2025-05-13, 05:53
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
100 tusen i amerika har blivit smittade och är nu allergiska mot kött

svårt o tro på haha...

Ja, läskiga siffror. Jag känner som sagt 2 som fått åka in med ambulans till sjukan pga detta efter ha fått fästingar i Kanada så verkar inte vara så skoj att ha detta.
Citera
2025-05-13, 05:56
Medlem
Jag har fått allergin. Är allergisk mot Alfa gal som bildas när man äter rött kött. Skit segt. Blev biten av fästingar. De har tydligen detta i sin saliv och min kropp utvecklade antikroppar mot det.
Att det skulle vara någon som planterat det känns lite skumt.
Citera
2025-05-13, 07:14
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menokey
Jag har fått allergin. Är allergisk mot Alfa gal som bildas när man äter rött kött. Skit segt. Blev biten av fästingar. De har tydligen detta i sin saliv och min kropp utvecklade antikroppar mot det.
Att det skulle vara någon som planterat det känns lite skumt.

Seriöst? Ok vet att detta är konspirationsforumet och inte hälsa och medicin, men kan du inte berätta litet om det? Alltså den praktiska effekten?

Är det att du som med laktosintolerans får sjukt ont i magen om du äter kött från ko/gris? Hur funkar det med viltkött?
Citera
2025-05-13, 08:01
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har du några bevis för detta?
It was revealed to me in a dream.

Nja, såg bara ett klipp av TED Talk med S. Matthew Liao, bara en tanke som slog mig då jag tror att det finns aktörer som lätt skulle utnyttja såna medel, speciellt när det är en sån enkel grej att göra.

Som många säger i tråden, svårt att bevisa. Men med Covid19 som kom just från ett lab och andra "olyckor" vet man fan aldrig vad folk har för sig idag. Finns folks som vill sprida HIV och influensor avsiktligt av sadistiska skäl, så idén att sprida sjukdomar med flit är inte främmande. Stater och politiska aktörer som använder "omoraliska" verktyg att få folk att göra som de vill är inte heller helt uteslutande heller. När det kommer till klimataktivister så kan de vara lite rubbade i huvudet, så vem fan vet...
Senast redigerad av SnowboarMusik 2025-05-13 kl. 08:06.
Citera
2025-05-13, 08:48
Avstängd
Djur kött fick fästingar på sig tills de blev slakt. Kött på tallrik ... Människor åt kött var redan smittad med fästingar...

Människor fick fästingar på sig och blev sjuk..
Människor började få dålig i kropp och åt kött blev sjukare....

Naturen skapade fästingar och insekt med ämne för att människor ska få straff..

Djungel regnskog blev ilsk på människor när de högg bort regnskog ... Djungel skapade mygg med ämne när människor skaffade barn med zika virus....
Senast redigerad av Dofstom 2025-05-13 kl. 08:50.
Citera
2025-05-13, 12:18
Medlem
Stark-Senaps avatar
Man önskar det vore sant
Citera
2025-05-13, 12:34
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har du några bevis för detta?

Såklart inte, det är enbart idioti! 😅
Citera
2025-05-13, 12:36
Avstängd
Köttätare finns av en anledning
Citera
2025-05-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Självförklarande titel, inte helt okänt att många klimataktivister och politiker vill att man ska "minska på sin miljöpåverkan". Eftersom att många inte vill haka på deras soy lifestyle så har de börjat använda bioterrorism i form av att med flit sprida runt just de fästingar som ger köttallergi. En extrem sätt ändra på folks matvanor.

Eftersom att många akademiker är ofta "prenumeranter" av dessa åsikter är det inte så osannolikt att någon samlar fästingar och ser vilka har just den egenskapen och försöker föröka den typen, för att senare släppa ut dem.

Citat:
Ursprungligen postat av fsker
En mutation av Borrelia som gör att man blir allergisk mot glukosen i fläsk- och nötkött.

