• 1
  • 2
2025-05-09, 23:41
Medlem
loooser123s avatar
Jag råkar läsa en notis från Polismyndigheten och det slår mig att det som förmedlas är något oklart.[*]

Varför ska vad man arbetar med avgöra brottsrubriceringen när man griper in som privatperson? Det verkar, enligt mig, vara rejält sjukt. På vilket sätt skulle ens civila jobb avgöra vad en person blir anklagad för (åtalad skulle jag kunna skriva, men det är inte fallet här).

Säg att jag är en kriminell idiot som rånar en butik. En butiksanställd stoppar mig och det blir våld. Den butiksanställde slår mig och jag slår honom. Nödvärnsrätt och den butiksanställde skyddar sin privata egendom. Jag åker kanske dit för misshandel. Det blir slut där.

Om det istället är en polis som inte är i tjänst som stoppar mig, så blir det också nödvärnsrätt för polisen men jag åker också dit för våld mot tjänsteman, utöver misshandel?

Citat:
Innan patrullen hinner fram lyckas den ena personen slita sig loss och lämna platsen. Den gripna är en kvinnan är i 25 års åldern. Anmälan om försök till stöld , våld mot tjänsteman upprättas

När jag frågar CoPilot, så säger denne att:

Citat:
är en polis som inte är i tjänst en tjänsteman?

Ja, en polis räknas fortfarande som en tjänsteman även när hen inte är i tjänst. Enligt polisförordningen har poliser skyldigheter även under sin lediga tid, vilket innebär att de kan behöva ingripa vid allvarliga brott eller störningar av den allmänna ordningen.

Det betyder att en polis kan agera i sin yrkesroll även utanför arbetstid, men det påverkar hur lagstiftningen tillämpas i olika situationer. Till exempel kan våld mot en polis utanför tjänst fortfarande bedömas som våld mot tjänsteman om det har koppling till polisens yrkesutövning

[*] https://polisen.se/aktuellt/handelse...-forsok-boras/
Citera
2025-05-09, 23:46
Medlem
Poliser har ingripandeskyldighet även på fritiden, så när det exempelvis sker ett brott så träder man som ledig polis in i sin tjänsteroll och då har man även alla dom befogenheter som man under sin normala arbetstid har.

I ditt exempel behöver man som polis såklart upplysa personen om att man är polis och allra helst legitimera sig. Väljer personen ändå att bruka våld, ja då blir brotten våld mot tjänsteman/våldsamt motstånd aktuella
Citera
2025-05-10, 00:16
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Poliser har ingripandeskyldighet även på fritiden

Nja,

Skyldigheter under ledig tid

16 § Även när en polisman är ledig är han eller hon skyldig att
1. efter en förmans order avbryta ledigheten för att utföra vissa uppgifter,
2. självmant anmäla sig hos närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser som kräver större polisiära insatser, och
3. vid svårare brott eller för att förhindra andra allvarligare störningar av den allmänna ordningen och säkerheten självmant vidta de omedelbara åtgärder som förhållandena medger.

En polisman som är ledig får även i andra fall än som anges i första stycket ingripa för att trygga allmän ordning och säkerhet eller för att tillförsäkra allmänheten skydd och hjälp.
Senast redigerad av Trixton 2025-05-10 kl. 00:19.
Citera
2025-05-10, 00:24
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Det får prövas rättsligt, om du nitar en person när ni blir osams på utegymmet och hEn råkar vara Polis så ska du inte behöva åka på VMTM , om du däremot vet att den här snuten gymar där och du går dit för att brotta ner han och slå i ansiktet och det kan bevisas...

Ja då blir det VMTM.
Citera
2025-05-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nja,

Skyldigheter under ledig tid

16 § Även när en polisman är ledig är han eller hon skyldig att
1. efter en förmans order avbryta ledigheten för att utföra vissa uppgifter,
2. självmant anmäla sig hos närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser som kräver större polisiära insatser, och
3. vid svårare brott eller för att förhindra andra allvarligare störningar av den allmänna ordningen och säkerheten självmant vidta de omedelbara åtgärder som förhållandena medger.

En polisman som är ledig får även i andra fall än som anges i första stycket ingripa för att trygga allmän ordning och säkerhet eller för att tillförsäkra allmänheten skydd och hjälp.

Med förpliktelser och befogenheter även under ledig tid är det uppenbart att det då gäller tjänsteutövning. Tråd stängd.
Citera
2025-05-10, 02:58
Medlem
Wyrdkins avatar
Tycker TS svarar bra på sin egen fråga.

En ledig polis som ser ett brott och går in som polis och sen får stryk fick stryk som en tjänsteman.

