2025-05-10, 13:21
Medlem
Tommycombat18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Poliser har ingripandeskyldighet även på fritiden, så när det exempelvis sker ett brott så träder man som ledig polis in i sin tjänsteroll och då har man även alla dom befogenheter som man under sin normala arbetstid har.

I ditt exempel behöver man som polis såklart upplysa personen om att man är polis och allra helst legitimera sig. Väljer personen ändå att bruka våld, ja då blir brotten våld mot tjänsteman/våldsamt motstånd aktuella
bra och sant 👍
Citera
2025-05-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Jag råkar läsa en notis från Polismyndigheten och det slår mig att det som förmedlas är något oklart.[*]

Varför ska vad man arbetar med avgöra brottsrubriceringen när man griper in som privatperson? Det verkar, enligt mig, vara rejält sjukt. På vilket sätt skulle ens civila jobb avgöra vad en person blir anklagad för (åtalad skulle jag kunna skriva, men det är inte fallet här).

Säg att jag är en kriminell idiot som rånar en butik. En butiksanställd stoppar mig och det blir våld. Den butiksanställde slår mig och jag slår honom. Nödvärnsrätt och den butiksanställde skyddar sin privata egendom. Jag åker kanske dit för misshandel. Det blir slut där.

Om det istället är en polis som inte är i tjänst som stoppar mig, så blir det också nödvärnsrätt för polisen men jag åker också dit för våld mot tjänsteman, utöver misshandel?

När jag frågar CoPilot, så säger denne att:

[*] https://polisen.se/aktuellt/handelse...-forsok-boras/

Se polisman och en del andra tjänstemän i ordningsmakten som ämbeten mer än yrken. En polis kan aldrig helt frångå sin tjänst om denne inte har blivit avstängd etc. För en polis går alltid in i tjänst om denne behöver ingripa vid ett brott. En polisman får heller inte ta sidojobb just för att denne är polis.
Citera
2025-05-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
skyldighet ? Är du säker på det eller menar "har befogande"? Om polisen är full en fredagskväll med polarna och någon smiter ifrån betala notan menar du att den lediga polisen har skyldighet att ingripa? Var ifrån kommer den uppgiften med skyldighet att ingripa när man är ledig?

Har han skyldighet att ingripa? Svar JA!
Är det lämpligt för honom att fysiskt ingripa när han är berusad? Svar NEJ.
Däremot kan han ringa kollegorna och vara behjälplig via telefon.

Skyldigheten att ingripa när man är "ledig " har citerats i tråden.
Citera
2025-05-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Jag jobbade som tjänsteman på myndighet i några år, inte polis. När man jobbar med viss typ av myndighetsutövning är det relativt lätt att bli utsatt för hot eller påtryckningar även privat, och i grunden tror jag att det är därför man är tjänsteman även på fritiden, alltså du ska inte kunna utöva hot eller våld när personen är utanför ordinarie arbetstid med en annan brottsrubricering, om det har minsta lilla koppling till yrkesutövande.

Där har polisen ett mer omfattande skydd än andra tjänstemän, och det är för att du som polis har en form av skyldighet att ingripa vid brott även om det är på din privata tid

Nja. Du har som myndighetsutövande tjänsteman och som person inom olika andra utsatta yrken ett sk. förstärkt rättsskydd som är anknuten till din yrkesutövning. Du måste således påvisa att det var kopplat till din yrkesutövning som du blev misshandlad. Polisen har inte starkare rättsskydd än Alibaba som körde in sin buss i stans tunnel. Båda har exakt samma förstärkta rättsskydd. Bara det att polismannen har en hel verktygslåda med befogenheter och fysiska verktyg att ta till, medan Alibaba knappt har en skiftnyckel.
Citera
2025-05-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det är iofs en icke-lag som smartskallarna i riksdagen hittade på för några år sedan. Ingen har blivit fälld på den lagen och det lär väl aldrig ske heller. Hur ska en tingsrätt sitta där flera månader efteråt och avgöra huruvida en person har utsatt sig själv för risk eller inte? Det är sällan möjligt att kunna avgöra det själv ens på plats då man sällan kan avgöra om en person är beväpnad med kniv, pistol eller har tränat kampsport etc.

Förmodligen så tillkom den lagen efter ett fall där en person hade ramlat ner på tunnelbanespåret. En person hoppade ner efter och stal plånboken men hjälpte inte personen i nöd.

