Citat:
Ursprungligen postat av
Wyrdkin
Kan vi inte bara lägga ner skattefinansierade privata aktörer. Herregud. Det blev inte mer vaaaalfriheeet, bara längre köer till 11414
Det låter lite som när elen avreglerades. Kommer ni ihåg att det skulle bli så mycket billigare enligt makthavarna? Eller hur mycket bättre det skulle bli med avreglering av SJ:s monopol på järnvägen? Bara det att ingen längre tar ansvar för den haltande järnvägsunderhållningen längre.
Missförstå mig inte, allt blir inte sämre med avreglering tex apoteket eller svensk bilprovning. När det handlar om sån här viktig infrastruktur så måste det bara fungera.
Att gå till läkaren, åka tåg eller använda ström är inget val för majoriteten av svenska medborgare, därav så bör det heller inte vara avreglerat utan snarare ha en tillsynsmyndighet som ser till att produktivitetstakten hålls uppe i de olika statliga instanserna.
Jag uppfattar att både sjukvård och polisen i Sverige har det väldigt dåligt lönemässigt sett, men även hurpass stressig deras vardag ser ut. Vill vi ha en fungerande sjukvård och polisväsende så kanske det är dags att skjuta till mer pengar i verksamheterna och slopa dessa privata aktörer som snor åt sig en stor del utav kakan. När man hör ingångslönerna i dessa yrken så blir man ju mörkrädd, när jag själv bara tog en YH-utbildning på ett par år som ger tiofallt bättre betalt. Nånting är riktigt galet i det långa landet falukorv...