• 3
  • 4
2025-05-14, 09:35
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Om du bara visste hur många som aldrig vistas i skog och mark skulle du inte fråga. SCB har tittat på saken och det är cirka 40 procent. Muslimska araber i skogen, de är förmodligen lika ovanliga som lone star ticks i Sverige.

Det är inga parasiter som orsakar köttallergin utan en slags kolhydrat. Nej, det eskalerar inte snabbt, eftersom de allra flesta, långt över 90 procent, inte utvecklar köttallergi.

Jag skrev att det KAN eskalera snabbt.

Allergenet fästingen bär på är en kolhydrat som heter alfa-gal ja, men det går inte att utesluta att även parasiter kan bära på det, och som vi alla vet är fästingar kända för att bära på en mängd olika parasiter som överförs vid bett och sedan från människa till människa.
Senast redigerad av billigost 2025-05-14 kl. 10:24.
Citera
2025-05-14, 11:37
Medlem
kjellkritisks avatar
Ja ytterligare en misslyckad konspiration med låg utkomst. Ca 200 till 300 fall per år i Sverige varav hälften är av det svårare fall. Borrelia är 5000 till 10000 fall och TBE 300 till 600 per år.

Men det är väl kyckling och fiskindustrin som spridit det då för det gäller bara rött kött.

Eller så är det anti kannibalmaffian 😎
Citera
2025-05-14, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag skrev att det KAN eskalera snabbt.

Allergenet fästingen bär på är en kolhydrat som heter alfa-gal ja, men det går inte att utesluta att även parasiter kan bära på det, och som vi alla vet är fästingar kända för att bära på en mängd olika parasiter som överförs vid bett och sedan från människa till människa.
Men parasiter, främst Babesia, orsakar ytterst sällan sjukdom hos människa i Sverige. De som insjuknar har nedsatt immunförsvar eller saknar mjälte. Babesia kan dock inte överföra alfa-gal, det kommer från fästingens saliv. Sammantaget är det en dum strategi att sprida fästingar med alfa-gal, då köttallergi drabbar så få.
Citera
2025-05-14, 12:27
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Men parasiter, främst Babesia, orsakar ytterst sällan sjukdom hos människa i Sverige. De som insjuknar har nedsatt immunförsvar eller saknar mjälte. Babesia kan dock inte överföra alfa-gal, det kommer från fästingens saliv. Sammantaget är det en dum strategi att sprida fästingar med alfa-gal, då köttallergi drabbar så få.

Nu tänker du lite galet, eller inte alls.

Det en fästing bär på, bär såklart även parasiterna hos fästingen på, och dessa sprids sedan hejdlöst via sporozoit.
Citera
2025-05-14, 15:26
Medlem
goseigens avatar
Det är slut med oss. Snart kommer fästingarna bli 40 000 gånger så många, och då blir hela befolkningen smittad av det här.

Men vet ni vad det värsta är? Jo, det är att de håller på att odla fram jättefästingar som är en meter långa, och de är mycket giftigare. Jag har läst det själv.
Citera
2025-05-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Seriöst? Ok vet att detta är konspirationsforumet och inte hälsa och medicin, men kan du inte berätta litet om det? Alltså den praktiska effekten?

Är det att du som med laktosintolerans får sjukt ont i magen om du äter kött från ko/gris? Hur funkar det med viltkött?
Reaktionen kommer cirka sju timmar efter exponering – men inte varje gång. Jag har fått två kraftiga reaktioner hittills. Då har ansiktet, särskilt runt läppar och hals, svullnat upp. Jag har fått utslag över bröstet, klåda i ansiktet, rethosta och trånga luftvägar. Den andra gången fick jag dessutom ont i magen. Båda gångerna har det hänt i samband med fysisk ansträngning.

Innan jag visste vad det handlade om hade jag ofta nässelutslag på händerna, svullna fingrar och rodnad i ansiktet.

Jag har knappt ätit rött kött på drygt ett år nu. Mina värden har gått ner, och läkarna har sagt att jag kan prova lite välstekt kött, som köttfärs. Men jag tror att mörkertalet kring den här allergin är stort. Jag gjorde inte kopplingen till kött alls från början – eftersom reaktionen kommer så sent hinner man ju äta annat däremellan som känns mer troligt som orsak.

Ärligt talat är det riktigt tråkigt, för jag gillar verkligen kött. Men välstekt? Då försvinner hela poängen.

Som jag nämnt tidigare tror jag inte att någon “planterat” detta. Däremot har man hittat ett samband mellan fästingbett och allergin. Upptäckten gjordes i samband med att en cancermedicin gav oväntade biverkningar – särskilt i ett område där det visade sig finnas mycket fästingar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in