En ledig polis som börjar tjafsa med sopgubben och sen får stryk fick stryk som en ledig polis och det blir inte våld mot tjänsteman.
Citera
2025-05-10, 03:50
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Poliser har ingripandeskyldighet även på fritiden, så när det exempelvis sker ett brott så träder man som ledig polis in i sin tjänsteroll och då har man även alla dom befogenheter som man under sin normala arbetstid har.

I ditt exempel behöver man som polis såklart upplysa personen om att man är polis och allra helst legitimera sig. Väljer personen ändå att bruka våld, ja då blir brotten våld mot tjänsteman/våldsamt motstånd aktuella
skyldighet ? Är du säker på det eller menar "har befogande"? Om polisen är full en fredagskväll med polarna och någon smiter ifrån betala notan menar du att den lediga polisen har skyldighet att ingripa? Var ifrån kommer den uppgiften med skyldighet att ingripa när man är ledig?
Citera
2025-05-10, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Jag råkar läsa en notis från Polismyndigheten och det slår mig att det som förmedlas är något oklart.[*]

Varför ska vad man arbetar med avgöra brottsrubriceringen när man griper in som privatperson? Det verkar, enligt mig, vara rejält sjukt. På vilket sätt skulle ens civila jobb avgöra vad en person blir anklagad för (åtalad skulle jag kunna skriva, men det är inte fallet här).

Säg att jag är en kriminell idiot som rånar en butik. En butiksanställd stoppar mig och det blir våld. Den butiksanställde slår mig och jag slår honom. Nödvärnsrätt och den butiksanställde skyddar sin privata egendom. Jag åker kanske dit för misshandel. Det blir slut där.

Om det istället är en polis som inte är i tjänst som stoppar mig, så blir det också nödvärnsrätt för polisen men jag åker också dit för våld mot tjänsteman, utöver misshandel?

Jag tycker också att det där är sjukt faktiskt. För ett tag sedan var det en polisman som stod i en tunnel och skulle stoppa någon på elsparkcykel som inte stannade. Problemet var bara att polismannen hade civila kläder på sig och det var i ett område med många skjutningar där man inte stannar i onödan.
Bla skedde ett mord där 30 meter från platsen för ca en vecka. (FB) En skjuten till döds i Årby, Eskilstuna (2025-04-27)
Det finns ju alltså ganska goda anledningar till att aldrig stanna där om någon försöker stoppa en. Det framgår tyvärr inte av artikeln hur det slutade men det är väl ganska troligt att polisen blev friad.

https://www.ekuriren.se/nyheter/eski...istol/j8m6z6ml
Senast redigerad av BallaRune 2025-05-10 kl. 04:29.
Citera
2025-05-10, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
skyldighet ? Är du säker på det eller menar "har befogande"? Om polisen är full en fredagskväll med polarna och någon smiter ifrån betala notan menar du att den lediga polisen har skyldighet att ingripa? Var ifrån kommer den uppgiften med skyldighet att ingripa när man är ledig?

Det är inte ett grovt brott så inte skyldig att ingripa på plats, men däremot har polis rapporteringsskyldighet(polislagen 9§) och är skyldig att rapportera brottet(om det går under allmänt åtal) till sin förman så fort det är möjligt.
Undantaget om det med tanke på omständigheterna är ett obetydligt brott som inte kan ge mer än böter.
Citera
2025-05-10, 04:50
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är inte ett grovt brott så inte skyldig att ingripa på plats, men däremot har polis rapporteringsskyldighet(polislagen 9§) och är skyldig att rapportera brottet(om det går under allmänt åtal) till sin förman så fort det är möjligt.
Undantaget om det med tanke på omständigheterna är ett obetydligt brott som inte kan ge mer än böter.
Då är det ju bra hur man definierar "grovt brott" först eller hur? Är det ok om det juridiskt är ett brott av normalgraden ska polisen sitta kvar och dricka sin öl men annars så begår han tjänstefel ? Är det så jag ska tolka dig?
Citera
2025-05-10, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123

Det är våld mot tjänsteman om våldet på något sätt är kopplat till personens tjänst som polis.
Så om personen identifierar sig som polis vid ingripandet så blir det våld mot tjänsteman.
Men är polisen civilklädd och inte identifierar sig som polis och gärningsmannen inte vet att personen är polis så blir det misshandel.
Citera
2025-05-10, 04:54
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är våld mot tjänsteman om våldet på något sätt är kopplat till personens tjänst som polis.
Så om personen identifierar sig som polis vid ingripandet så blir det våld mot tjänsteman.
Men är polisen civilklädd och inte identifierar sig som polis och gärningsmannen inte vet att personen är polis så blir det misshandel.
Du verkar ju inte veta mer hur man googlar och kopierar text , vet du vad som gäller utan att framgå som fjanten i "Good Will Hunting" för det lutar rätt mycket som att du är av hans personlighet nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in