• 1
  • 2
2025-05-14, 10:14
Medlem
Om man tänker ta en helvit månad kommer man att få abstinens om man brukar dricka någon öl och att par glas vin varje dag då?
Citera
2025-05-14, 10:18
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Om man tänker ta en helvit månad kommer man att få abstinens om man brukar dricka någon öl och att par glas vin varje dag då?

Det beror på vad du räknar som abstinens. Rent fysiska besvär som skakningar känns som att det borde kräva en högre konsumtion, fast kanske inte är omöjligt om det pågått under en längre tid. Däremot kommer du definitivt psykiskt känna av det, om du är van att alltid dricka dig lite småfull varje dag kommer du ha ett rejält ölsug.
Citera
2025-05-14, 10:24
Medlem
psykoshippiens avatar
Helt subjektivt på basen av flera faktorer. Utifrån det du radar upp, nej rent objektivt.

Men skulle säga 0,5L starksprit per dag i två veckor.
Citera
2025-05-14, 10:30
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Märker du att du sover oroligt eller känner dig "ur gängorna" – då har du sannolikt ett visst fysiskt beroende.
De flesta klarar en vit månad utan problem – du får bättre sömn, mer energi och bättre humör efter första veckan.
Men lätta symptom kan man ju få tror jag så det går ju att trappa ner om du är orolig.
Kör en öl per dag i en vecka.
Känns det djävla svårt att sluta efter en öl så har du ett beroende.
Citera
2025-05-14, 10:44
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Helt subjektivt på basen av flera faktorer. Utifrån det du radar upp, nej rent objektivt.

Men skulle säga 0,5L starksprit per dag i två veckor.
TS har inte radat upp några omständigheter alls mer än att dricka en viss kvantitet under en viss tid.

Faktorer att ha i åtanke är vikt, kön, ålder, sjukdomshistorik, övrig medicinering etc.
Citera
2025-05-14, 10:51
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
TS har inte radat upp några omständigheter alls mer än att dricka en viss kvantitet under en viss tid.

Faktorer att ha i åtanke är vikt, kön, ålder, sjukdomshistorik, övrig medicinering etc.
Någon: en ringa mängd
Ett par: två

Då har vi alltså cirka 18cl starksprit om dagen. Det vågar jag påstå att en i övrigt frisk person kan dricka en längre period utan att få handikappande abstinenssymtom.

Det var det med dem omständigheterna.
Citera
2025-05-14, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Någon: en ringa mängd
Ett par: två

Då har vi alltså cirka 18cl starksprit om dagen. Det vågar jag påstå att en i övrigt frisk person kan dricka en längre period utan att få handikappande abstinenssymtom.

Det var det med dem omständigheterna.
Vad är frågan om omständigheter?
Jag tänkte en fullt frisk man.
Citera
2025-05-14, 11:25
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Omständigheter vet jag inte.

Ja, genetiska förutsättningar är ju det väsentliga. Det skulle med hög sannolikhet inte orsaka några större besvär att sluta tvärt med 2dl sprit/dag under en längre tid för en frisk yngre medelålders man.
Citera
2025-05-14, 11:29
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
En omständighet kan t ex vara tidsspannet. Om du dricker en öl om dagen över påskhelgen på fyra dagar kommer du inte ha någon kännbar abstinens alls. Om du däremot har druckit en öl om dagen de senaste tolv åren kan du få märkbar abstinens och känna dig sugen på en öl, kanske sova lite sämre den första veckan, känna rastlöshet etc.

Eftersom du inte specificerar tidsspannet (omständighet) blir det svårt att ge ett rimligt svar på frågan.
Citera
2025-05-14, 11:29
Medlem
Nej, du behöver dricka betydligt större mängder för att få någon som helst jobbig abstinens.

Du kommer på sin höjd få ytterst lite tremor, någon svettpärla i pannan och känna dig lite ledsen i max fyra dagar.
Citera
2025-05-14, 11:33
Avstängd
Det är inget att rekommendera oövervakat då det är stor risk för delerium tremens. Det bästa är att du lägger in dig på en vårdinrättning och får hjälp med det här. Hoppas det går bra.
Citera
2025-05-14, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
En omständighet kan t ex vara tidsspannet. Om du dricker en öl om dagen över påskhelgen på fyra dagar kommer du inte ha någon kännbar abstinens alls. Om du däremot har druckit en öl om dagen de senaste tolv åren kan du få märkbar abstinens och känna dig sugen på en öl, kanske sova lite sämre den första veckan, känna rastlöshet etc.

Eftersom du inte specificerar tidsspannet (omständighet) blir det svårt att ge ett rimligt svar på frågan.
Jag tänker omnämnda mängd till vardags. Lite mer på helger. En långhelg som Valborg en flaska vin om dan, onsdag,torsdag, fredag och lördag.
Senast redigerad av Skapatcho 2025-05-14 kl. 11:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in