2025-05-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Om man tänker ta en helvit månad kommer man att få abstinens om man brukar dricka någon öl och att par glas vin varje dag då?

För de flesta: inte mycket till abstinens på den nivån. Det är dock individuellt. En del kan få det.
Beror också på hur stora dina vinglas är - jag förutsätter 0,15-2 dl med max 13% vin.

För att vara säkrare kan du trappa av. Kör strikt med ett glas vin till lunch och en folköl på kvällen 3-4 dagar, sen enbart ett glas vin till lunch eller middag 3-4 dagar därefter. Sen kan du påbörja din helvita månad.
Citera
2025-05-14, 11:57
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag tänker omnämnda mängd till vardags. Lite mer på helger. En långhelg som Valborg en flaska vin om dan, torsdag, fredag och lördag.
Jadu. Frågan kvarstår om du avser en tvåveckorsperiod, eller en fyraårsperiod.
Citera
2025-05-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jadu. Frågan kvarstår om du avser en tvåveckorsperiod, eller en fyraårsperiod.
Givrtvis inte tvåveckorsperiod.
Snarare flera år. Kanske fyra.
Citera
2025-05-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Märker du att du sover oroligt eller känner dig "ur gängorna" – då har du sannolikt ett visst fysiskt beroende.
De flesta klarar en vit månad utan problem – du får bättre sömn, mer energi och bättre humör efter första veckan.
Men lätta symptom kan man ju få tror jag så det går ju att trappa ner om du är orolig.
Kör en öl per dag i en vecka.
Känns det djävla svårt att sluta efter en öl så har du ett beroende.

Är det inte tvärt om?

När man är full så får man ingen REM-sömn och drömmer inte.

Om man en längre tid är full när man går och lägger sig så drömmer man inte/får ingen REM-sömn och det är detta som delvis gör att man får Delirium - hjärnan blir så utmattad av bristen av REM-sömn så den helt enkelt kör ingång "REM-sömn" när man är vaken.

Inte Delirium - men brist på REM-sömn.
Senast redigerad av poiuy1298 2025-05-14 kl. 12:54.
Citera
2025-05-14, 12:54
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Givrtvis inte tvåveckorsperiod.
Snarare flera år. Kanske fyra.
Ja då kan man nog märka av mildare abstinensbesvär. Som sagt, rastlöshet, sugen på en öl, sämre sömn den första tiden. Möjligen mildare humörsvängningar.
Citera
2025-05-14, 12:57
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är det inte tvärt om?
När man är full så får man ingen REM-sömn och drömmer inte.
Om man en längre tid är full när man går och lägger sig så drömmer man inte/får ingen REM-sömn och det är detta som delvis gör att man får Delirium - hjärnan blir så utmattad av bristen av REM-sömn så den helt enkelt kör ingång "REM-sömn" när man är vaken.
Det stämmer väl det du skriver.
Men vi snackar inte "full" utan en öl och två-tre glas vin under en längre tid.
Men sömnen kan tillfälligt bli ännu sämre första veckan beroende på hur stor abstinensen är.
Man kan också få livligare drömmar - mer REM- och ibland svettningar.
Ta en patient på avgiftning t ex.
Har inte speciellt bra sömn under sin aktiva period, men när han skall avgiftas blir abstinensen nästan dödande och sömnen totalt kass jämfört med hur den var när han drack.
Citera
2025-05-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det stämmer väl det du skriver.
Men vi snackar inte "full" utan en öl och två-tre glas vin under en längre tid.
Men sömnen kan tillfälligt bli ännu sämre första veckan beroende på hur stor abstinensen är.
Man kan också få livligare drömmar - mer REM- och ibland svettningar.
Ta en patient på avgiftning t ex.
Har inte speciellt bra sömn under sin aktiva period, men när han skall avgiftas blir abstinensen nästan dödande och sömnen totalt kass jämfört med hur den var när han drack.

Ja - editerade mitt inlägg.

Man kan få symtomen för brist på REM-sömn med betydligt mindre alkohol än det krävs för Delirium (tremens).
Citera
2025-05-14, 13:19
Medlem
TrueCs avatar
Det är skillnad på fysisk abstinens och den psykiska delen av belöning.

Periodare exempelvis är ofta inte rent fysiskt beroende, men när det gått några månader sedan sist tar längtan över, och kan i många fall vara svår att stå emot.

När jag slutade snusa var det tre veckor av fysiska symtom, som ändå var lätta att hantera med träning och andra aktiviteter. Värre var att jag fortfarande saknade belöningarna, även tre år senare, när jag valde att börja igen.

Så beroende är mer komplext än att det går att svara på frågan rakt av
Citera
2025-05-14, 13:35
Medlem
Citat:
Om man tänker ta en helvit månad kommer man att få abstinens om man brukar dricka någon öl och att par glas vin varje dag då?
Vad är det du saknar i ditt liv som du har ersatt alkoholen med?
Citera
2025-05-14, 13:52
Medlem
Min xman drack 18 3.5 varje dag det är lika mycket alkohol som en 75a
Han var hemma 2 veckor
Jobbade 2 veckor
När han jobbade drack han läsk
När han blev ledig klev han på alkohol tåget igen

Med tanke på hur ilsken han var då han inte drack så ja en 75a skulle jag säga
Sen på helgerna dran han 7.2 hejdå
Citera
2025-05-14, 13:54
Medlem
scroshs avatar
Jag drack mellan 12-16 33cl starköl (4.6-5.7%) öl dagligen i över två år och slutade precis. Första veckan avklarad nu. Fick lite abstinensbesvär första 3-4 dagarna, lite småtremor, svårt att sova etc. men inget mer än så.

Psykiska som var det svåraste, att inte ta en liten öl bara för att må bättre... Glad att man inte gav sig på spriten, kan tänka mig hur jävligt det måste vara om man druckit sprit dagligen och inte bara små öl.
Citera
2025-05-14, 15:27
Medlem
0,7l-1 40% i två veckor ungefärligt så börjar du utveckla fysiska besvär dock kan man få mycket andra besvär tidigare. Hoppar man över någon dag ibland kan man klara sig betydligt längre. Är när man alltid har alkohol i blodet som fysisk abstinens uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in