Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Det är ju du och flera andra i den här tråden, som inte vet vad FASTA kostnader är...
Efter huslånet var betalt och innan jag sålde mitt hus (som förberedelse att flytta utomlands) hade jag ganska liknande NyaHendrikss.
Har du hört talas om solenergi?

(Eller minivattenelverk).
Vet inte när men min brunn gjordes för över 50 år sedan...
Avloppet byggde jag själv för 30+ år sedan för någon tusenlapp matrial. Godkänt så länge man inte ansluter VATTENtoalett, har komposttoalett av miljöskäl...
Reparationskostnader är INTE fasta kostnader. (På 30+ år har jag haft EN stor reparation, som egentligen behövdes innan jag flyttade in, och ett par små.)
- -
Någon annan hävdade att mat är en fast kostnad. Det är den INTE eftersom den kostnaden kan varrieras.
Extra stor varriation om man plockar mat, det finns massor av vilt växande mat i naturen under säsong. Innan en gammal idrottsskada gick upp, halverade jag LÄTT min matkostnad under säsong plus fyller frys genom att plocka låttfunnen vildväxande och en del i egna trädgården som sköter sig själv. (Jag planterade några buskar för 30+ år sedan, som blivit mycket större och maten kommer tillbaka varje år.)
Ja, det är väl 10pers som går runt och tror att allt är gratis i livet.
Det är ingen som har det så, inte ens du.
Så du kan säga att du har gratis el, när du lagt en kvarts miljon på solenergi, eget vattenverk, osv?
Visst går det att leva gratis, men huset var inte gratis, eller bilen, eller lånen, eller försäkringen, eller något annat.
Lever man gratis så bor man i en egen hydda i skogen, jagar vilt och fiskar och lever på det. Bajsar i skogen och tvättar sig i sjön.
Hur många gör det i Sverige?
Det kan väl va max 10pers gissar jag, samerna inräknat.