Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Ibland känns det lite överflödigt med medarbetarsamtal/utvecklingssamtal eller vad man nu vill kalla det.

Jag tycker dock att de i regel är rätt trevliga. Det är sällan man får sitta med chefen på det sättet och diskutera framåt, hur arbetet fungerar, vad man ser för förbättringsmöjligheter på arbetsplatsen osv.

Ibland har det faktiskt gett mig en del konkret, men majoriteten av gångerna känns det som en trevlig pratstund bara.

Det kan jag hålla med om, men om man har en färglös chef så är det rena plåga. Min chef försöker bara dra ut skvaller ur mig om andra kollegor, och jag kastar ingen under bussen då jag skiter fullständigt i alla medarbetare. Jag gör mitt jobb och drar hem, kollegor är ingen jag umgås med.
Citera
2025-05-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Man höjer sin lön rejält och enbart om man byter jobb. Dessa samtal om man uppfyller alla krav och kämpar på i ett helt år ger dig inte så mycket än någon kollega som gör minimum.

Så nae, där håller jag inte med.

Jag har alltid tyckt det varit bra åtminstone. Fått bra råd om vilka långsiktiga mål man kan sätta upp vilket har gynnat mig mycket.
Citera
2025-05-13, 09:50
Medlem
Det är meningen att vi ska ha 4 möten per åren mien chef nöjer sig med ett. Om något relevant dyker upp så får jag och talar med han när det behövts.
Får det gjort på en halvtimme
Om chefen är bra med fokus på jobb och inte flum är det en helt ok stund att diskutera jobbet.
Citera
2025-05-13, 09:55
Medlem
Paris24s avatar
Det är för att kvinnor och HR ska ha någon sysselsättning i företag. Vi andra drar in pengarna till deras lekstuga. Självklart kan man inte "prata" en människa till att ändra sig.

Ett väl fungerande, lönsamt, företag med bra ledning behöver inte dessa möten.
Citera
2025-05-13, 10:03
Medlem
Onanikrems avatar
Utvecklingssamtal: Helt jävla meningslöst. Man fick frågan om man skulle vilja ta (under)chefens plats? -Nej tack! Frågor om hur man ville utvecklas, vika intressen man har osv. Som nämnts i tråden, jag gick dit, gjorde mitt jobb på bästa sätt och gick hem. Hade inget behov av att utveckla mig, snarare avveckla mig, vilket jag sedermera också gjorde.

Temadagar/teambulding: Nästan lika meningslöst, oftast på en Lördag "så alla kunde vara med" Det var obligatoriskt och skrevs frånvaro om man inte var där och jönsade runt på stationerna och sedan lyssnade på någon avdankad idrottare eller annan föreläsare. På slutet fick man en "matig macka" eller i bästa fall en ljummen cateringslunch.
Citera
2025-05-13, 10:09
Medlem
AlfaQhards avatar
Meningslöst, eftersom chefen redan fyllt i på sin dator vad han vill och tycker.
Citera
2025-05-13, 10:13
Utvecklingssamtal hade man väl i skolan, kallades även "kvartsamtal"? Medarbetaresamtal är nåt ständigt återkommande på min arbetsplats, och jag kan hålla med om att det är ganska meningslöst.
Citera
2025-05-13, 10:13
Medlem
Citat:
Aldrig fattat poängen med detta.

Sitter någon mellanchef utan befogenheter och argumenterar hur hen vill att du ska utvecklas i olika steg.

Känns som jag får absolut INGENTING utav de.

Vad tycker ni?
Ofta fungerar detta som en dimridå för att inte höja lönerna. Fokus skiftas från samtal om lönen till samtal om din individuella duglighet. Arbetsgivaren vill gärna ställa upp individuella krav som måste uppfyllas. De skapar en hinderbana som egentligen inte fyller någon annan funktion än att utgöra ett hinder. På så sätt kan de neka många anställda högre lön om de inte har klarat hinderbanan. Vilket ofta inte är realistisk om arbetsuppgifterna är tämligen återkommande och väl defnierade t.ex. svara i telefon, klappa en server, osv. Det bästa är väl trots allt att inte krångla, att låtsas uppskatta utvecklingsleken samtidigt som att man flikar in 20% snack om lön och förmåner.
Citera
2025-05-13, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Utvecklingssamtal: Helt jävla meningslöst. Man fick frågan om man skulle vilja ta (under)chefens plats? -Nej tack! Frågor om hur man ville utvecklas, vika intressen man har osv. Som nämnts i tråden, jag gick dit, gjorde mitt jobb på bästa sätt och gick hem. Hade inget behov av att utveckla mig, snarare avveckla mig, vilket jag sedermera också gjorde.

Temadagar/teambulding: Nästan lika meningslöst, oftast på en Lördag "så alla kunde vara med" Det var obligatoriskt och skrevs frånvaro om man inte var där och jönsade runt på stationerna och sedan lyssnade på någon avdankad idrottare eller annan föreläsare. På slutet fick man en "matig macka" eller i bästa fall en ljummen cateringslunch.

Obligatorisk närvaro på en lördag? Är det inte olagligt om annars bara jobbat vardagar eller?

Vi har också haft liknande grejer och jag blev chockad hur många som var villiga att offra sin lördag i princip för att leka lekar och få lite fattig billig ”tilltugg” och två öl typ.

Argumentet? Man får betalt för tiden efter 19-21!!!

Antingen är folk totalt antisociala och har inget utanför jobbet eller bara hjärndöda att man offrar en lördag för att man får betalt tre timmar utav typ 9 timmar. Vem fan kommer en lördag och leker lekar gratis med arbetskollegor??

Obegripligt.
Citera
2025-05-13, 10:29
Medlem
Jag brukar mest använda det till o göra klart vad dom hsr gjort dåligt och behöver utveckla eller förändra sen senast

Funkar kanon tycker jag.
Citera
2025-05-13, 10:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Obligatorisk närvaro på en lördag? Är det inte olagligt om annars bara jobbat vardagar eller?

Vi har också haft liknande grejer och jag blev chockad hur många som var villiga att offra sin lördag i princip för att leka lekar och få lite fattig billig ”tilltugg” och två öl typ.

Argumentet? Man får betalt för tiden efter 19-21!!!

Antingen är folk totalt antisociala och har inget utanför jobbet eller bara hjärndöda att man offrar en lördag för att man får betalt tre timmar utav typ 9 timmar. Vem fan kommer en lördag och leker lekar gratis med arbetskollegor??

Obegripligt.
De kortade arbetstiden 10 minuter om dagen ett par veckor innan och schemalade Lördagen. Fult, javisst! Men som du själv säger, hur många skulle gått dit frivilligt en Lördag förutom klubben för inbördes beundran? Hände en gång i begynnelsen att det inte var schemalagt, det kom fyra pers förutom chefer och arbetsledare.
Citera
2025-05-13, 10:36
Citat:

Obligatoriskt kan det inte vara om det inte inträffar på din arbetstid, eller om du får ledigt t.ex dagen innan eller på måndagen efter helgen det inträffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in