2025-05-12, 14:33
Medlem
Paris24s avatar
Sjukvård är ett av de få områden som sköts riktigt bra, kanske bäst, utan komersiella ägare som kräver vinst före nytta för kunderna.

Problemet är egentligen inte det fria företagandet. Problemet är att från ca 1990 (USA) har alla kommersiella företag bytt fokus från kundnytta till aktieägarnytta. Detta borde förbjudas på något sätt. I så fall skulle 19 av 20 länkar som google föreslår åter vara vettiga, inte kommersiella länkar som ger google vinst. Jag har slutat använda google.
Citera
2025-05-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Nej jag ljög inte. Det är svårt att hålla koll på alla tusentals (papperslösa) som tillåts välla in i landet och om dom kommer från Bagdad eller något Talibanland. Hoppas du fick så du slutar med ditt spammande som förstör trådarna. Gissa får man således.

Papperslösa utomeuropeiska läkare som köper läkarlegitimation från utomeuropeiska ställen/länder? Bara det faktum att papperslösa får möjlighet att jobba inom vården låter ju som anmärkningsvärd information, än mer om det är som läkare. Var är spaltmeterna om alla dessa fall?

Nej jag har inte fått det jag bett om eftersom du fortfarande inte uppvisat en enda källa. Om något så är det du som spammar tråden med irrelevanta lögner om läkare med utomeuropeisk bakgrund. Tråden handlar om fusk på Kry och Doktor.se, ägarna/grundarna är svenskar.
Citera
2025-05-12, 16:32
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Papperslösa utomeuropeiska läkare som köper läkarlegitimation från utomeuropeiska ställen/länder? Bara det faktum att papperslösa får möjlighet att jobba inom vården låter ju som anmärkningsvärd information, än mer om det är som läkare. Var är spaltmeterna om alla dessa fall?

Nej jag har inte fått det jag bett om eftersom du fortfarande inte uppvisat en enda källa. Om något så är det du som spammar tråden med irrelevanta lögner om läkare med utomeuropeisk bakgrund. Tråden handlar om fusk på Kry och Doktor.se, ägarna/grundarna är svenskar.
Och det är där nyanlända med tvivelaktiga accrediteringar jobbar. Åk dit ock titta får du själv se. Sluta gör dig löjlig och inse att samtliga vi pratar om är nyanlända. Klart slut.
Citera
2025-05-12, 16:41
Kry är ett skitbolag med skitläkare som tar välfärdspengar med bedrägeri. Avskaffa skiten.
Citera
2025-05-12, 16:43
Medlem
Citat:
Och det är där nyanlända med tvivelaktiga accrediteringar jobbar. Åk dit ock titta får du själv se. Sluta gör dig löjlig och inse att samtliga vi pratar om är nyanlända. Klart slut.

Igen, tvivelaktigt ackreditering är något du hittar på själv. Antingen har personen läkarlegitimation eller inte. Om du nu menar att det finns en jättekonspiration av läkare med utomeuropeisk bakgrund som köpt sin läkarlegitimation från sina hemländer och det skrivs spaltmeter om det så borde du rimligen kunna uppvisa källor på detta. Vore även bra om du kan uppvisa källor som visar på socialstyrelsens roll, är de involverade så skulle det ju vara en korruptionsskandal av sällan skådad omfattning.
Det är du som gör dig själv löjlig. Ge mig källor istället för att svamla på som du gör.
Citera
2025-05-12, 16:45
Medlem
AmpertBXs avatar
Tillägg.Husläkaremottagning på Kungsholmen (inga namn) ansluen till Doctor 24 med bara nyanlända fick saftiga böter för att dom fifflat med siffrorna. När jag här om dan gick förbi såg det stäng ut. Dom också.
Citera
2025-05-12, 16:52
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Vet inte om det är sant men hört att vissa sådana här bolag (känner inte till dessa nämnda) tjänar mycket per genomfört besök och sedan får de som faktiskt genomför besöken bara en piss i havet av det intjänade.
Vissa sådana personer har väl dessutom långa utbildningar såsom läkare, men får ändå väldigt lite för sitt arbete. I all fall vad jag hört.
Kanske på tiden att alla idioter där ute slutar runka till kapitalismen.

Den som tjänar på kapitalism är kapitalisten.
Arbetstagaren blir tagen i tvåan. (Det är alltså något negativt. Måste förtydliga om det är någon moderat eller Liberal som läser inlägget.)

