2025-05-13, 13:07
Medlem
50-55 tum räcker gott och väl för mig. Jaggillar inte när skärmen tar över hela mitt synfält totalt. Jag vill inte ha bio-skärm hemma.
Citera
2025-05-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
1080i? Nja. 1080p möjligtvis, men 4k börjar bli standard, tom på Svtplay. Interlaced har väl inte varit en grej på snart 20 år.

Tele2 som har runt 90% av svenska marknaden för kabel-TV har ingen TV-kanal med 1080p. Det är 720p och 1080i som gäller.

Citat:
Vi vidaresänder det format som programbolagen väljer. Tele2s HD-boxar klarar både 720p och 1080i. I dagsläget finns det ingen kanal i vårt utbud som sänder med upplösningen 1080p.

https://www.tele2.se/support/tv-och-...sa-ser-du-hdtv

Vill man ha 4K-upplösning får man vända sig till OTT-tjänster som SVT Play, Netflix, YouTube etc.
Citera
2025-05-13, 13:35
Medlem
KlappMungons avatar
Var har du köpt din tröja?
Citera
2025-05-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Test2002
Vi som bor i BR har kanske lite större krav på underhållning än vad en stor TV ger.
Våra bokhyllor är desto större.
Riktigt. Att sitta och se på en jävla TV när det finns så pass mycket annat att uppleva är bara sorgligt
Citera
2025-05-13, 14:05
Medlem
chran508s avatar
Finns ingen större WT-stämpel än en bisarrt stor TV.
Citera
2025-05-13, 14:33
Medlem
Nu skulle jag kunna tänka mig en något större än den 55" vi har just nu i vår BR, möjligen 65", men en av anledningarna kan vara byggnationsåren. Våra hus byggdes t. ex. på 60-talet och de byggdes knappast med plattskärmar på 70" och mer i åtanke. Och på grund av planlösningen och bärande väggar går det inte att göra vardagsrummet direkt större heller.

Jag har sett att vissa i området med likadana lgh som vår har större TV, men då använder de en annan vägg än den 'traditionella TV-väggen' för att kunna sitta längre ifrån och det blir inte särskilt praktiskt.

Vi har i alla fall 55 tum just nu för jag tycker det räcker.
Citera
2025-05-13, 14:40
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Skulle vi ha en liten TV så skulle vi behöva teaterkikare för att se något.

En stor TV som våldtar rummet är lika vackert som en 150Kg snubbe på en motorcykel som försöker svälja sadeln med arselet.
Citera
2025-05-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Skulle vi ha en liten TV så skulle vi behöva teaterkikare för att se något.

En stor TV som våldtar rummet är lika vackert som en 150Kg snubbe på en motorcykel som försöker svälja sadeln med arselet.
Vilket snack, på 80 talet var det normalt med 26 eller 28 tum.
Citera
2025-05-13, 14:46
Medlem
sokarnas avatar
Stor tv i vardagsrummet känns lite smaklöst och white trash. Om man inte har ett rum dedikerat för film.

Se lyxfällan, de flesta deltagare röker, dricker energidryck och har en gigantisk tv..

Kan tänka mig att hemnet stylisterna ställer dit en tv som är mindre av den anledningen, samt att lägenheten upplevs större om TVn är liten.
Citera
2025-05-13, 14:51
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Vilket snack, på 80 talet var det normalt med 26 eller 28 tum.

Vårt vardagsrum tillåter ingen liten TV om man inte accepterar en konstig möblering.
Det har aldrig funnits en TV i vårt vardagsrum innan oss, dom som byggde huset hade ett TV rum och det var inte i vardagsrummet.
Citera
2025-05-13, 15:14
Medlem
Håller med ts och folks spekulationer om att det är främst (äldre) kvinnor som är emot större TV hemma. Farsan skulle aldrig få köpa över 55” 😆

Min TV är 65 tum. Jag valde först och främst tv möbel plus hyllor osv, och tog sedan en tv-storlek som passade. Tjejen har aldrig klagat utan gav mig tidigt komplimanger för mitt stiliga vardagsrum.

Hade kunnat klämma in 75 tum men det hade sett konstigt stort ut mellan hyllorna och behövs inte på mitt sittavstånd.
Citera
2025-05-13, 15:26
Medlem
Kanske därför dem bor i Br isf Hr därför att dem har råd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här