2025-05-11, 15:59
Medlem
Runt 9000 i rena räkningar har jag, ganska lågbelånad bostadsrätt i stockholmsområdet bor ensam.
Citera
2025-05-11, 16:14
Medlem
Vad som är rimligt är ju relativt bor man ensam har barn etc? Samt hur mycket är man beredd på att spendera för att få en viss boendestandard/miljö.

Jag landar på 3500 kr per månad för brf avgift + el samt hemförsäkring men så är jag singel och bor i en lägenhet utan lån.
Citera
2025-05-11, 16:19
Medlem
JayJayAdamss avatar
Månadsavgift: 4004 kr (bredband och tv inbakat)
Ränta på bolånen: 950 kr
El: ca 400-500 kr
Mobil: 200 kr
Gymkort: 250-300 kr
Totalt: strax under 6500 kr

Nu bor jag väldigt billigt i en förening som är nästan 100 år gammal så vår ekonomi i föreningen är väldigt bra.
När jag flyttade in hade vi en månadsavgift på 2300 kr sedan höjdes det successivt rätt rejält i samband med när räntorna, el osv stack iväg.

Min bror och hans sambo har fasta utgifter på ca 20 000 kr tack vare deras bolån och räntan. För mig är det helt galet och ohört att ha så pass höga fasta utgifter.
Citera
2025-05-11, 16:23
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hyra med el 2000 kr.
Mobil och bredband 400
Mat 2000
Övrigt 500

Jag lever allt som allt på 5000 kr varje månad.

Var bor du med en så pass låg hyra? Har den alltid legat så lågt eller var den ännu lägre innan räntorna höjdes för ett par år sedan?
Ens fasta utgifter ska absolut inte överstiga 50% av ens månadsinkomst. Jag tycker att man helst ska ligga under 1/3.
Hur stor del av din inkomst lägger du procentuellt på dina fasta utgifter?
Citera
2025-05-11, 16:29
Medlem
Singelhushåll utomlands, med deltidsjobb för svensk arbetsgivare (40k netto) plus konsult via eget företag (30-40 k efter skatt) / månad.
Bostadsavgift , el, vatten, värme: 1200 SEK.
Streaming, spotify, Duolingo c:a 6-800.
Försäkringarna kanske 4- 500 SEK (bostad, bil, vuxet barn).
Inga lån. Gammal bil, betald med cash. Minimal utgift för diesel, jag oftast går, cyklar eller använder public transport och då via företaget.
Mobiltelefon & mobilinternet via företaget.
Citera
2025-05-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är ju du och flera andra i den här tråden, som inte vet vad FASTA kostnader är...

Efter huslånet var betalt och innan jag sålde mitt hus (som förberedelse att flytta utomlands) hade jag ganska liknande NyaHendrikss.

Har du hört talas om solenergi? (Eller minivattenelverk).

Vet inte när men min brunn gjordes för över 50 år sedan...

Avloppet byggde jag själv för 30+ år sedan för någon tusenlapp matrial. Godkänt så länge man inte ansluter VATTENtoalett, har komposttoalett av miljöskäl...

Reparationskostnader är INTE fasta kostnader. (På 30+ år har jag haft EN stor reparation, som egentligen behövdes innan jag flyttade in, och ett par små.)

- -
Någon annan hävdade att mat är en fast kostnad. Det är den INTE eftersom den kostnaden kan varrieras.

Extra stor varriation om man plockar mat, det finns massor av vilt växande mat i naturen under säsong. Innan en gammal idrottsskada gick upp, halverade jag LÄTT min matkostnad under säsong plus fyller frys genom att plocka låttfunnen vildväxande och en del i egna trädgården som sköter sig själv. (Jag planterade några buskar för 30+ år sedan, som blivit mycket större och maten kommer tillbaka varje år.)

Ja, det är väl 10pers som går runt och tror att allt är gratis i livet.

Det är ingen som har det så, inte ens du.

Så du kan säga att du har gratis el, när du lagt en kvarts miljon på solenergi, eget vattenverk, osv?

Visst går det att leva gratis, men huset var inte gratis, eller bilen, eller lånen, eller försäkringen, eller något annat.