Vet att det finns i fästingar i Nordamerika. Känner 2 pers som drabbats av detta.

Det är varken någon speciell fästingart eller borrelia som sprider kött allergi. Risk att utveckla kött allergi förekommer vid alla fästingbett.

På cellmembran hos de flesta däggdjur undantaget människoapor förekommer alfa galaktos.
När fästingen biter ett däggdjur får den i sig lite alfa galaktos. Om fästingen vid senare tillfälle biter en människa finns risken att lite alfa galaktos överförs till människan. Om det sker finns risken att kroppens immunförsvar kommer att reagera på alfa galaktosen då det är ett kroppsfrämmande ämne. I så fall bildas antikroppar mot det och därmed blir personen allergisk mot allt som innehåller alfa galaktos.
Rent krasst bör de med kött allergi därmed fortfarande kunna äta gorilla och chimpanskött.
Citera
2025-05-13, 12:55
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det är varken någon speciell fästingart eller borrelia som sprider kött allergi. Risk att utveckla kött allergi förekommer vid alla fästingbett.

På cellmembran hos de flesta däggdjur undantaget människoapor förekommer alfa galaktos.
När fästingen biter ett däggdjur får den i sig lite alfa galaktos. Om fästingen vid senare tillfälle biter en människa finns risken att lite alfa galaktos överförs till människan. Om det sker finns risken att kroppens immunförsvar kommer att reagera på alfa galaktosen då det är ett kroppsfrämmande ämne. I så fall bildas antikroppar mot det och därmed blir personen allergisk mot allt som innehåller alfa galaktos.
Rent krasst bör de med kött allergi därmed fortfarande kunna äta gorilla och chimpanskött.

Är det då lika förekommande med köttallergi överallt där fästingar finns?
Citera
2025-05-13, 13:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Verkligen inte så konspirationsteorier fungerar, dock fungerar avfärdanden av de så.

"Det kan finnas reptiler som shapeshiftar i politiken"

"Det är nästan omöjligt, jag är 100% övertygad om att det inte är så!"
Avfärdanden av konspirationsteorier handlar enbart om sunt förnuft.
"Det är extremt osannolikt att politiker är utomjordingar, och därför så tror jag inte på det."

Att tro på konspirationsteorier handlar om extremt långsökt tänkande.
"Det är inte omöjligt att politiker är utomjordingar, alltså är jag övertygad om att det är det så!"

Det är exakt så det fungerar när personer kommer på sina egna konspirationsteorier.
Jag har sett det otaliga gånger och har lång erfarenhet av detta.

De sitter och fantiserar, oftast drogpåverkade, och föreställer sig "hur det skulle kunna vara", för att sen landa i slutsatsen "så är det!".

Sen presenterar de sina löjeväckande "teorier" här på Flashback, och förväntar sig applåder för deras briljanta "nytänkande".

Till och med TS säger att det är så, så det jag säger är inte upp till debatt. Jag har uppenbarligen helt rätt.
Citat:
It was revealed to me in a dream.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-05-13 kl. 14:11.
Citera
2025-05-13, 14:46
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Självförklarande titel, inte helt okänt att många klimataktivister och politiker vill att man ska "minska på sin miljöpåverkan". Eftersom att många inte vill haka på deras soy lifestyle så har de börjat använda bioterrorism i form av att med flit sprida runt just de fästingar som ger köttallergi. En extrem sätt ändra på folks matvanor.

Eftersom att många akademiker är ofta "prenumeranter" av dessa åsikter är det inte så osannolikt att någon samlar fästingar och ser vilka har just den egenskapen och försöker föröka den typen, för att senare släppa ut dem.

Och det drog du ur arslet en tisdagsmorgon eller?

Nog för att jag kan vara konspiratoriskt lagd kring den enorma ökningen av fästningar sista 40-50 åren och att det mycket väl kan vara något som spridits med mening, men köttallergi… va fan kom igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in