2025-05-13, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Ja jag skrev att jag har lyckats ducka sophämtningen och är väldigt stolt över detta, eftersom det egentligen är omöjligt att slippa.
Låter som ett oerhört jobb att slippa ca 7-800kr/månad för att åka och leta soptunnor mm... Dessutom är det väl kriminellt.
Men att betala överpris för en hemförsäkring är ok, våran vi hade var betydligt lägre....
Citera
2025-05-13, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Korkat. Om du vill så kan jag berätta varför.
Vad ska han ta lån för om han inte behöver???
Han får ju bara 30% i räntebidrag på lånet. Handlar det om att lägga pengar på börsen så kan han säkerligen lägga en jävla massa tusen på den utan lån! Utan lån på ett hus så är kostnaden ca 2500kr/mån i snitt.
Citera
2025-05-13, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Enda fasta utgiften för en hyreslägenhet är ju hyran, resten kan du påverka.
Jo men det är ju flera gånger högre än vad kostnaden för att äga ett hus.... Sedan har du ju kostnader för bredband, el, försäkringar mm.... Eller vad menar du att du kan påverka? Att skita i försäkring eller avstå bredband eller vad?
Citera
2025-05-13, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hyra med el 2000 kr.
Mobil och bredband 400
Mat 2000
Övrigt 500

Jag lever allt som allt på 5000 kr varje månad.
Bor du i en lägenhet i övre Norrland eller något då?
Citera
2025-05-13, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Som andra agt så är ju hyran största utgiftsposten. Sedan är det bredband och färdtjänst typ.

Har jag bilen påställd så blir det ju en hel del eftersm den är helförsäkrad, men blir ju skattefri nästa år så.

Har väl kvar 7-8k när allt fast är betalt.

Men nu här så kommer det ju utgifter som högkostnadsskydd för medicin och läkarbesök. Jag tyckte 2900 var lite väk blodigt men så höjde de till 3800 nu. Fy fan.
Har du färdtjänst och ändå egen bil???
Citera
2025-05-13, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Huset är förhållandevis ganska lågt i rena driftkostnader. Kanske 7 tkr i månaden, men vi äger vårt boende så det finns inga räntor. Dyrast under vintern när elen ligger på ca 5 tkr i månaden.

Barnen har mycket aktiviteter, golf, tennis, fotboll, friidrott. Ena går på gymnasiet, en på mellanstadiet, en på lågstadiet.

Vi äter hemma i princip alla måltider förutom någon snabbmat i samband med sportaktiviteter. Men runt 15 tkr i månaden går nog till ICA som vi handlar allt ifrån en gång i vecken. Men det är ju så mycket mer än mat förstås, tvättmedel osv.

Tror jag skrev att snittkostnaden låg på 40 tkr i månaden. Detta kommer inte upp i det, men inser att väldigt mycket av resor och renovering kommer in i detta, som vi bara drar på kreditkortet. Jag följer mest upp snittkostnaden för ett år, och den ligger på ganska exakt 40 tkr enligt mitt lilla Excelark. Men någon månad kan ligga på 70 tkr, en annan på 25 tkr osv.

Faktiskt legat ganska stabilt senaste 5 åren.
Lågt???
Ni har inga lån men betalar 7000kr/mån och du tycker det är lågt???
Nog för att elen är dyr på vintern men det handlar ju om max 5 månader, sedan är ju inte elen någon större kostnad är min erfarenhet som villa-ägare. Vad sjutton har ni för kostnadet mer då?
Citera
2025-05-13, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Var bor du med en så pass låg hyra? Har den alltid legat så lågt eller var den ännu lägre innan räntorna höjdes för ett par år sedan?
Ens fasta utgifter ska absolut inte överstiga 50% av ens månadsinkomst. Jag tycker att man helst ska ligga under 1/3.
Hur stor del av din inkomst lägger du procentuellt på dina fasta utgifter?
Personen skrev ju att föreningen var ca 100år gammal så dom har ju inte några direkta lån att tala om.

Sedan är väl inte drygt 4000kr/månad så väldigt lågt för en så gammal förening. I min BR som jag nyss sålde var föreningen 23år gammal och jag hade 4465kr/mån för min 4a på 85kvm.
Citera
2025-05-13, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jo men det är ju flera gånger högre än vad kostnaden för att äga ett hus.... Sedan har du ju kostnader för bredband, el, försäkringar mm.... Eller vad menar du att du kan påverka? Att skita i försäkring eller avstå bredband eller vad?
Bredband finns ju olika å försäkring med... Du får skriva vad du tycker är fasta utgifter.
Citera
2025-05-13, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Bredband finns ju olika å försäkring med... Du får skriva vad du tycker är fasta utgifter.
Tja men du kan ju inte påverkar mera för att du bor tex i en HR..... Sedan att vissa dumma tomtar betalar över 500kr/mån för en hemförsäkring visar ju bara att dom har noll koll....
Citera
2025-05-13, 07:42
Medlem
Citat:
Lågt???
Ni har inga lån men betalar 7000kr/mån och du tycker det är lågt???
Nog för att elen är dyr på vintern men det handlar ju om max 5 månader, sedan är ju inte elen någon större kostnad är min erfarenhet som villa-ägare. Vad sjutton har ni för kostnadet mer då?

Beror på vad man bakar in där, men det var endast en uppskattning eftersom jag inte följer upp på det sättet. Kan tänka mig att el, larm, vatten, bredband, försäkring, sopor ligger där någonstans. Lägg till något, ta bort något, få ned siffran symboliskt. Spelar roll.
Citera
2025-05-13, 07:48
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Låter som ett oerhört jobb att slippa ca 7-800kr/månad för att åka och leta soptunnor mm... Dessutom är det väl kriminellt.
Men att betala överpris för en hemförsäkring är ok, våran vi hade var betydligt lägre....

Du pratar om hemförsäkring.
Jag skriver om villahemförsäkring.
Det är villaförsäkring med allrisk samt hemförsäkring med allrisk. 366kr per månad är bra pris.
7-800kr per månad för sopor… mycket eller lite pengar är upp till var och en.
Jag lägger de pengarna på investeringar. Något extrajobb är det absolut inte. Slänger när man ändå är ute och kör.
Citera
2025-05-13, 09:25
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
El och värme 540kr/månad
Mobil/internet 569kr/månad
Villahemförsäkring 400kr/månad
Bilförsäkring+skatt 450kr/månad
Tot ca 1900kr per månad.

Vattenförbrukning?