• 1
  • 2
2025-05-13, 13:59
Medlem
Hej
Jag har en fråga gällande förlovningsring.

Vi har varit hos en guldsmed i ungefär 6 månader för att tillverka ringar.
Vi har varit där flera gånger och gått igenom hur ringen ska vara och vi har haft ett spikat datum för förlovningen sen dag 1.

Nu sitter jag här idag på förlovningsdagen och ringen är inte färdig. Jag var i guldbutiken och dom bad att få återkomma.

Jag har haft detta på känn så sista månaden har jag legat på hårt och tjejen har varit och prövat 4-5 gånger, fast då har aldrig den faktiska ringen prövats utan endast provringar..

Efter ett varit där inne idag och fått beskedet att den inte var klar än,
Kanske i eftermiddag) Så är jag djupt besviken och denna dagen som skulle bli något fint är nu förstörd då våra planer att åka iväg går i kras.. vi kommer helt enkelt inte hinna med det vi hade planerat.

Jag vill helst inte ens köpa någon ring av dom utan bara skita i allt och börja om processen med någon som man faktiskt kan tycka att det känns bra med.

Är det bindande att köpa denna ringen?
Kan jag även om den är speciellt anpassad för oss då det är en förlovningsring backa köper?

Tacksam för snabba svar då dom kanske hör av sig idag om att ringen är färdig.
Senast redigerad av tishaah 2025-05-13 kl. 14:02.
Citera
2025-05-13, 14:12
Medlem
kalkryggars avatar
Jag fattar ingenting. Varför måste ni springa och prova så många gånger med provringar?

När jag och en tjej förlovade oss så var vi inne och provade en gång och sen fick vi ringarna några dagar senare. Inget knepigt alls. Nu var ju detta ca 20 år sen dock. Har det blivit så mycket sämre?

Men varför kan ni inte åka iväg? Det är väl bara att strunta i ringarna och ta det sen. Vad sjutton spelar ett par ringar för roll i det stora hela. Ni har väl allt annat. Släpp det och njut av det andra.

Men kontakta säljaren och säg att ni måste avbryta eftersom de inte kan leverera och att ni då har kontaktat en annan säljare som kan leverera. Inget konstigt med det. Börja där och se vad de säger.

Gå gärna in i en annan butik och kolla med dem hur det ligger till med beställning av ringar.

Men ni skippar väl inte en förlovningsresa för att någon fepplat till det med ringarna? Jösses Amalia!
Citera
2025-05-13, 14:24
Medlem
Det står: ”vi har haft ett spikat datum för förlovningen sen dag 1.” Okej, men är samma datum avtalat med affären angående att ringen ska vara klar? Om det inte finns ett avtalat datum får ni ge affären tid att färdigställa ringen, de kan inte lastas för att ni inte har krävt ett visst datum. Om det finns ett avtalat datum och det har passerat kan köpet hävas. Det bör ni kräva skriftligt. Ni ska då få pengarna tillbaka (för ni har väl redan betalat?) inom 14 dagar.
Citera
2025-05-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag fattar ingenting. Varför måste ni springa och prova så många gånger med provringar?

När jag och en tjej förlovade oss så var vi inne och provade en gång och sen fick vi ringarna några dagar senare. Inget knepigt alls. Nu var ju detta ca 20 år sen dock. Har det blivit så mycket sämre?

Men varför kan ni inte åka iväg? Det är väl bara att strunta i ringarna och ta det sen. Vad sjutton spelar ett par ringar för roll i det stora hela. Ni har väl allt annat. Släpp det och njut av det andra.

Men kontakta säljaren och säg att ni måste avbryta eftersom de inte kan leverera och att ni då har kontaktat en annan säljare som kan leverera. Inget konstigt med det. Börja där och se vad de säger.

Gå gärna in i en annan butik och kolla med dem hur det ligger till med beställning av ringar.

Men ni skippar väl inte en förlovningsresa för att någon fepplat till det med ringarna? Jösses Amalia!

Jo för oss är det viktigt då vi har en planerad ceremoni.

Varför vi var där flera gånger sista månaden var för att dom var osäkra på storleken och hur många stenar som skulle få plats. Dom ville att hon skulle komma in ett par gånger och pröva.

Vad vi gör på våran förlovningsdag spelar väl mindre roll för dig och vad du tycker om det bryr jag mig inte om.

Poängen är att dom haft 6 månaderna på sig och kan inte ens leverera en ring innan själva förlovningsdagen.. Detta är fruktansvärt dåligt och det försör en minnesvärd dag.

En ring som enligt dig är en enkel sak att göra.. det gör ju saken ännu värre att som inte kan ha den klar.