En löneslav som hurrar för att de får merparten av sin lön stulen är ungefär som en hora som hurrar för sin hallick.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-05-12 kl. 17:09.
Citera
2025-05-12, 17:15
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Vet inte om det är sant men hört att vissa sådana här bolag (känner inte till dessa nämnda) tjänar mycket per genomfört besök och sedan får de som faktiskt genomför besöken bara en piss i havet av det intjänade.
Vissa sådana personer har väl dessutom långa utbildningar såsom läkare, men får ändå väldigt lite för sitt arbete. I all fall vad jag hört.
Kanske på tiden att alla idioter där ute slutar runka till kapitalismen.
Den som tjänar på kapitalism är kapitalisten. Arbetstagaren blir tagen i tvåan.
En löneslav som hurrar för att de får merparten av sin lön stulen är ungefär som en hora som hurrar för sin hallick.

Det som satts i system är att när du tvingats betala 275:- numera för läkarbesöket hos en nyanländ läkare sitter han kvar i sin stol och tittar på klockan om det gått 10 minuter. Varför gjordes ingen undersökning. Nej varför då, han har fått det han var ute efter att få de 275 som var hela syftet med bokade besöket. Det var det han fick lära sig på flyktinganläggningen där han kom ifrån. suck.
Citera
2025-05-12, 17:19
Medlem
Citat:
Det som satts i system är att när du tvingats betala 275:- numera för läkarbesöket hos en nyanländ läkare sitter han kvar i sin stol och tittar på klockan om det gått 10 minuter. Varför gjordes ingen undersökning. Nej varför då, han har fått det han var ute efter att få de 275 som var hela syftet med bokade besöket. Det var det han fick lära sig på flyktinganläggningen där han kom ifrån. suck.

Nej, det här handlar inte om härkomst. Man kan inte ge dem skulden för detta.

Det intressanta är hur mycket det företag det nu handlar om tjänar på besöket. Dvs. kundens betalning plus det som kommer från det offentliga och hur mycket av det som sedan går till läkaren respektive kapitalisten. Är den proportionen skälig. Det är det man skall fråga sig. Ibland är den det, ibland inte.
Det är där det sker en stöld i många sådana här sammanhang. Inget specifikt företag nämnt, men så funkar kapitalism över hela världen och har alltid gjort.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-05-12 kl. 17:21.
Citera
2025-05-12, 17:34
Medlem
Citat:

Det intressanta är hur mycket det företag det nu handlar om tjänar på besöket. Dvs. kundens betalning plus det som kommer från det offentliga och hur mycket av det som sedan går till läkaren respektive kapitalisten. Är den proportionen skälig. Det är det man skall fråga sig. Ibland är den det, ibland inte.
Det är där det sker en stöld i många sådana här sammanhang. Inget specifikt företag nämnt, men så funkar kapitalism över hela världen och har alltid gjort.
Nej att korruptionen skulle vara förbehållet för invandrare är ju helt falskt. Svenskarna är bara mer diskreta och det är primärt svenskar som sitter på maktpositioner.

Korruptionen bland invandrare ger bara en hint om hur den är bland svenskar.
Citera
2025-05-12, 17:37
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:

Både ja och nej. Ett NJEA. Varje vårdcentral/ husläkaremottagning får 275:- från patienten och lika mycket från staten eller om du vill stadsdelsnämnden i den kommunen patienten bor i. Som det nu är när multisjuka äldre bara bollas runt stannar man hemma som gör att mottagningarna inte kommer upp i det patientantal som varje mottagning har räknat med som tvingats läggas ner. Massor med akutmottagningar som stängts.Dessutom patienter äldre än 85 år betalar ingenting för läkarbesöken som du och jag. Nyanlända började livet i Sverige med att kosta massor som också tömmer statskassan på miljarder. Så dom korvören som finns kvar där blir det ingenting av.
Citera
2025-05-12, 18:44
Medlem
Citat:
Både ja och nej. Ett NJEA. Varje vårdcentral/ husläkaremottagning får 275:- från patienten och lika mycket från staten eller om du vill stadsdelsnämnden i den kommunen patienten bor i. Som det nu är när multisjuka äldre bara bollas runt stannar man hemma som gör att mottagningarna inte kommer upp i det patientantal som varje mottagning har räknat med som tvingats läggas ner. Massor med akutmottagningar som stängts.Dessutom patienter äldre än 85 år betalar ingenting för läkarbesöken som du och jag. Nyanlända började livet i Sverige med att kosta massor som också tömmer statskassan på miljarder. Så dom korvören som finns kvar där blir det ingenting av.

Det tror jag däremot inte ett skit på. Tror de får minst en tusenlapp från det offentliga. Kanske två.
Lätt att kolla upp vad som gäller i de olika fallen. Just med dessa bolag och deras avtal vet jag inget.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora 2025-05-12 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in