2025-05-20, 12:58
Medlem
Angeliqas avatar
Några citat från häktningsprotokollet.

Citat:
Försvararen anför följande. EB varken förnekar eller erkänner gärningen, men
motsätter sig åklagarens yrkanden och yrkar att bli försatt på fri fot.

Citat:
Åtal ska vara väckt senast den 16 juni 2025 kl. 11.00.

Citat:
EB informeras om rätten att begära ny förhandling i häktningsfrågan om två
veckor för det fall ett behov av sådan finns i enlighet med 24 kap. 18 § rättegångsbalken.
Det ankommer på hans försvarare att ta kontakt med tingsrätten vid en sådan begäran.
Citera
2025-05-20, 13:20
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nej, dom ska tydligen inte känt varandra sen tidigare. Han är en främling som tar ihjäl två pensionärer i deras hem. Det måste vara väldigt ovanligt i den åldern och att det skulle vara första gången.
Känns som en hämnd för något. Kanske gammalt och långsökt. Vad hade paret jobbat med?
Citera
2025-05-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snobben337
Detta är inte helt bekräftat så ta det inte som fakta.

Men enligt hörsägen skall mgm nästan uteslutande aumgåtts med sin far som fått cancer.
Det ihop med det tidigare påståendet kring droger osv kan ju vara en faktor som har triggat igång något.

Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Delvis rätt, men knappast förklaringen.

Som jag skrev i en tidigare kommentar så vet jag ganska väl vem EB är, och jag har haft ytlig kontakt med honom vid ett par tillfällen. Men hans far känner jag inte till. Vem är fadern?

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja så är det klart, de kartlägger allt kring honom nu.

Har han känt dem sen tidigare, varit och hälsat på och ett gräl urartat. Han kanske har kort stubin?

Men annars ser jag nog ett ekonomiskt motiv som den mest sannolika orsaken.

Vad hans kopplingen är till just de personerna och platsen är mycket intressant.

Citat:
Ja det går inte riktigt ihop va?

Jag tror nog inte han egentligen har någon tidigare grövre brottshistorik att tala om.

En annan fundering är om han känt dem sen tidigare och varit på besök? Var det helg kanske det var alkohol inblandat och något bråk som totalt spårade?

Var han labil sen tidigare kan mycket litet triggat en uppdämd aggression.

Utifrån vad jag vet om EB, och utifrån att polisen sagt att de inte funnit någon koppling mellan honom och brottsoffren, tror jag mest på impulshandling, ev. under berusning/drogpåverkan. Jag har svårt att tro att det varit överlagt i syfte att t.ex. stjäla.

Någon föreslog i tråden ett möjligt scenario där EB varit berusad och sovit ute, varpå han fått hjälp av brottsoffren, och att en konflikt sedan uppstått, t.ex. för att EB plötsligt fått för sig att försöka stjäla saker hos brottsoffren. Den typen av händelseförlopp låter i mina öron ganska sannolikt.

Men detta är naturligtvis bara gissningar och spekulationer.
Citera
2025-05-20, 21:26
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ja det går inte riktigt ihop va?

Jag tror nog inte han egentligen har någon tidigare grövre brottshistorik att tala om.

En annan fundering är om han känt dem sen tidigare och varit på besök? Var det helg kanske det var alkohol inblandat och något bråk som totalt spårade?

Var han labil sen tidigare kan mycket litet triggat en uppdämd aggression.
Tänker på Edvin Gyllensvaan direkt.
Är dessutom lite lika till utseendet.
Citera
2025-05-20, 22:19
Medlem
https://www.hd.se/2025-05-20/locket-...pensionarspar/

Utredningen av dubbelmordet på pensionärsparet som hittades döda i sin bostad i Klippan omgärdas av en mängd frågetecken.

– Jag kan förstå att den här historien ter sig obegriplig, säger advokat Torsten Andersson som försvarar den 57-årige man som misstänks för dådet.
Citera
2025-05-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
https://www.hd.se/2025-05-20/locket-...pensionarspar/

Utredningen av dubbelmordet på pensionärsparet som hittades döda i sin bostad i Klippan omgärdas av en mängd frågetecken.

– Jag kan förstå att den här historien ter sig obegriplig, säger advokat Torsten Andersson som försvarar den 57-årige man som misstänks för dådet.

Ännu ett citat ur den länkade artikeln:

"En annan besynnerlig omständighet är att 57-åringen säger sig varken kunna erkänna eller förneka de misstankar som läggs honom till last.

– Det stämmer att han varken kan erkänna eller förneka brottet men varför han säger så kan jag inte gå in på, säger mannens försvarsadvokat Torsten Andersson."

