Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Nej, grejerna bara går och går, år efter år? Det finns inga kostnader alls på Såna grejer?
Det är ungefär som att säga att man betalar en bil kontant och att den sen är gratis..
Vill man nu veta vad man har för ”fasta” kostnader, på tex en bil, så måste man ju räkna in alla utgifter på den på ett år, dvs allt, bensin, vägskatt, försäkring, service och akuta fel som uppkommer på exakt alla bilar.
Men det är inte så du räknar?
Iofs kan man räkna reparationer på ett billigt betalt hus som "fasta" kostnader fastän de är mycket oregelbundna.
Som sagt har jag haft en stor och några små på 30+ år. (Den näst största ca 10 000 betalade försäkringen mer för än vad den kostade mig att ordna själv och mycket mindre än vad det kostat om det lagts ut så båda tjänade på det.)
Fastän den stora var nästan 100k så blir totalen för alla reparationer omräknat till "fasta" bara ca 350kr per månad
Räknade ingen fast kostnad för husköpet, eftersom de pengarna fås tillbaka vid försäljning. (Sommarhuset, som jag hade innan det här åretrunthuset, blev sålt för mer än 3 gånger vad jag köpte det för.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Psychotronix
(Till annan)
Hur många m²? Måste vara antingen liten stuga eller ett flong nytt passivhus som klarar sig på så lite energi. Och väldigt effektiv kyl/frys, och dina duschar torde ligga på under halvminuten.
Min är på ca 140 m2, huvuddelen från 1800-talet.
Min el kostar bara lite mer än för han du frågade.
Det finns vedeldade badtunnor. Jag byggde en enkelt själv av ett gammalt badkar, behöver bara se till så att jag inte värmer upp för mycket så att rumpan bränner sig