Citat:
Ursprungligen postat av
sexlaxar256
Livstid lär det bli om han döms till fängelse. Dock med frigivning när straffet blir tidsbestämt. Men jag skulle inte hålla det som helt osannolikt att han, om han döms, får rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Då sitter han först o främst oftast betydligt längre än ett livstidsstraff, men även på ett ställe där personal är utbildad till att vårda honom. På anstalterna jobbar både kreti o pleti utan någon vidare utbildning. Min känsla säger att han inte var/är vid sina sinnes fulla bruk.
Domstolarna har generellt blivit tuffare när det gäller att döma grova våldsbrottslingar till rättspsykiatrisk vård. Med tuffare menar jag att fler numera döms till fängelse, trots att de har någon form av psykiatriska diagnoser.
Vad gäller EB så vet jag inte hur det är ställt med hans psykiska hälsa. Min bild är att han är svagbegåvad och sannolikt har någon neuropsykiatrisk diagnos, men jag har svårt att tro att han är eller har varit psykiskt sjuk på ett sådant sätt att det skulle befria honom från straffansvar.
Alltså tror jag att det blir livstidsstraff om han döms för mord.
Men det är naturligtvis långt ifrån säkert att han döms för mord. Även om han berövat de båda brottsoffren livet, så måste det bevisas att han gjort detta med uppsåt. Det är inte omöjligt att brottsrubriceringen ändras till dråp eller grov msshandel och vållande till annans död. Och då blir ju påföljden en helt annan än om han döms för mord.
Vilken brottsrubricering som blir aktuell om/när det är dags för rättegång beror förstås både på hur morden gick till, och på vad EB säger i förhör. Och detta vet vi än så länge väldigt lite om. Polisen har ju inte velat gå ut med några detaljer. Så vi får vänta och se.