Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-14, 13:21
Medlem
min 42" ör 15 år gammal, funkar fint till netflix osv för barnen, själv tittar jag aldrig på tv.
käns som en onödig utgift.
Citera
2025-05-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Om inte Stockholms Br-innehavare har råd med stor tv för 15-25 000 så lär inte white trash ha det heller. Är det white trash att gå på bio också? Varför är det white trash att vilja ha en uppslukande bio känsla vid filmtittade i hemmet med stor bild och surroundljud ? Är ju rätt allmänt känt överklass hade ofta filmprojektor förr i tiden. Har googlat stor tv/big tv och white trash/underclass och får inte en enda global sökträff, du är nog ganska speciell. Enligt riktlinjer ska man ha minst 75 tum tv på 3.1-4m visningsavstånd.
13 sidor senare, och du tror fortfarande att de handlar om att de inte har råd?

Det är patetiskt när rika skryter om sina dyra prylar, men där ännu mer patetiskt när fattiga gör det.
Citera
2025-05-14, 13:43
Medlem
underhuggarens avatar
Vi som bor i City kollar väldigt lite på tv överlag det är oftast jobb som gäller om man skall ligga på en högre nivå efter jobbet gym handla käka maila förbereda sig för nästa dag helgen helst helt offline landet båten eller long weekend uppoffringen belönas med balla resor god mat så sitta i en lägenhet och kolla på tv/film slipper jag helst och inget jag prioriterar även om jag skulle ha råd med en 370" TV så skulle den nog inte användas.
Citera
2025-05-14, 13:50
Medlem
Känner en gubbe med dålig ekonomi som sitter i hyresrätt med sin fru, han är arbetslös men fick ut något slags bidrag och det la han på stor tv. Så tror det handlar om mentaliteten hos boende i hyresrätt att dom är mer slösaktiga och prioriterar sånna saker helt enkelt.
Citera
2025-05-14, 14:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Känner en gubbe med dålig ekonomi som sitter i hyresrätt med sin fru, han är arbetslös men fick ut något slags bidrag och det la han på stor tv. Så tror det handlar om mentaliteten hos boende i hyresrätt att dom är mer slösaktiga och prioriterar sånna saker helt enkelt.
. Vad är det du sparar till om inte viss lyxkonsumtion ibland?
varför skulle man inte unna sig en bra stor tv vid 35-40 om man har över 1 mille sparat och lägger undan 15k i mån? Man lever bara en gång. Har haft flera billigare Led tv för 6000 förut på -42 och 60 tum som knappt dög på den tiden för 7 år sen. Sålde den senaste för 3000 kr på blocket så ingen större värdeminskning på 5 år. Pengarna räcker till massa annat, varit i sydeuropa 3 ggr i 3 mån senaste året också. En 25000 kr tv är 15% av mitt årliga sparkapital och den håller 5-8 år. Br ägare som dig med höga räntor och lån och allmänt slösaktig komsumtion för ordknariepriser hela tiden och deli mat på Ica kan väl bara spara 40-50k per år och då blir 20-25k för en stor tv en stor utgift och annat behöver prioriteras bort.
Senast redigerad av slemhog 2025-05-14 kl. 14:39.
Citera
2025-05-14, 14:42
Medlem
Det är så frukansvärt fult med en tv . Vi har möblerat vardagsrummet efter umgänge istället för att det ska vara en biosalong. Vi har en en eldriven projektorduk i taket som åker ner när vi ska titta på film. Ingen tv.

Citat:
Nästan varenda annons på hemnet i närförorter och innerstan, även i stora 3or-4or med gott om utrymme, sitter det max en 50-55 tummare på väggen. Det ger ingen filmupplevelse eller biokänsla alls. Ingen surround atmos reciever eller fina högtalare heller för den delen, knappt i en enda lägenhet.

Själv slog jag till på en stor OLED på 77 tum för 25k så fort jag fick lämplig planlösning på hyresrättens vardagsrum. Helt fantastiskt.

Har BR-innehavare lidit av höga räntor på de stora lånen och inflation senaste åren så de saknar köpkraft för att köpa en vettig tv på minst 75 tum och får sitta kvar med 50 tummaren som år 2016-2017?

