2025-05-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Sant.
Något är det som gjorde att de, polisen, så snabbt fann honom. Vansinnesdåd brukar ju vara svåra att lösa i början, i synnerhet om det tagit tid att upptäcka brottet.
Eller så är det väldigt duktig polisrotel.

Man får betänka att Klippan är en liten ort (c:a 9000 invånare i själva tätorten, enligt Wikipedia), där många människor troligen känner igen varandra. Enligt tidigare inlägg i tråden ska den misstänkte EB ha vistats en del i Klippan under tiden före morden, och han ska enligt en uppgiftslämnare i tråden ha umgåtts med "människor på samhällets botten", vilket jag tolkar som missbrukare/a-lagare.

Dessutom är EB en person med rätt så speciellt utseende. Han är stor och ganska överviktig, och har långt, yvigt skägg, enligt de hyfsat aktuella bilder som går att hitta online.

Jag gissar att vittnen sett honom i nära anslutning till brottsplatsen. Och om han under tiden före mordet setts på offentliga platser i Klippan, i sällskap med lokalt kända missbrukare, så bör det ha varit relativt enkelt att identifiera honom. Någon/några bland de lokala a-lagarna måste ha känt till hans namn.
Citera
2025-05-21, 22:18
Medlem
Sammanfattning? Fup?
Citera
2025-05-21, 22:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Sant.
Något är det som gjorde att de, polisen, så snabbt fann honom. Vansinnesdåd brukar ju vara svåra att lösa i början, i synnerhet om det tagit tid att upptäcka brottet.
Eller så är det väldigt duktig polisrotel.
Någon kanske såg honom med blod på kläderna och/eller skador i ansiktet om mordoffren hade försökt att försvara sig. Ett fruktansvärt brott med hopp om livstids fängelse utan frigivning.
Citera
2025-05-21, 23:41
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Sammanfattning? Fup?
Det hände ju för ca 11 dagar sedan.
Först ska åtal mm väckas.
Fup kommer dröja ett tag
Senast redigerad av Hydrahead 2025-05-21 kl. 23:43. Anledning: Tillägg
Citera
2025-05-22, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Någon kanske såg honom med blod på kläderna och/eller skador i ansiktet om mordoffren hade försökt att försvara sig. Ett fruktansvärt brott med hopp om livstids fängelse utan frigivning.
Livstid lär det bli om han döms till fängelse. Dock med frigivning när straffet blir tidsbestämt. Men jag skulle inte hålla det som helt osannolikt att han, om han döms, får rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Då sitter han först o främst oftast betydligt längre än ett livstidsstraff, men även på ett ställe där personal är utbildad till att vårda honom. På anstalterna jobbar både kreti o pleti utan någon vidare utbildning. Min känsla säger att han inte var/är vid sina sinnes fulla bruk.
Citera
2025-05-22, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexlaxar256
Livstid lär det bli om han döms till fängelse. Dock med frigivning när straffet blir tidsbestämt. Men jag skulle inte hålla det som helt osannolikt att han, om han döms, får rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Då sitter han först o främst oftast betydligt längre än ett livstidsstraff, men även på ett ställe där personal är utbildad till att vårda honom. På anstalterna jobbar både kreti o pleti utan någon vidare utbildning. Min känsla säger att han inte var/är vid sina sinnes fulla bruk.

Domstolarna har generellt blivit tuffare när det gäller att döma grova våldsbrottslingar till rättspsykiatrisk vård. Med tuffare menar jag att fler numera döms till fängelse, trots att de har någon form av psykiatriska diagnoser.

Vad gäller EB så vet jag inte hur det är ställt med hans psykiska hälsa. Min bild är att han är svagbegåvad och sannolikt har någon neuropsykiatrisk diagnos, men jag har svårt att tro att han är eller har varit psykiskt sjuk på ett sådant sätt att det skulle befria honom från straffansvar.

Alltså tror jag att det blir livstidsstraff om han döms för mord.

Men det är naturligtvis långt ifrån säkert att han döms för mord. Även om han berövat de båda brottsoffren livet, så måste det bevisas att han gjort detta med uppsåt. Det är inte omöjligt att brottsrubriceringen ändras till dråp eller grov msshandel och vållande till annans död. Och då blir ju påföljden en helt annan än om han döms för mord.

Vilken brottsrubricering som blir aktuell om/när det är dags för rättegång beror förstås både på hur morden gick till, och på vad EB säger i förhör. Och detta vet vi än så länge väldigt lite om. Polisen har ju inte velat gå ut med några detaljer. Så vi får vänta och se.
Citera
2025-05-22, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror på en kombination av vittnens iakttagelser, lokalpolisens kunskap om lokala "profiler" och någon form av tekniksbevisning. Teknisk bevisning kan finnas i form av en uppkopplad mobil, kanske att han fastnade på mackens kamera, ev kvarglömda/tappade ägodelar, fynd i hans bostad m.m.
Citera
2025-05-22, 08:09
Medlem
Det räcker väl med att han säger:
"Inga kommentarer" i förhör, så varken förnekar han eller erkänner?
Borde vara så 🤔
Citera
2025-05-22, 08:19
Medlem
versalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Så du tror han skulle göra som Helge i filmen ”Sällskapsresan”, tänka på pocenten(%). Hur sannolik tycker du själv din teori låter?

Som jag skrev så dyker det upp konstiga teorier och sannolikheten är nog inte stor men vem vet, sannolikheten att man som 57 åring går och begår ett dubbelmord som ska ha varit väldigt brutalt är inte heller så stor.
Någon skrev att han verkar svagbegåvad och då kan det mycket väl vara just en oerhört korkad sak att göra.
Eftersom banken i Klippan har öppet på Torsdagar, dagen efter grips mgm och någon nämnde avspärrning vid banken 🤷🏼
Men som sagt, bara en udda teori som slog mig!
Citera
2025-05-22, 08:24
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyke5
Det räcker väl med att han säger:
"Inga kommentarer" i förhör, så varken förnekar han eller erkänner?
Borde vara så 🤔

Han behöver inte erkänna något alls det är upp till åklagaren att göra den bedömningen.
Citera
2025-05-23, 08:01
Medlem
Pratade med Eddies pappa igår, han är helt chockad , han träffade honom några dagar innan han blev gripen och han tyckte han var som vanligt.
Citera
2025-05-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atte88
Pratade med Eddies pappa igår, han är helt chockad , han träffade honom några dagar innan han blev gripen och han tyckte han var som vanligt.

"...några dagar innan han blev gripen"
Innebär det innan eller efter dagen då morden han påstås ha delaktighet i ägde rum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in