2025-05-10, 17:44
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ska du bygga ett interstellärt rymdskepp är det väl inga större problem att komma upp till 0,9 ljushastigheten, problemet är väl snarare att ha bränsle till att komma dit och bromsa in igen. Jag antar att du kan göra en slingshotmanöver runt stjärnan du siktar på att komma för att bromsa in men du får nog börja bromsa åratal innan ändå med nuvarande teknik.

1) Du kan inte komma upp i de hastigheterna med nån känd teknik.
2) Vid de hastigheterna fungerar ingen slingshot; du e förbi solsystemet på en pisskvart.

Allt användande av extrema hastigheter måste ha en "broms". Du kan inte ens GÅ nära nog en stjärna för att bromsa in 0.9lt, det finns inte.
Citera
2025-05-10, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ställer man inte frågor så lär man sig inte, så helt ok. Men nej .. det finns inga kraftfält i rymden utan det man gör är att "komma ifatt" planeter på sin väg runt solen. Och då man spenderar mer tid att komma ifatt än att sedan komma ur planetens gravitationsfält, så tjänar man rörelseenergi från det. Men i princip enbart för att man byter färdriktning (och ger samma impuls till planeten, skulle vi skicka miljarder med jox förbi jupiter för att tjäna energi, så skulle dessa bana kring solen förändras).

Som vi redan har, men på så extremt små nivåer att vi inte kan mäta det.

Jordens bana runt solen är ca 94 miljoner mil och vi färdas med 108 000 km/h

Googlat.

Så man kan ju undra hur man kan mäta hastighet för när dom lämnar jorden till rymden är dom i praktiken uppe i 108 000 km/t

Svårt att veta vad still är 0 km timmen helt omöjligt veta hehe
Senast redigerad av troligengud 2025-05-10 kl. 17:51.
Citera
2025-05-10, 17:52
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jordens bana runt solen är ca 94 miljoner mil och vi färdas med 108 000 km/h
Du googlar inget vidare. Nej, det där är "miles". I kilometer är det 149.6 miljoner kilometer. Hastigheten är normaliserad till 29.78 km/s - och där stämmer din siffra på ett ungefär.
Citera
2025-05-10, 17:54
Medlem
Om vi bortser ifrån att ta hjälp av olika planeters och solens gravitation.

Allt borde hänga på hur mycket bränsle vi för med oss. Kan vi REJÄLT återstarta farkosten når vi högre hastighet.
Ute i rymden kan vi också använda oss av jonmotorer, när dom är utvecklade. Jag tänker då på färder till yttre planeterna eller till Saturnus månar.
Citera
2025-05-10, 17:58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om vi bortser ifrån att ta hjälp av olika planeters och solens gravitation.

Allt borde hänga på hur mycket bränsle vi för med oss. Kan vi REJÄLT återstarta farkosten når vi högre hastighet.
Ute i rymden kan vi också använda oss av jonmotorer, när dom är utvecklade. Jag tänker då på färder till yttre planeterna eller till Saturnus månar.
Jag skrev om det. Men 80 kg xenon för farkosterna vi vet, gav dom bara hastighet nog att just lämna solsystemet. Som den dära som hälsade på pluto, som jag envist säger är en planet

Du kan ha 10x den mängden xenon eller liknande, men det räcker inte för att resa till grannsolen. Så laserbatterier eller nånting helt nytt krävs.
Citera
2025-05-10, 18:04
Medlem
hela vår galax rör sig med över 1000 km per sekund mot den Stora Attraktorn.
Googlat som dåligt

3,600,000,000 km/t hehe ojoj .

Ja man mäter nog hastigheten i förhållande till ett objekt. Men det är fortfarande svårt att veta vilket objekt som rör sig

Nu lämnar jag över till experterna istället
Citera
2025-05-10, 18:06
Medlem
Citat:
Jag skrev om det. Men 80 kg xenon för farkosterna vi vet, gav dom bara hastighet nog att just lämna solsystemet. Som den dära som hälsade på pluto, som jag envist säger är en planet

Du kan ha 10x den mängden xenon eller liknande, men det räcker inte för att resa till grannsolen. Så laserbatterier eller nånting helt nytt krävs.

OK, men Voyager I och II har väl lämnat vårt solsystem och kommer någon gång i framtiden att dras in mot något annat solsystem, eller för alltid färdas i tomheten.

Man nådde tillräcklig hastighet för att bryta sig loss.

Jag tror inte vi nått maximum ännu med dagens raketdrift ändå.

Saknar uppgifter om Oumuamua ifall den verkligen lämnade helt, lite vid sidan av ämnet.
Citera
2025-05-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ska du bygga ett interstellärt rymdskepp är det väl inga större problem att komma upp till 0,9 ljushastigheten, problemet är väl snarare att ha bränsle till att komma dit och bromsa in igen. Jag antar att du kan göra en slingshotmanöver runt stjärnan du siktar på att komma för att bromsa in men du får nog börja bromsa åratal innan ändå med nuvarande teknik.

Det är problem att komma upp i de hastigheterna, men du lyfter upp ett mycket större problem nämligen att bromsa in om man vill stanna någonstans.

Annars åker man omkring med denna höga hastighet till man smäller in i någon planet eller sol.
Citera
2025-05-10, 18:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
1) Du kan inte komma upp i de hastigheterna med nån känd teknik.
2) Vid de hastigheterna fungerar ingen slingshot; du e förbi solsystemet på en pisskvart.

Allt användande av extrema hastigheter måste ha en "broms". Du kan inte ens GÅ nära nog en stjärna för att bromsa in 0.9lt, det finns inte.

Varför skulle man inte kunna komma upp i 0,9 gånger ljushastigheten? Tror vi kan komma upp betydligt snabbare än så med vanligt solsegel. Som sagt är problemet som du antyder bromssträckan.
Citera
2025-05-10, 18:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är problem att komma upp i de hastigheterna, men du lyfter upp ett mycket större problem nämligen att bromsa in om man vill stanna någonstans.

Annars åker man omkring med denna höga hastighet till man smäller in i någon planet eller sol.

Visst men bromssträckan är ju relativ till hur lång sträcka du ska färdas. Omöjligheten är också relativ till hur kort sträcka du ska färdas och hur mycket bromsbränsle du har. Det är löjligt att påstå att du inte kan bromsa bara för att du kommer upp i för hög hastighet om du ska färdas många ljusår, om du ex. börjar bromsa när du når halva sträckan.
Citera
2025-05-10, 18:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Varför skulle man inte kunna komma upp i 0,9 gånger ljushastigheten? Tror vi kan komma upp betydligt snabbare än så med vanligt solsegel. Som sagt är problemet som du antyder bromssträckan.
Haha!

Om ett solsegel ger dig 90% sv ljushastighten (vilket det inte gör) så e ju iaf bromsen inte problemet om du nu inte åker mot en särdeles klen sol.
Citera
2025-05-10, 18:53
Medlem
Citat:
Du tjänar vektorändring. Du trillar ner mot planeten under en tid som må understiga hur du måste ut ur dess gravitation men det du primärt tjänar på är att din vektor kan ändras - upp mot 90 grader om du e vilig att gå väldigt nära planeten i fråga.
Man kan öka hastighet också. Det används hela tiden för planetära sonder. Wikipedia anger dock inte om det finns något maximum för hastighet man kan nå efter upprepade passager.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_assist#Limits

Sen har vi Obertheffekten som också kan ge en vinst:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oberth_effect

Skall man upp i hastigheter som är i närheten av ljusets är dessa effekter väldigt små, men varje vinst räknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in