Eh va?

Underlåtenhet att avslöja eller förhindra brott har funnits i snart 1000 år i svensk lagstiftning. För envar räcker det med att ta upp telefonen och RINGA ett samtal i din situation.
Citera
2025-05-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Det skulle vara tufft att vara ute i trafiken som ledig polis om detta stämde.

Nu är trafikbrott speciella brott som även poliser i tjänst brukar ignorera när de har viktigare saker för sig. Men ser en ledig polisman (och om denne sitter i en bil med stopplykta) kommer denne att stanna dig om polismannen anser att du t.ex. är vårdslös i din körning. Men eftersom att poliser i privatlivet ofta inte har någon larmanordning med stopplykta är det tämligen svårt att beivra trafikbrott. Som högst får polismannen ringa sin förman och sedan rapportera registreringsnumret.
Citera
2025-05-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eh va?

Underlåtenhet att avslöja eller förhindra brott har funnits i snart 1000 år i svensk lagstiftning. För envar räcker det med att ta upp telefonen och RINGA ett samtal i din situation.

Nej, det har det inte. Lagen om underlåtenhet tillkom väl ca år 2020.
Det kanske har gällt för poliser men inte för allmänheten speciellt länge.
Citera
2025-05-10, 18:07
Medlem
Tror det spelar stor roll om "polisen" i fråga är beväpnad och/eller om polisbrickan är till godo. Kruxet blir ju dock att som polis är du skyldig att alltid ha polisbrickan i nära förvar och således är du med andra alltid i tjänst på sätt och vis, skicklig byråkrati . Det är som med värnpliktiga till exempel att de måste ingripa vid ordningsstörande/akuta händelser om de skulle vara uniformerade därför de rekommenderas färdas i en civil mundering till och från logi för att dessa föreskrifter och särskilda lagar inte ska falla under dem i sådan tidig period.
Citera
2025-05-11, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nej, det har det inte. Lagen om underlåtenhet tillkom väl ca år 2020.
Det kanske har gällt för poliser men inte för allmänheten speciellt länge.

Du har fel, den lagen fanns med redan i första utgåvan av brottsbalken.
Du kan hitta den i KUNGL. MAJ:TS PROPOSITION 1962:10 Kap 23, 6§.
Länk: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...10b1/html/#top

Men det fanns varianter på lagen redan innan brottsbalken.
Tidigaste varianten jag känner till är 1734 års missgärningsbalk som säger:
Citat:
Nu har han hwarken rådt, eller hulpit til gierningen; men wetat förut, at then
war å färde, och thet ej uppenbaradt; eller ock, sedan gierningen är giord,
fått therom kunskap, och hulipt at dölja: plichte efter omständigheterna
med penningar, eller som förr är sagdt.
Citera
2025-05-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommycombat18
Och den lagen hittades på för fler än "några" år sedan och jag kan inte specifikt peka ut något fall men folk har blivit dömda det. Jag vet inte ens vad det heter enligt lag men vet att det är så.

Brottet heter "underlåtenhet att avslöja brott".
23kap 6§ i brottsbalken.
Det är inte alls "påhittat" för bara några år sedan som påstås.
Lagen fanns med redan i första utgåvan av brottsbalken från 1962.
Det finns även med liknande lag i 1864 års strafflag och så tidigt som 1734 års missgärningsbalk.
Inte osannolikt att det fanns något liknande även innan dess.
Citera
2025-05-11, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Tycker TS svarar bra på sin egen fråga.

En ledig polis som ser ett brott och går in som polis och sen får stryk fick stryk som en tjänsteman.

En ledig polis som börjar tjafsa med sopgubben och sen får stryk fick stryk som en ledig polis och det blir inte våld mot tjänsteman.

Om en ledig polis gör ett brott då?
Gjorde han det som polis då

På samma vis som du tycker väktare som är lediga ska få hjälpa till vid kokainsmuggling
Senast redigerad av Drettan 2025-05-11 kl. 12:12.
Citera
2025-05-11, 12:42
Medlem
Mr.RedHats avatar
Begreppet tjänsteman är inte definierat i lag.

Jag tror heller inte att en polis som är ledig, blir misshandlad, per automatik innebär för den som misshandlar, att den gör sig skyldig till våld mot tjänsteman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in