• 1
  • 2
2025-05-14, 08:30
Allt från idrott till på arbetet så tävlar vi människor mot varandra. Vi tävlar i det mesta, samtidigt som vi också kräver att det ska vara på lika villkor.

Till att börja med är vi människor lika men ändå olika. Vi väljer inga egenskaper, vi väljer inte hur vi ska bli, vi väljer inte vår bostadsort eller något annat.

Vi kommer till, vi formas, vi blir...... Utifrån detta ska vi alltså "tävla på lika villkor" Hur?

Så här är det inom allt, vi kan självklart ljuga åt oss själva och säga att Per och Anders som ändå ser rätt lika ut, bor rätt lika, borde ha rätt lika förutsättningar. Per fick däremot något som gör att han kan driva sig extra mycket... Hur är det lika? Per fuskar.....

Du tänker kanske att lika villkor är att trots våra olikheter tillåtas på lika grund eller tillåtas samma möjligheter och ja. Detta är väl det närmaste vi kan komma. Trots att det egentligen inte är möjligt och mest är tomma ord.

Alla ställer upp på startlinjen, kravet är människa liksom. Frågan blir då varför? Varför ska vi kraftmäta på dessa grunder? Vad är poängen?
Citera
2025-05-14, 08:37
Medlem
För att det gör oss själva bättre.
Citera
2025-05-14, 08:37
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
För att det gör oss själva bättre.

Förklara?
Citera
2025-05-14, 08:55
Medlem
Det är inte bara människor som tävlar. Människan är ett däggdjur, och precis som alla andra däggdjur så tävlar män om kvinnor, och kvinnor tävlar om de mest attraktiva männen.

Biologin fungerar hos alla arter som så att hanarna vill ha vilken hona som helst, men honorna vill bara ha de hanar som blir godkända efter hennes kritiska granskning.

Sedan har det jag skrev ovan vissa undantag. Bland arter där hanen är fysiskt överlägsen honan så har honan inget att säga till om utan hon blir knullad om hanen vill knulla henne, och då sker konkurrens enbart mellan hanarna. Bland tex fåglar så kan inte hanen tvinga honan till parning för hon flyger helt enkelt bara iväg om hon inte vill bli knullad, så bland dessa fåglar måste hanen övertala henne att frivilligt bli knullad. Tex genom en imponerande dans uppvisning, eller genom att visa henne vilket snyggt bo han byggt uppe i trädet.
Citera
2025-05-14, 09:39
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Det är inte bara människor som tävlar. Människan är ett däggdjur, och precis som alla andra däggdjur så tävlar män om kvinnor, och kvinnor tävlar om de mest attraktiva männen.

Biologin fungerar hos alla arter som så att hanarna vill ha vilken hona som helst, men honorna vill bara ha de hanar som blir godkända efter hennes kritiska granskning.

Sedan har det jag skrev ovan vissa undantag. Bland arter där hanen är fysiskt överlägsen honan så har honan inget att säga till om utan hon blir knullad om hanen vill knulla henne, och då sker konkurrens enbart mellan hanarna. Bland tex fåglar så kan inte hanen tvinga honan till parning för hon flyger helt enkelt bara iväg om hon inte vill bli knullad, så bland dessa fåglar måste hanen övertala henne att frivilligt bli knullad. Tex genom en imponerande dans uppvisning, eller genom att visa henne vilket snyggt bo han byggt uppe i trädet.

Möjligt att andra också tävlar, men inte som vi gör. Vi människor kan tävla i allt. Vi tävlar i så mycket mer än att bara skaffa sex, partner, barn och hela det köret. Eller är det så enkelt att allt bottnar i det ändå?
Citera
2025-05-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstralen94
Möjligt att andra också tävlar, men inte som vi gör. Vi människor kan tävla i allt. Vi tävlar i så mycket mer än att bara skaffa sex, partner, barn och hela det köret. Eller är det så enkelt att allt bottnar i det ändå?

Svar: ja. Detta är simpel evolutionsteori. Bara att googla på den så har du svaret på alla dina funderingar.
Citera
2025-05-14, 10:03
Citat:
Ursprungligen postat av design
Svar: ja. Detta är simpel evolutionsteori. Bara att googla på den så har du svaret på alla dina funderingar.

Absolut, jag försöker däremot hitta saker som motsäger så jag hoppas det dyker in andra perspektiv.
Citera
2025-05-14, 10:04
Medlem
Citat:
Absolut, jag försöker däremot hitta saker som motsäger så jag hoppas det dyker in andra perspektiv.

Som motsäger den teorin? Jadu, typ kristendomen?
Citera
2025-05-14, 10:07
Medlem
MrFishboys avatar
Är det det Darwinistiska perspektivet som ifrågasätts?
Hur människor konkurrerar om fördelar och den som anpassat sig bäst överlever, där rörelse och förmågan att ”vinna” visat sig vara en fördel?
Citera
2025-05-14, 10:15
Citat:
Ursprungligen postat av design
Som motsäger den teorin? Jadu, typ kristendomen?

Utveckla?
Citera
2025-05-14, 10:17
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Är det det Darwinistiska perspektivet som ifrågasätts?
Hur människor konkurrerar om fördelar och den som anpassat sig bäst överlever, där rörelse och förmågan att ”vinna” visat sig vara en fördel?

Det är fritt att tolka frågan och besvara den därefter.
Citera
2025-05-14, 10:30
Medlem
Citat:
Utveckla?

Jag är darwinistisk ateist, men de kristna tror ju på skapelseteorin, och inte evolutionen. Så jag hoppas att någon kristen kommer in i tråden och utvecklar, för jag har ingen aning om deras förklaringsmodell till varför djur och människor tävlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in