2025-05-09, 17:12
Medlem
RFTs avatar
Jag vill skicka ett paket som väger ca 23 kg.
DHL
Schenker
PostNord
UPS

Bussgods tar tunga saker men är otroligt dyrt.

De ovan verkar ha maxgräns på 20 kg, finns annat alternativ?
Tacksam för tips.
Citera
2025-05-10, 11:19
Moderator
Maviels avatar
Övrigt - ämnen som saknar eget forum --> E-handel, frakt och konsumentfrågor
/Moderator
Citera
2025-05-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag vill skicka ett paket som väger ca 23 kg.
DHL
Schenker
PostNord
UPS

Bussgods tar tunga saker men är otroligt dyrt.

De ovan verkar ha maxgräns på 20 kg, finns annat alternativ?
Tacksam för tips.

UPS skriver att man kan skicka en försändelse upp till 25 kg utan extra avgift. Enligt prislistan så tillkommer det SEK 139:65 över 25 kg.

https://www.ups.com/se/sv/support/sh...ng-heavy-items

Citat:
Om ditt paket väger över 25 kg gäller de här reglerna.

Det går bara att skicka ett paket över 20 kg direkt till adressaten. Utlämningsstället har en likadan gräns på 20 kg som PostNord.

Med UPS Express Saver utan några extra tjänster så kostar det 322:50 att skicka ett 23 kg UPS Pak (41 x 33 x 3 cm) inom landet.

Jag testade ett annat alternativ och UPS Standard för ett eget emballage med måtten 41 x 33 x 30 cm kostar 265:00 inom landet.
Senast redigerad av obyn 2025-05-10 kl. 17:13.
Citera
2025-05-10, 17:24
Medlem
Man får bara skicka grejor på max 20 kg med Postnord som privatkund. När jag skulle skicka något tyngre så skickade jag det från mitt arbete. Minns inte riktigt vilka det var (någon speditionsfirma) men det var likväl Posten som hämtade det.
Citera
2025-05-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man får bara skicka grejor på max 20 kg med Postnord som privatkund. När jag skulle skicka något tyngre så skickade jag det från mitt arbete. Minns inte riktigt vilka det var (någon speditionsfirma) men det var likväl Posten som hämtade det.
Det är väl så att avtalen med paketombuden sträcker sig till max 20 kg. Så problemet är att man som privatperson inte kan lämna in paketen. När du skickar via företaget så hämtar företaget direkt utan ombud (pizzeria, matbutik, bensinstation).

Att skicka helpall med upp till 1000 kg går väl bra. Problemet är arbetsmiljöregler gällande paket som väger över 20 kg. Det leder till tunga lyft som på lång sikt kan leda till arbetsskador. Lägger du samma vikt på en hel- eller halvpall så blir risken för arbetsskador lägre.
Citera
2025-05-10, 18:21
Medlem
Finns Buss-Gods kvar...?..
Citera
2025-05-11, 06:17
Medlem
RFTs avatar
Jag tackar för de svar jag fått.
Det blir till att kolla på UPS’s hemsida.
Citera
2025-05-11, 06:25
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Schenker har ju tjänsten Skicka enkelt,där kan du skicka upp till 1000kg
Citera
2025-05-11, 08:01
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Finns Buss-Gods kvar...?..

I vissa delar av landet har jag för mig.
Egentligen en väldigt miljösmart grej!
Citera
2025-05-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Schenker har ju tjänsten Skicka enkelt,där kan du skicka upp till 1000kg

Precis, som privatperson måste man lämna in själv på terminal dock, och hämta på terminal eller köpa utkörning för ~170kr. Det är rätt dyrt, skickade nyss en dator på upp till 30kg var samma pris som 20kg, kostade 700kr. Fick bära det direkt till en halvpall. Man kan köpa till försäkring också för typ 100kr, det går inte med postnord. Vet inte hur UPS/DHL har med försäkring.
Citera
2025-05-11, 11:21
Medlem
godboys avatar
Jag har skickat med Schenker, det funkade som det skulle. Var 45 kg, en maskin. Var några år sen, men fick lämna in på terminal och mottagaren fick det utkört till tomtgräns. Mottagaren kan även hämta på terminal, då blir det lite billigare. Tror utkörningen kostade mellan 150-200 kr. Ingen stor utgift. Frakt kostar så är det och jag tror det faktiskt är något gemene man behöver begripa.

Ska man hämta på terminal så kostar det ju att köra bil dit, sen är det ju en viss tidsåtgång med. Man får välja det man önskar.

Men mellan UPS och Schenker hade jag valt Schenker alla dar i veckan! Har genom mitt jobb haft med många speditions- och budfirmor att göra och Schenker är en av de bäst fungerande medan UPS är en av de sämst fungerande.
Senast redigerad av godboy 2025-05-11 kl. 11:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in