Återigen sägs alltså att EB varken kan erkänna eller förneka skuld. Jag har svårt att tänka mig en annan förklaring till detta än att han inte vet vad han gjort, antingen p.g.a. kraftigt rus (alkohol/narkotika), någon form av psykosliknande tillstånd, eller en kombination av rus och psykos.

Det enda alternativ jag kan tänka mig till detta är att han minns vad han gjort, men påstår att han inte minns och skyller på berusning/psykos i förhoppningen att han på detta sätt ska komma undan ansvar.

En annan underlig omständighet är att det i artikeln ännu en gång sägs att misstankarna mot EB delvis bygger på att han "uppträtt på ett avvikande sätt nära brottsplatsen". Detta påstått avvikande beteende kan förstås vara relevant. Men man undrar: Finns det ingen teknisk bevisning som binder EB till brottet? Misstankarna kan väl inte enbart bygga på att han setts bete sig konstigt?
Citera
2025-05-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Tänker på Edvin Gyllensvaan direkt.
Är dessutom lite lika till utseendet.
Frågan är om denne kommer dragandes med " de" två kompisarna med ett oerhört stort våldskapital...
Citera
2025-05-20, 23:29
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman

En annan underlig omständighet är att det i artikeln ännu en gång sägs att misstankarna mot EB delvis bygger på att han "uppträtt på ett avvikande sätt nära brottsplatsen". Detta påstått avvikande beteende kan förstås vara relevant. Men man undrar: Finns det ingen teknisk bevisning som binder EB till brottet? Misstankarna kan väl inte enbart bygga på att han setts bete sig konstigt?

Det finns sannolikt mer på honom eftersom han häktades direkt i fyra veckor (två veckor är det vanliga).
Citera
2025-05-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det finns sannolikt mer på honom eftersom han häktades direkt i fyra veckor (två veckor är det vanliga).
Håller med. Avvikande beteende får nog ses som en del i det hela. Det kommer nog att framkomma vad det avvikande beteendet bestod i om det leder till åtal.

Avvikande beteende:

-Avvikande beteende eller avvikelse är i ett sociologiskt sammanhang handlingar och beteenden som bryter mot sociala normer, inklusive formellt antagna regler såsom lagar (till exempel kriminalitet) och informella sådana såsom seder och bruk.

Just detta med seder och bruk. ex sprungit omkring och skrikit. Sprungit fram o tillbaka till synes helt omotiverat. Ja listan kan göras hur lång som helst.

Det är bara några saker som allmänheten skulle tycka vara onormalt och faller under seder och bruk.

Därmed upplevs det som ett avvikande beteende.
Citera
2025-05-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

Du måste rimligen ha rätt. Det är svårt att tänka sig att tingsrätten skulle ha beviljat 4 veckors häktning bara på grund av "avvikande beteende". I så fall skulle man ju kunna häkta varenda missbrukare/psykfall som råkat befinna sig i närheten av en brottsplats.

Har du förresten häktningsprotokollet, och har du i så fall möjlighet att lägga upp det?
Citera
2025-05-21, 01:38
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Frågan är om denne kommer dragandes med " de" två kompisarna med ett oerhört stort våldskapital...
Ja det var/är ju en klassiker...
Citera
2025-05-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Ännu ett citat ur den länkade artikeln:

"En annan besynnerlig omständighet är att 57-åringen säger sig varken kunna erkänna eller förneka de misstankar som läggs honom till last.

– Det stämmer att han varken kan erkänna eller förneka brottet men varför han säger så kan jag inte gå in på, säger mannens försvarsadvokat Torsten Andersson."

Återigen sägs alltså att EB varken kan erkänna eller förneka skuld. Jag har svårt att tänka mig en annan förklaring till detta än att han inte vet vad han gjort, antingen p.g.a. kraftigt rus (alkohol/narkotika), någon form av psykosliknande tillstånd, eller en kombination av rus och psykos.

Det enda alternativ jag kan tänka mig till detta är att han minns vad han gjort, men påstår att han inte minns och skyller på berusning/psykos i förhoppningen att han på detta sätt ska komma undan ansvar.

Ett riktigt långskott...
Kan det vara så att han varken erkänner eller förnekar för att skapa sig tid att bemöta eventuell bevisning. Kanske kunna hävda att han handlat i nödvärn eller liknande och därmed kan erkänna att han varit på platsen men inte anser sig gjort något brottsligt?
Ja...kanske osannolikt, men ändå...

Teknisk bevisning skulle kunna vara DNA, mobiltriangulering/mobiltrafik, kvarglömda prylar, fingeravtryck, skoavtryck m.m. som inte åklagaren vill presentera i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in