2025-05-10, 10:44
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommycombat18
Lol-Jag talar från min egen erfarenhet. Jag har slagit en ledig polis och en svensson-vilket tror du drabbade mig värst?
Olm det är du på bilden så gick det inte så bra?
Citera
2025-05-10, 10:50
Medlem
Tommycombat18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Olm det är du på bilden så gick det inte så bra?
Ett års fängelse för våld mot tjänsteman, 10.000 i böter för sveda och värk. Den andre blev jag friad för det ansågs som självförsvar. Jag skiter i snutar eller andra. Jag älskar att slåss.
Citera
2025-05-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ja,om det kommer fram att en ledig polis varit på en brottsplats och sett ett brott så måste denne ingripa-det spelar ingen roll om det är ett mord eller ett snatteri. Ja han begår ett tjänstefel annars.
Jo, det spelar roll vad det är för brott. Plikten gäller svårare brott.

Citat:
Men om han såg men inte vill medverka som vittne då?
Vi har vittnesplikt i Sverige. Den gäller även poliser. Dock tveksamt vad det har för relevans här.

EDIT:

endast -> även
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-05-10 kl. 10:59.
Citera
2025-05-10, 10:54
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Vi har vittnesplikt i Sverige. Den gäller enbart poliser. Dock tveksamt vad det har för relevans här.
Så jag bor i Skåne ska vittna om ett fyllbråk i Piteå?
Citera
2025-05-10, 10:57
Medlem
Citat:
Så jag bor i Skåne ska vittna om ett fyllbråk i Piteå?
Då skulle det nog godkännas att du vittnar via telefon.
Citera
2025-05-10, 10:58
Medlem
Tommycombat18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Vi har vittnesplikt i Sverige. Den gäller enbart poliser. Dock tveksamt vad det har för relevans här.
Den gäller inte bara poliser,blir du kallad som vittne till rätten så måste du svära eden och säga som du uppfattade din situation, ljuger du kan du åka dit för mened.
Citera
2025-05-10, 10:59
Medlem
Citat:
Den gäller inte bara poliser,blir du kallad som vittne till rätten så måste du svära eden och säga som du uppfattade din situation, ljuger du kan du åka dit för mened.
Jag skrev fel. Har uppdaterat inlägget.
Citera
2025-05-10, 11:17
Medlem
Jag jobbade som tjänsteman på myndighet i några år, inte polis. När man jobbar med viss typ av myndighetsutövning är det relativt lätt att bli utsatt för hot eller påtryckningar även privat, och i grunden tror jag att det är därför man är tjänsteman även på fritiden, alltså du ska inte kunna utöva hot eller våld när personen är utanför ordinarie arbetstid med en annan brottsrubricering, om det har minsta lilla koppling till yrkesutövande.

Där har polisen ett mer omfattande skydd än andra tjänstemän, och det är för att du som polis har en form av skyldighet att ingripa vid brott även om det är på din privata tid
Citera
2025-05-10, 11:25
Medlem
Citat:
Det finns en "luddig"lag som säger att du själv måste ingripa vid vissa pågående brott om det uppenbart inte är livsfara för dig. Om inte kan du bli åtalad och bötfälld. Det kallas civilkurage..

Det är iofs en icke-lag som smartskallarna i riksdagen hittade på för några år sedan. Ingen har blivit fälld på den lagen och det lär väl aldrig ske heller. Hur ska en tingsrätt sitta där flera månader efteråt och avgöra huruvida en person har utsatt sig själv för risk eller inte? Det är sällan möjligt att kunna avgöra det själv ens på plats då man sällan kan avgöra om en person är beväpnad med kniv, pistol eller har tränat kampsport etc.

Förmodligen så tillkom den lagen efter ett fall där en person hade ramlat ner på tunnelbanespåret. En person hoppade ner efter och stal plånboken men hjälpte inte personen i nöd.
Senast redigerad av BallaRune 2025-05-10 kl. 11:36.
Citera
2025-05-10, 12:30
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Poliser har ingripandeskyldighet även på fritiden, så när det exempelvis sker ett brott så träder man som ledig polis in i sin tjänsteroll och då har man även alla dom befogenheter som man under sin normala arbetstid har.

I ditt exempel behöver man som polis såklart upplysa personen om att man är polis och allra helst legitimera sig. Väljer personen ändå att bruka våld, ja då blir brotten våld mot tjänsteman/våldsamt motstånd aktuella
Det skulle vara tufft att vara ute i trafiken som ledig polis om detta stämde.
Citera
2025-05-10, 13:10
Medlem
Tommycombat18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det är iofs en icke-lag som smartskallarna i riksdagen hittade på för några år sedan. Ingen har blivit fälld på den lagen och det lär väl aldrig ske heller. Hur ska en tingsrätt sitta där flera månader efteråt och avgöra huruvida en person har utsatt sig själv för risk eller inte? Det är sällan möjligt att kunna avgöra det själv ens på plats då man sällan kan avgöra om en person är beväpnad med kniv, pistol eller har tränat kampsport etc.

Förmodligen så tillkom den lagen efter ett fall där en person hade ramlat ner på tunnelbanespåret. En person hoppade ner efter och stal plånboken men hjälpte inte personen i nöd.
jag vet bara att den lagen finns. Jag tycker att den verkar vara bra,för att i stället filma någon som drunknar istället för att försöka att rädda personen istället bör vara ett brott. Det sker överallt, folk som filmar någon i nöd och inte gör något åt det. Personligen tycker jag att folk är sjuka som filmar ens död istället för att försöka hitta någon lösning på situationen och hjälpa den nödställde.
Citera
2025-05-10, 13:14
Medlem
Tommycombat18s avatar
Och den lagen hittades på för fler än "några" år sedan och jag kan inte specifikt peka ut något fall men folk har blivit dömda det. Jag vet inte ens vad det heter enligt lag men vet att det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in