2025-05-12, 10:44
Medlem
Jag har använt dessa och det är så jävla lätt att få saker utskrivna.
visst, har inte varit något speciellt så men man hinner knappt skriva in sina symptom innan man får meddelande att recept är skickat och bara att hämta ut.
Citera
2025-05-12, 11:14
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Det sjuka är att du tvingas att anlita dom annars blir du utan dina mediciner. Det finns 4 jättestora apotek i samma kvarter på Kungsholmen som nästan är utan kunder som mer eller mindre bevisar att man köpte lokalerna för mångmiljonbelopp som sedan specianireddes för apoteksändamål för lika många miljoner bara för att få nyanlända satta i arbete med tvivelaktiga kunskaper i svenska och sina apoteksdatorer.Suck.
Varför? Bara nyfiken.

Jag loggar in på 1177 och begär receptförnying direkt från vårdcentral/neuropsyk/mottagning* (mottagningen som ordinerade medicineringen från början)

Är väl bara om man vill ha ett helt nytt recept snabbt, tex antibiotika det kan vara nödvändigt att använda Kry m.m?
Citera
2025-05-12, 11:37
Medlem
dementeds avatar
Läkarutbildning eller liknande från något fuskuniversitet i Rumänien och vips så har våra nya ”gäster” läkarlicens, tandläkarutbildning eller apotekarutbildning. Se bara hur det ser ut i Stockholm de tar sig in i alla verksamheter där det går att fiffla och fuska till sig pengar.
Citera
2025-05-12, 11:48
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Det sjuka är att du tvingas att anlita dom annars blir du utan dina mediciner. Det finns 4 jättestora apotek i samma kvarter på Kungsholmen som nästan är utan kunder som mer eller mindre bevisar att man köpte lokalerna för mångmiljonbelopp som sedan specianireddes för apoteksändamål för lika många miljoner bara för att få nyanlända satta i arbete med tvivelaktiga kunskaper i svenska och sina apoteksdatorer.Suck.
Man kan förnya recept via 1177 eller direkt via vårdcentral
Vilket jag rekommendera
För att slipper att du få din information såld av ett privat bolag
Citera
2025-05-12, 12:22
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Man kan förnya recept via 1177 eller direkt via vårdcentral
Vilket jag rekommendera
För att slipper att du få din information såld av ett privat bolag

Jo visst. Men efter ett tag måste du be husläkaren förnya ett gäng med 4 uttag med kanske annan styrka. Det där med hemmaapotek stämmer inte heller, du tvingas springa stan runt till apotek som har din medicin. Det är ju apotekets jobb att se till så varan finns i på ditt hemmaapotek. Personnummret talar om för alla inom vårdsvängen var du bor där för vet apoteken vilket av deras apotek som ligger närmast ändå tvingas du springa stan runt. Nätläkarna får inte skriva ut mediciner utan att bokat läkarbesök gjorts för att på plats undersökt patienten först, men dom kör sitt eget race verkar det som. Orsaken till allt detta heter. Lättja och dåligt utbildad personal.
Citera
2025-05-12, 13:07
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Staten bedriver ingen offentlig sjukvård.
Semantik. Stat, kommun, församling....det offentliga.
Citera
2025-05-12, 13:09
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Jo visst. Men efter ett tag måste du be husläkaren förnya ett gäng med 4 uttag med kanske annan styrka. Det där med hemmaapotek stämmer inte heller, du tvingas springa stan runt till apotek som har din medicin. Det är ju apotekets jobb att se till så varan finns i på ditt hemmaapotek. Personnummret talar om för alla inom vårdsvängen var du bor där för vet apoteken vilket av deras apotek som ligger närmast ändå tvingas du springa stan runt. Nätläkarna får inte skriva ut mediciner utan att bokat läkarbesök gjorts för att på plats undersökt patienten först, men dom kör sitt eget race verkar det som. Orsaken till allt detta heter. Lättja och dåligt utbildad personal.
Haha jo
Sist var jag på 3 olika apotek för att hämta ut 4 recept
Ja de 4 jag har då
Citera
2025-05-12, 13:17
Medlem
Använt kry 1 gång, fick någon MENA läkare med halvtaskig svenska som inte visste vad vi skulle göra med vårat sjuka barn, ringde 1177 istället som skickade ambulans.

Aldrig igen.
Citera
2025-05-12, 13:19
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Haha jo
Sist var jag på 3 olika apotek för att hämta ut 4 recept
Ja de 4 jag har då

Obegripligt svar. Det där med 4 uttag är det vanliga, men jag har varit med om 1 uttag och det var en privatläkare som tog betalt som snart fick betalt igen om jag fortsatte hos honom, vilket jag inte gjorde.
Citera
2025-05-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ansvariga politikerna och deras generaldirektörer har sett till så det finns hur många svar på detta, beror på vem som frågar och vem som klagar. Integriteringslagen för att skydda patienten blir du påmind om varje gång du loggar in. Varför då. Det har väl ingenting med ärendet att göra, utan att myndigheterna vill bara förvarna dig om att inte klaga för dom har ledsnat på att bli nerringda av missnöjda patienter. Gissa vilka. Apropå Journalen mer känd som "dyngspridaren" där varje läkare kan ändra, lägga till varteftersom det behövs för att gynna sina egna beslut. Den är dessutom skriven av läkare för läkare rena grekiskan för vanligt folk därför går jag aldrig in på journalen för där står helt andra saker än vad som borde stå.
Måste ha svensk läkarlegitimation. "Från vad då. Köpt accreditering på nätet i Bagdad.
Gör som jag läs Läkartidningen där står spaltmil om myglet.

Bagdad? Konstigt för enligt tidningen du refererar till så behöver personer med en utbildning från ett land utanför EU-EES vanligtvis göra ett kunskapsprov: https://lakartidningen.se/aktuellt/n...rlegitimation/

Har du andra källor på att personer köpt läkarlegitimationer från Bagdad?

Att påminna om sekretessen är inte konstigt, förstår inte hur du hänger ihop det med att patienter inte kan/får klaga. Sjukvårdens sekretesslagstiftning är bland den mest omfattande sekretessbelagdtiftningen i Sverige. Det är menat att skydda patienters integritet och det är bra att påminna om den, samt att påminna om att behörig personal behöver se din journal. Vill du inte att journalen ska kunna läsas utan ditt godkännande så kan du låsa journalen.
Jag har inte samma upplevelse med hur min journal har använts, men det kan såklart finnas olämpliga individer. Att du har haft dåliga erfarenheter innebär inte att det är så det ser ut generellt/oftast.
Citera
2025-05-12, 14:22
Medlem
Citat:
Som sagt var.

Som sagt var vad? Har du källor? Hittar inga spaltmetrar om att läkarlegitimationer köps.
Citera
2025-05-12, 14:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Så vi har varit naiva igen då.

Är Sverige världens naivaste land?
Svar: Ja

Läste i någon gratisblaska här i Sthlm att dessa nätläkare går via "Region Sörmland", som sen skickar ut fakturorna till övriga regioner. Någon som vet hur det fungerar? Varför tar Sörmland på sig den rollen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in