Tack för dina tankar och påståenden.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Du har fortfarande inte klarat av en kort TL;DR som förklarar vad du vill ändra i gällande lag
Det står på sidan 1 och 2 i min proposition. 15 sekunders lästid. Det är ingen textvägg där.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
och vilket förbättring det skulle innebära.
Det står på sidan 3-9. Resterande text är fördjupning.
Du behöver alltså läsa enbart 9 sidor för att förstå problematiken och lösningen. Resten är överkurs som du inte behöver förstå. (9 minuters lästid).
På sidan 15 anges en sammanfattning av konsekvenserna av lagändringen, så vill du ha ett komprimerat utförande av vad förslaget ger upphov till, då rekommenderar jag att läsa sidan 15. (1 minuts lästid)
Sidan 16 och framåt består av en kostnadsanalys, så det behöver du inte läsa.
Egentligen behöver du så klart inte förstå något av det. Den här tråden är ju främst avsedd för de som läser propositionen och därefter kan ge sina synpunkter baserat på det som står i den. Tråden är inte till för de som tror att det finns en genväg till att få tillgång till all information i propositionen utan att tillskansa sig informationen genom att läsa. Det här är ingen "snabba kickar"-tråd. Det krävs att man är en sån som tycker att det är en dans på rosor att läsa några A4, och att man har 10 minuter till sitt förfogande.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Två enkla meningar, så här är det idag, så här vill jag att det borde vara istället.
Det beror på vad du menar med "så här är det idag". På sidan 6 finns exempel på tillämpning. Där presenteras 2 gärningar, samt vad den rättsliga konsekvensen blir med nuvarande lag, och vad konsekvensen blir med föreslagen lag angående de två gärningarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Så du har skickat din wall of text
Det är en ganska kort proposition om man jämför med regeringens budget som består av 1500 sidor "wall", när det inte är en vårändringsbudget som enbart består av några hundra sidor.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
De sedvanliga remissinstanserna bryr sig nog inte om ditt 'medborgarförslag'
"Hej Victor!
Tack för ditt mail med information om ett lagförslag. Vi tar med oss din information i vårt vidare arbete
Med vänlig hälsning
Barnombudsmannen - Sveriges barnrättsmyndighet"
"Hej Victor,
Tack för dina mail. Kriminalvården kommer givetvis att delta enligt sedvanligt remissförfarande i det fall att ett förslag blir verklighet, men jag kan tyvärr inte uttala mig om ditt initiativ i dagsläget
Jag önskar dig lycka till med en debattartikel och förändringsarbete!
Med vänlig hälsning
[******* ******* min editering]
Expert
Avdelningen för verksamhetsinnehåll
Enheten för verksamhetsprocesser
Sektionen för verksamhetsprocesser i anstalt/häkte
Kriminalvårdens Huvudkontor"
"Hej Victor,
Tack för ditt engagemang för barns rättigheter och att du delar ditt initiativ. Childhood har däremot inte möjlighet att ta ställning till enskilda lagförslag eller medverka som undertecknare i debattartiklar kopplade till specifika rättspolitiska initiativ. Detta gäller även när intentionerna ligger nära vårt verksamhetsområde.
Vi önskar dig fortsatt lycka till med ditt engagemang."
Om ett svar utgör en indikation på att man inte bryr sig, då har du rätt. Visst, innehållet hade kunnat vara lite mer uppmuntrande, men för mig kvittar det egentligen. Den ligger på alla politikers bord. De är 349 stycken ledamöter i riksdagen. Om enbart 10 % läser, då är det ändå 34 av de viktigaste personerna i Sverige.
Protonmail tyckte att frågan var så viktig, så från att inledningsvis ha sagt att utskicksbegränsningen ligger fast på 100 mottagare som inte kunde ändras, så beslutade de sig senare för att gå in och manuellt höja begränsningen för mig. Så vill jag påminna 349 ledamöter, då utgör det inte många knapptryckningar.