• 1
  • 2
2025-05-10, 03:29
Medlem
MrMadoffs avatar
Någon mer som lagt märke till att arbetsgivare gör sig av med folk allt oftare och på "lösare" grunder idag än vad det skedde förr. Typ saker man kom undan med förr blir man idag uppsagd eller tvingad att säga upp sig själv över. Har sett det hända med både produktiva som mindre produktiva arbetstagare. Händelser jag syftar på kan vara t ex upprepade sena ankomster, samarbetssvårigheter etc etc. Sånt man sett genom fingrarna förr har nu blivit något man slår ner på mycket hårdare i dagens allt hårdare arbetsklimat (?) HR(?)

Jag tar inte ställning på någon sida här utan det är bara ett konstaterande jag vill se om det är något som skett på hela arbetsmarknaden eller om jag är ute och cyklar.
Citera
2025-05-10, 03:35
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Någon mer som lagt märke till att arbetsgivare gör sig av med folk allt oftare och på "lösare" grunder idag än vad det skedde förr. Typ saker man kom undan med förr blir man idag uppsagd eller tvingad att säga upp sig själv över. Har sett det hända med både produktiva som mindre produktiva arbetstagare. Händelser jag syftar på kan vara t ex upprepade sena ankomster, samarbetssvårigheter etc etc. Sånt man sett genom fingrarna förr har nu blivit något man slår ner på mycket hårdare i dagens allt hårdare arbetsklimat (?) HR(?)

Jag tar inte ställning på någon sida här utan det är bara ett konstaterande jag vill se om det är något som skett på hela arbetsmarknaden eller om jag är ute och cyklar.
Min uppfattning är att du inte är ute och cyklar utan det är så arbetsklimatet ser ut i dag.Arbetslösheten är större och man ser personalen som utbytbar på ett sätt som man inte gjort tidigare.
Sverige har blivit kallare på många sätt och detta är ett av dem.
Citera
2025-05-10, 03:45
Avstängd
Citat:

"Upprepade sena ankomster, samarbetssvårigheter etc" - skulle du vilja vara deras arbetsgivare?
Citera
2025-05-10, 03:48
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
"Upprepade sena ankomster, samarbetssvårigheter etc" - skulle du vilja vara deras arbetsgivare?
Nej men det var inte frågan eller hur? Tänker mest att det kan handla om personer som kommit undan med dessa otyg i 10+ år men nu sätter allt fler arbetsgivare ner foten för dessa saker. Vilket jag har uppfattat det som och jag ville höra om fler lagt märke till det eller inte. Det var själva frågan och vad tråden handlade om. Har du svårt att förstå?
Citera
2025-05-10, 03:50
Bannlyst
Citat:

Madoff tapte, hvorfor ser du opp til ham?

Hvilke yrker har du i tankene?
Citera
2025-05-10, 03:52
Avstängd
Citat:
Nej men det var inte frågan eller hur? Tänker mest att det kan handla om personer som kommit undan med dessa otyg i 10+ år men nu sätter allt fler arbetsgivare ner foten för dessa saker. Vilket jag har uppfattat det som och jag ville höra om fler lagt märke till det eller inte. Det var själva frågan och vad tråden handlade om. Har du svårt att förstå?

Jag kan absolut förstå en förolämpning när jag ser den.

Vart vill du komma med din tråd?
Citera
2025-05-10, 03:56
Bannlyst
Citat:
Jag kan absolut förstå en förolämpning när jag ser den.

Vart vill du komma med din tråd?
Han vil selge deg et pyramidespill.

Han har rett i og for seg
Citera
2025-05-10, 04:00
Medlem
manfalangs avatar
Sena ankomster är inte så farligt om det är mindre än 4 min. Att ha svårt att samarbeta är ett bra skäl att man blir kallad till HR men inte man får sparken utan varning. Fortsätter man kan det leda till sparken vilket också är bra i de flesta fall.

Problemet blir när det är för många kvinnor mellan 40-55 på en arbetsplats som får chefpositioner men inte har kunskap man ska agera som chef eller ännu värre och faktiskt vanligare att man kan mindre än medarbetarna och avskedar folk för att rädda sig själv för att sanningen inte ska komma fram att man kan inte ens Excel eller vanliga Word-kunskaper. Särskriver i mail och ljuger när man inte fattar något.

Vanligt också de kvinnorna begär rapporter om ditt arbete de ändå inte läser eller förstår sig på.

Edit: TS nej du är inte ute och cyklar. Du har rätt i din uppfattning.
Senast redigerad av manfalang 2025-05-10 kl. 04:05.
Citera
2025-05-10, 04:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Sena ankomster är inte så farligt om det är mindre än 4 min.

Helt okej om det är någon enstaka gång. Varje dag - inte okej.
Citera
2025-05-10, 04:05
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Helt okej om det är någon enstaka gång. Varje dag - inte okej.
Självklart inte men då ska man åtminstone få varning om att det inte ok först muntligt.
Citera
2025-05-10, 04:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Självklart inte men då ska man åtminstone få varning om att det inte ok först muntligt.

Ska man verkligen det? Ska man som vuxen person behöva få en varning innan man inser att det inte är okej att komma för sent till jobbet varje dag?
Citera
2025-05-10, 04:12
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ska man verkligen det? Ska man som vuxen person behöva få en varning innan man inser att det inte är okej att komma för sent till jobbet varje dag?
Många i storstäder som Stockholm och Göteborg ganska lång restid. Att man ska behöva gå ifrån hemmet 30 min tidigare för att inte bli försenad 2 min är ju rätt tramsigt av arbetsgivaren om man förklarar orsaken att bussen går med 15min mellanrum och ofta förseningar borde en arbetsgivare förstå om de inte dumma i huvudet. Det är ju bara ren pennalism att ha som ursäkt för avsked.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in