Och nej, vi kommer inte skita i resan, därav frågan vad händer om jag skiter i att köpa ringen av dom utan istället tillverkar ringer hos någon annan.
Citera
2025-05-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Det står: ”vi har haft ett spikat datum för förlovningen sen dag 1.” Okej, men är samma datum avtalat med affären angående att ringen ska vara klar? Om det inte finns ett avtalat datum får ni ge affären tid att färdigställa ringen, de kan inte lastas för att ni inte har krävt ett visst datum. Om det finns ett avtalat datum och det har passerat kan köpet hävas. Det bör ni kräva skriftligt. Ni ska då få pengarna tillbaka (för ni har väl redan betalat?) inom 14 dagar.

Vi har inte betalat något än.

Gällande datum har jag bara sagt att jag vill såklart ha ringen innan förlovningsdagen.
Citera
2025-05-13, 14:37
Medlem
För att förtydliga,

Det är alltså inga ”katalogs-ringar” utan guldsmeden tillverka dessa ringar efter våra önskemål. Det är därför jag undrar om man kan backa ur nu.
Citera
2025-05-13, 14:43
Medlem
Om ni från början sagt att dessa ringar måste vara klara till ett visst datum och de inte lyckats tillverka dem???
skulle dessa ringar graveras också?

Bara säg att sorry. Det här funkar inte. De borde också kunna ta på sig sitt misstag här.
Att inte veta hur många stenar som får plats? De hade väl ringstorleken från start?
Stenarna beräknar man ju enkelt, priset lär väl också ha varit klart innan de satt i gång?

Gå till en riktig guldsmed istället.
Citera
2025-05-13, 14:55
Medlem
Ja dom ska vara med gravyr och dagens datum enligt överenskommelse.

Ja dom känns väldigt oseriösa.
Därför jag vill backa ur detta.
Vill bara inte att dom på något viss kan tvinga igenom affären sen.
Citera
2025-05-13, 15:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tishaah
Vad vi gör på våran förlovningsdag spelar väl mindre roll för dig och vad du tycker om det bryr jag mig inte om.

Det har du rätt i och min reaktion var mest för att det lät lite som att ni skulle ställa in resa. Jag tycker i princip inget om vad ni gör. Försökte väl få det att låta som att även om det skiter sig med ringarna så behöver det inte betyda så mycket om man inte låter det. Men visst, det var fel av mig att försöka förmedla ett positivt synsätt här i tråden. Jag ber om ursäkt.

Citat:
Poängen är att dom haft 6 månaderna på sig och kan inte ens leverera en ring innan själva förlovningsdagen.. Detta är fruktansvärt dåligt och det försör en minnesvärd dag.

En ring som enligt dig är en enkel sak att göra.. det gör ju saken ännu värre att som inte kan ha den klar.

En sak är att ni har gjort en personlig unik beställning. Samtidigt (antar jag) har ni meddelat när ni ska förlova er och då använda ringarna och ni har verkligen varit ute i god tid.

Har ni betalat hela eller delar av beloppet innan? Har ni kvitto med avtalstext på? Vad säger den om detta om att häva köpet?

Du säger att du har legat på under senaste månaden. Vad har de meddelat dig då?

Idag när du var inne i guldbutiken och ifrågasatte sa de bara att de ska återkomma? Ifrågasatte du inte det då? Gick du bara iväg?
Citera
2025-05-13, 15:09
Medlem
Citat:
Jo för oss är det viktigt då vi har en planerad ceremoni.

Varför vi var där flera gånger sista månaden var för att dom var osäkra på storleken och hur många stenar som skulle få plats. Dom ville att hon skulle komma in ett par gånger och pröva.

Och nej, vi kommer inte skita i resan, därav frågan vad händer om jag skiter i att köpa ringen av dom utan istället tillverkar ringer hos någon annan.

Frågan kvarstår, har det ingåtts ett faktiskt avtal om en specifik leveransdag?
Om det finns ett avtal om en specifik leveransdag så får ett avtal hävas om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för köparen eller om det från början är klarlagt att det är avgörande för att ingå avtal att leveransen kan ske till/innan en viss dag.
Citera
2025-05-13, 15:13
Medlem
Citat:
Vi har inte betalat något än.

Gällande datum har jag bara sagt att jag vill såklart ha ringen innan förlovningsdagen.
Ingen leveransdag avtalad, tolkar jag det som. Då får du vänta.
Citera
2025-05-13, 15:23
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Frågan kvarstår, har det ingåtts ett faktiskt avtal om en specifik leveransdag?
Om det finns ett avtal om en specifik leveransdag så får ett avtal hävas om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för köparen eller om det från början är klarlagt att det är avgörande för att ingå avtal att leveransen kan ske till/innan en viss dag.

Väsentlig betydelse är nyckelordet. Det finns ett gammalt rättsfall rörande skräddarsydd frack som inte blev färdig till brölloppet. Skräddaren ville ha betalt, vilket varken brudgummen eller domstolen tyckte att han skulle ha...

Det hänger nu i ert fall på om det finns ett avtal eller annan bevisning som styrker att ringarna ska vara färdiga vid en viss tidpunkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in