• 1
  • 2
2025-05-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tishaah
Vi har inte betalat något än.

Gällande datum har jag bara sagt att jag vill såklart ha ringen innan förlovningsdagen.
Jag antar att du berättat vilket datum ni ska förlova er? Graverat in det i ringen? Har du berättat när ni måste ha den och de lovat att ni ska få den till det datumet, och de inte levererar den i dag, så kan ni antingen häva köpet eller i vart fall få ett rejält avslag på priset. Det bör du också vara tydlig med till butiken i dag. Har du några e-poster, SMS eller annat skriftligt som visar att du legat på dem så är det ju ännu bättre. (Konsumenttjänstlagen).
Citera
2025-05-13, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Väsentlig betydelse är nyckelordet. Det finns ett gammalt rättsfall rörande skräddarsydd frack som inte blev färdig till brölloppet. Skräddaren ville ha betalt, vilket varken brudgummen eller domstolen tyckte att han skulle ha...

Det hänger nu i ert fall på om det finns ett avtal eller annan bevisning som styrker att ringarna ska vara färdiga vid en viss tidpunkt.

Det som TS dock verkar sväva lite på är huruvida man faktiskt ens informerat guldsmeden om vilken förlovningsdatumet är. Det torde ju vara av ganska stor betydelse för hur det skall tolkas - det räcker inte med väsentlig betydelse, det skall vara åtminstone informerat om vilket datum som gäller.

Sen är det förstås ofta av mindre väsentlig betydelse med leveransdatum för förlovningsringar. En normal förlovning är ju något man kan skjuta på lite lättvindigare, men en vigsel har man ju ofta bokat upp en hiskelig massa (man kan inte bara skjuta på det en vecka och tro att allt skall klaffa). Sen kan det ju givetvis skilja sig från fall till fall vilka arrangemang man har förberett (även för förlovning).
Citera
2025-05-13, 16:14
Medlem
Kalk, jag läste nog in dit meddelande fel om du menade att sprida positivitet.
Sorry för missuppfattningen.

Datumet att förlovningsdagen var den 13e maj(idag) som också skulle sättas med gravyr har varit 100% spikat sen oktober förra året.
Finns på mail och har upprepats väldigt många gånger under dessa månader.

Att jag driver på och att jag vill ha ringen klar innan 13e maj är också med men ingen fast datum, dom har lovat att den ska vara klara INNAN den 13e upprepande gånger.

När jag var där senast för en vecka sen och ville se hur det gick påminner jag dom om tiden att det är bara en vecka kvar till förlovningsdagen och dom sa att allt var lugnt och att jag inte behöver vara orolig, Dom hör va sig när ringen är klart och om tjejen behöver komma in fler gånger för att prova eller annat.

Eftersom dom inte hört av sig så gick jag dit idag vid lunch men ingen ring än som sagt.

Men då kan man med andra ord säga att efter idag så har dom brutit avtalet oavsett.
Senast redigerad av tishaah 2025-05-13 kl. 16:19.
Citera
2025-05-13, 17:07
Medlem
Citat:
Kalk, jag läste nog in dit meddelande fel om du menade att sprida positivitet.
Sorry för missuppfattningen.

Datumet att förlovningsdagen var den 13e maj(idag) som också skulle sättas med gravyr har varit 100% spikat sen oktober förra året.
Finns på mail och har upprepats väldigt många gånger under dessa månader.

Att jag driver på och att jag vill ha ringen klar innan 13e maj är också med men ingen fast datum, dom har lovat att den ska vara klara INNAN den 13e upprepande gånger.

När jag var där senast för en vecka sen och ville se hur det gick påminner jag dom om tiden att det är bara en vecka kvar till förlovningsdagen och dom sa att allt var lugnt och att jag inte behöver vara orolig, Dom hör va sig när ringen är klart och om tjejen behöver komma in fler gånger för att prova eller annat.

