Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Konstigt nog så är jag MINDRE sjuk av att äta MER kött. Kan du snälla redogöra för varför mättat fett är farligt och kött skulle ge cancer? Vad är det cancerogena i kött menar du?
Jo de varnar verkligen för kött. Man ska knappt äta någonting längre om man får tro deras senaste galenskaper.
Hur gammal är du?
Nej, Livsmedelsverket varnar inte för att äta kött. De varnar för hög konsumtion av
mättat fett, vilket finns i rött kött. Men det finns bra varianter (rostbiff, fransyska, oxfilé) där fetthalten ligger på ungefär 3% som är bättre alternativ när man väljer att äta rött kött. Jag brukar köpa rostbiff och mala till egen nötfärs för att få en mager färs till köttbullar, hamburgare, bolognese och så vidare.
Det ultimata proteinet enligt mig är kalkonbröstfilé - mycket protein, lite fett. Kycklingfilé är också bra, men massproduktionen har lett till att kycklingarna slaktas för tidigt, vilket gör att muskler blir till fett i dem - tittar man noga på en kycklingfilé ser man ofta vita strimmor i köttet, vilket är ett tecken på dålig kvalitet.
Det absolut värsta i köttväg man kan stoppa i sig är skräp som korv och bacon - alltså slaktavfall i ny förpackning.
Som sagt, en stor studie från Harvard School of health har visat att medelshavskost ökar livslängden med 15 år. Men då avses
gammal medelshavskost. De har ju lika många McDonalds och pizzerior som vi och det är förstås inte den maten som avses.
Det här ska du äta för att leva längre
Frukt.
Nötter.
Magert kött som kyckling.
Fisk och övrig havsmat.
Grönsaker.
Fullkornsprodukter.
Magra mejeriprodukter.
Omättade fetter som oliv- och rapsolja
Baljväxter som bönor, ärtor och linser.
Det här ska du dra ner på
Processat kött som chark och rött kött.