Den borgerliga regimen införde ROT-avdrag åt BR-innehavare med höjning upp till 50% nu igen så de har råd att renovera.
Borde den nya högerrregimen införa ett platt-tv avdrag på 50% inkl montering åt samma klientel så de har råd med en ny vettig tv samt får till väggmonteringen?
Citera
2025-05-14, 15:06
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viruse
Det är så frukansvärt fult med en tv . Vi har möblerat vardagsrummet efter umgänge istället för att det ska vara en biosalong. Vi har en en eldriven projektorduk i taket som åker ner när vi ska titta på film. Ingen tv.
Fult? Är du någon heminredningsarkitekt/kärring?
Citera
2025-05-14, 19:18
Medlem
Av vilken anledning ska man ha en 77 tums tv? Hur jävla långt från teven sitter du? Eller har du exceptionellt dålig syn?

Vi har 65" i vardagsrummet och en gammal 50" i sovrummet. Kiddot har en 32". Jag tycker det är alldeles lagom. Några speciella bio-effekt-högtalare har vi inte heller, det räcker gott och väl med soundbar + bashögtalare?
Citera
2025-05-14, 19:31
Medlem
Citat:
Verkligen inte, har lite värre grejer än en storbilds tv

Ändå är det det du sitter och trumfar med.
Citera
2025-05-14, 19:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Av vilken anledning ska man ha en 77 tums tv? Hur jävla långt från teven sitter du? Eller har du exceptionellt dålig syn?

Vi har 65" i vardagsrummet och en gammal 50" i sovrummet. Kiddot har en 32". Jag tycker det är alldeles lagom. Några speciella bio-effekt-högtalare har vi inte heller, det räcker gott och väl med soundbar + bashögtalare?

Tjena slemkuk, jag trodde med ett nästan likadant anvnamn skulle ligga mer på samma våglängd som slemhög men verkar bara vara en urvattnad kärringkopia.
Varför går du på bio? Varför är det ens stor bild på bio? Kanske för upplevelsen man har stor bilds tv hemma? Man slipper blattarna också. 65 till 77 tum gör markant skillnad, från vanlig tv tittande till bio känsla. 55 till 65 är inte alls samma stora hopp som 65 till 75.
Men du är väl lika nöjd att sitta med en 17 tummare med monoljud på muggen och se fifty shades of grey part 5 medans du tar emot din grannes slemkuk?
Senast redigerad av slemhog 2025-05-14 kl. 20:01.
Citera
2025-05-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det är som att fråga varför folk i hyresrätter har så få bokhyllor och så få böcker. Blir alltid förvånad. Var har ni alla era böcker? Varför vill man inte ha böckerna i bokhyllor där man bor?

Själv har jag ingen tv alls. Biofilmer ser jag på bio. Har inte heller en scen i vardagsrummet då teater gör sig bäst på teater.

Håll i hatten nu men slemhög äger inga böcker, vad ska han med döda träd till när han har en 70" TV? Dom påstådda damerna han bjuder hem faller ju redan fullkomligt för hans designinredning från svenskt tenn och mellan de och 70 tums tvn blir det inte.mkt plats över.
Citera
2025-05-14, 20:49
Medlem
Citat:
. Vad är det du sparar till om inte viss lyxkonsumtion ibland?
varför skulle man inte unna sig en bra stor tv vid 35-40 om man har över 1 mille sparat och lägger undan 15k i mån? Man lever bara en gång. Har haft flera billigare Led tv för 6000 förut på -42 och 60 tum som knappt dög på den tiden för 7 år sen. Sålde den senaste för 3000 kr på blocket så ingen större värdeminskning på 5 år. Pengarna räcker till massa annat, varit i sydeuropa 3 ggr i 3 mån senaste året också. En 25000 kr tv är 15% av mitt årliga sparkapital och den håller 5-8 år. Br ägare som dig med höga räntor och lån och allmänt slösaktig komsumtion för ordknariepriser hela tiden och deli mat på Ica kan väl bara spara 40-50k per år och då blir 20-25k för en stor tv en stor utgift och annat behöver prioriteras bort.
såklart man kan unna sig en rejäl tv om man har pengar över men har man dåligt med pengar, dyrt billån etc så skulle inte jag känt att jag kan unna mig det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in