Eftersom dom inte hört av sig så gick jag dit idag vid lunch men ingen ring än som sagt.

Men då kan man med andra ord säga att efter idag så har dom brutit avtalet oavsett.
Detta är Juridik-delforumet, inte Sunt förnuft-delforumet. Ni har inte avtalat någon leveransdag. Det innebär att du måste vänta. Att ge utrymme för vilken dag som helst intill ett visst datum är inte samma sak som att avtala om ett leveransdatum.
Citera
2025-06-04, 22:10
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Hej
Jag har en fråga gällande förlovningsring.

Vi har varit hos en guldsmed i ungefär 6 månader för att tillverka ringar.
Vi har varit där flera gånger och gått igenom hur ringen ska vara och vi har haft ett spikat datum för förlovningen sen dag 1.

Nu sitter jag här idag på förlovningsdagen och ringen är inte färdig. Jag var i guldbutiken och dom bad att få återkomma.

Jag har haft detta på känn så sista månaden har jag legat på hårt och tjejen har varit och prövat 4-5 gånger, fast då har aldrig den faktiska ringen prövats utan endast provringar..

Efter ett varit där inne idag och fått beskedet att den inte var klar än,
Kanske i eftermiddag) Så är jag djupt besviken och denna dagen som skulle bli något fint är nu förstörd då våra planer att åka iväg går i kras.. vi kommer helt enkelt inte hinna med det vi hade planerat.

Jag vill helst inte ens köpa någon ring av dom utan bara skita i allt och börja om processen med någon som man faktiskt kan tycka att det känns bra med.

Är det bindande att köpa denna ringen?
Kan jag även om den är speciellt anpassad för oss då det är en förlovningsring backa köper?

Tacksam för snabba svar då dom kanske hör av sig idag om att ringen är färdig.

Hur gick det med ringarna?
Citera
2025-06-05, 13:51
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Detta är Juridik-delforumet, inte Sunt förnuft-delforumet. Ni har inte avtalat någon leveransdag. Det innebär att du måste vänta. Att ge utrymme för vilken dag som helst intill ett visst datum är inte samma sak som att avtala om ett leveransdatum.

Varför skall han vänta? Avtalat var leverans innan 13 Maj vilket dem
inte kunde uppfylla eller ens visa upp ett påbörjat exemplar. Dom fick ju
prova ut med andra ringar än dem de skulle ha.
Butiken har också bekräftat datumet i mail.

Butiken har brutit avtalet helt enkelt. Slutdatum är också avtal oavsett att beställningen
pågick i 6 månader. Leveransdatum och slutdatum har samma status.
Citera
2025-07-07, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Varför skall han vänta? Avtalat var leverans innan 13 Maj vilket dem
inte kunde uppfylla eller ens visa upp ett påbörjat exemplar. Dom fick ju
prova ut med andra ringar än dem de skulle ha.
Butiken har också bekräftat datumet i mail.

Butiken har brutit avtalet helt enkelt. Slutdatum är också avtal oavsett att beställningen
pågick i 6 månader. Leveransdatum och slutdatum har samma status.
Nej, leveransdatum har inte avtalats i juridisk mening. Sedan kan du och andra tycka vad ni vill.
Citera
2025-07-09, 22:57
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Nej, leveransdatum har inte avtalats i juridisk mening. Sedan kan du och andra tycka vad ni vill.

Nej det har väl ingen påstått heller.
Det finns avtalat ett slutdatum när den skulle vara klar. Till den 13 maj.
Butiken bekräftar enligt TS datumet i mail. Butiken har brutit mot det avtalade
slutdatumet dom själva bekräftat.

Det stämmer att TS inte hade satt leveransdag. Men det förtar inte att butiken
inte klarat av att leverera ringen innan 13 maj.

Om avtalet var vecka 19 så skulle det ändå inte finnas ett leveransdatum utan ett slutdatum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in