Lever man gratis så bor man i en egen hydda i skogen, jagar vilt och fiskar och lever på det. Bajsar i skogen och tvättar sig i sjön.
Hur många gör det i Sverige?
Det kan väl va max 10pers gissar jag, samerna inräknat.
Citera
2025-05-11, 18:08
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Håller med du, för mig är "fasta": amortering, mobil, bredband, hemförsäkring och a-kassa. Övrigt rör på sig.

Exakt så. Systembolagskontot tex, det varierar ju som satan tex :-)
Citera
2025-05-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

Så du kan säga att du har gratis el, när du lagt en kvarts miljon på solenergi, eget vattenverk, osv?

Visst går det att leva gratis, men huset var inte gratis, eller bilen, eller lånen, eller försäkringen, eller något annat.

Lever man gratis så bor man i en egen hydda i skogen, jagar vilt och fiskar och lever på det. Bajsar i skogen och tvättar sig i sjön.

Nja, är man lite av ett "original", händig och inte annars följer strömmen, så kan man faktiskt ha väldigt låga fasta kostnader som i användarens exempel. Vet själv en som bor i en renoverad byggbarack som värms med kamin och elen kommer från solpaneler, men det finns elverk för nödsituationer naturligtvis. Dass finns och vatten kommer från brunnen eller sjön. Lite liknande som vilket som helst gammalt torp med lite skog och mark runtom.

Men visst, vissa skatter eller avgifter kommer man ju aldrig undan om man ska vara fast bosatt
Citera
2025-05-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Nja, är man lite av ett "original", händig och inte annars följer strömmen, så kan man faktiskt ha väldigt låga fasta kostnader som i användarens exempel. Vet själv en som bor i en renoverad byggbarack som värms med kamin och elen kommer från solpaneler, men det finns elverk för nödsituationer naturligtvis. Dass finns och vatten kommer från brunnen eller sjön. Lite liknande som vilket som helst gammalt torp med lite skog och mark runtom.

Men visst, vissa skatter eller avgifter kommer man ju aldrig undan om man ska vara fast bosatt

Sant. Men vem vill leva så?
Det är som sagt, 10pers som trivs under de premisserna.
Jag skulle aldrig någonsin ta bort sophämtning eller ett vanligt avlopp för att spara några hundralappar i månaden.
Det är liksom grunden för att vara människa att jag slipper smyga iväg med mina sopor på nätterna.
Ett utedass kan jag väl leva med om jag måste, men eftersom att jag inte måste det så gör jag inte det heller.
Citera
2025-05-11, 18:31
Medlem
Citat:
Sant. Men vem vill leva så?
Det är som sagt, 10pers som trivs under de premisserna.
Jag skulle aldrig någonsin ta bort sophämtning eller ett vanligt avlopp för att spara några hundralappar i månaden.
Det är liksom grunden för att vara människa att jag slipper smyga iväg med mina sopor på nätterna.
Ett utedass kan jag väl leva med om jag måste, men eftersom att jag inte måste det så gör jag inte det heller.

Ja, även i hus med egen brunn och egen el/uppvärmning är det är väldigt ovanligt att inte ha någon sophämtning överhuvudtaget, dock är det någorlunda vanligt med komposterande toaletter, vilket ju är bättre än ett klassiskt utedass. Sophanteringen är inte värt att snåla med, men övriga kostnader kan man minska på ganska mycket, så som jag gjort med brunn och ved.
Senast redigerad av Delex 2025-05-11 kl. 18:33.
Citera
2025-05-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilagos
Singelhushåll utomlands, med deltidsjobb för svensk arbetsgivare (40k netto) plus konsult via eget företag (30-40 k efter skatt) / månad.
Bostadsavgift , el, vatten, värme: 1200 SEK.
Streaming, spotify, Duolingo c:a 6-800.
Försäkringarna kanske 4- 500 SEK (bostad, bil, vuxet barn).
Inga lån. Gammal bil, betald med cash. Minimal utgift för diesel, jag oftast går, cyklar eller använder public transport och då via företaget.
Mobiltelefon & mobilinternet via företaget.

Låter som du lever livet
Citera
2025-05-11, 19:46
Medlem
Citat:

Du begriper inte skillnaden mellan rörliga och FASTA kostnader.
Redan köpta och betalade kostnader ingår inte i fasta kostnader NU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in