Robbinist 2025-05-15 kl. 17:35.
Citera
2025-05-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Kan bli det eftersom brottsrubriceringen är det.
Bäst du ger fan i att pilla på fittor utan samtycke då.
Citera
2025-05-15, 17:30
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:

Men killen åkte dit ändå då MÄ varit berusad och att rätten då tyckte att han borde ha förstått att det fanns en risk för att MÄ inte deltog frivilligt. (Detta trots samtycke och initiativ från MÄ).

Justitiemord.

Ska vi börja döma folk utifrån att det finns risk till att brott kan ha begåtts då blir marginalerna väldigt vida.

Men det är snårigt med alla olika begrepp och uppfattningar runt omkring dessa domar och det riskerar att drabba oskyldiga människor på båda sidor.
Citera
2025-05-15, 18:15
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jag har för mig att det var regeringen Löfvén som satt när den nya lagen infördes.

6 av 8 partier röstade för den. Bara L och SD var emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in