2025-10-23, 14:42
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Håller fullkomligt med om att primärvården inte skulle ha skött hans medicinering. De har inte tillräcklig kunskap för det.

Nu påmint mig själv och läst (googlat vilka receptorer Sertralin påverkar) att huvudverkningsmekanismen för Sertralin är att hämma återupptaget av serotonin i presynaptiska nervceller. Detta sker genom att den aktiva substansen i läkemedlet binder till serotonintransportören (SERT), vilket ökar koncentrationen av serotonin (5-HT) i synapsklyftan och därmed förstärker den serotonerga neurotransmissionen. Även om den primära effekten är på serotonintransportören, visar vissa studier att Sertralin också har svaga effekter på återupptaget av noradrenalin och dopamin.

Dessutom har Sertralin visat sig ha affinitet för sigma-1 och sigma-2 receptorbindningsställen, men den kliniska relevansen av denna bindning är inte helt klarlagd. Sertralin binder starkare till sigma-1 än sigma-2. Bindning till sigma-1 och sigma-2 receptorbindningsställen, samt de svaga effekterna på återupptag av noradrenalin (NET) och dopamin (DAT), är välkänd i den vetenskapliga litteraturen och redovisas ofta i farmakologiska databaser och översiktsartiklar.

Så okej då är jag med på varför man tror att SSRI (tex Sertralin) har svag dopaminerg- och noradrenalinerg påverkan.

Utifrån hårproverna (och blod) verkar han också ha tagit Mirtazapin, ett NaSSA-preparat - Noradrenergt och Specifikt Serotonergt Antidepressivt medel.
Ett slags antidepressivt preparat men som påverkar hjärnan annorlunda än SSRI. Nämligen genom att öka nivåerna av både noradrenalin och serotonin, genom att blockera respektive receptorer. Nu vet man ju inte, men för mig låter det snarare som att det möjligen är detta preparat som kunnat utlösa psykos, pga att det ökar noradrenalin i synapsklyftorna. Men man kan ju också tänka sig att Mirtazapin och Sertralin i kombination gjort det.

Å andra sidan. Dopamin är ju föregångare till noradrenalin. Det är signalsubstanserna dopamin och glutamat som man idag främst tror är inblandade vid psykotiska tillstånd:

”Hjärnans cirka 90 miljarder nervceller kommunicerar med varandra med hjälp av kemiska signalämnen. Nervsignalerna förmedlas genom att en nervcell frisätter signalsubstansen i en kontaktplats (synaps) varefter den binder till en mottagare, receptor, för att överföra information till nästa nervcell. Dessa signalsystem har sedan länge föreslagits ha betydelse för hjärnans funktion vid schizofreni. Dopamin och glutamat är de två signalsubstanserna som man tror har störst betydelse vid schizofreni.

Missbrukssubstanser som påverkar dopamin och glutamatsystemen kan framkalla symtom som påminner om schizofreni. Fencyklidin som påverkar glutamatsystemet och även sjukdomen anti-NMDA-receptorencefalit där autoantikroppar blockerar glutamat-NMDA-receptorn kan härma schizofrenis samtliga symtomkonstellationer, medan amfetamin och liknande substanser som ökar dopaminhalten i synapsen kan framkalla de så kallade positiva symtom så som vanföreställningar och hallucinationer.”

https://www.internetmedicin.se/psykiatri/schizofreni

Väldigt förenklat förstås, och gammalt, och jag vet inte hur relevant det är, men ändå intressant tycker jag (glutamat är tyvärr inte med):

https://lakartidningen.se/vetenskap/modell-for-sambandet-mellan-signalsubstanser-och-kanslor/#

Risken för att utveckla allvarliga psykotiska tillstånd vid bipolär, schizofren eller schizoaffektiv sjukdom ökar väsentligt när två läkemedel som Sertralin och Mirtazapin används tillsammans. Kanske särskilt hos någon som har schizoaffektiv sjukdom.
Citera
2025-10-23, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Ingen med VLT som kan uppdatera idag? Var otroligt schysst av er som gjorde det igår. Ser bara på rubriknivå nu att någon kräver fängelse men inte vem.

Från VLT:

”Vilka får sitta med i salen och lyssna på personalian?

Bara rättens personal och nämndemän, vakter, den tilltalade och målsägandena och deras målsägarbiträden. Både allmänhet och media är utestängda.”

Bodström yrkar inte på något som jag förstår, men argumenterar för att H inte haft psykos utan uppsåt. Han tror att det är ett utvidgat självmord som gick snett. Han överlämnar till rätten att döma gärningsmannen.

Åklagarna yrkar på fängelse.

Rättelse: Rönnbybarnens målsägarbiträde yrkar inte på något.

Försvararen (H) yrkar å det bestämdaste på RPV.

N:s barns målsägarbiträde Per Odeling yrkar på fängelse.
Senast redigerad av KattenSpike 2025-10-23 kl. 15:02.
Citera
2025-10-23, 15:02
Medlem
Citat:
Risken för att utveckla allvarliga psykotiska tillstånd vid bipolär, schizofren eller schizoaffektiv sjukdom ökar väsentligt när två läkemedel som Sertralin och Mirtazapin används tillsammans. Kanske särskilt hos någon som har schizoaffektiv sjukdom.

Förstår det utifrån vad jag själv läst och även vad du och någon mer skrivit tror jag. Frågan är om det ensamt är anledningen. Eller om det hade tagits något uppiggande också innan. Antingen utskrivet av privat läkare eller tex sonens Concerta. Hade de tagit prover på sådant i håret? Minns inte nu. Att det inte syntes i blod behöver ju inte betyda att det inte intagits dagarna innan. Halveringstiden för de preparaten är ju ganska kort.
Citera
2025-10-23, 15:06
Medlem
”… sjukdomen anti-NMDA-receptorencefalit där autoantikroppar blockerar glutamat-NMDA-receptorn kan härma schizofrenis samtliga symtomkonstellationer, medan amfetamin och liknande substanser som ökar dopaminhalten i synapsen kan framkalla de så kallade positiva symtom så som vanföreställningar och hallucinationer.

Detta var ju intressant tycker jag med tanke på att han drabbats av just encefalit. Kanske inte har fördröjt förlopp på flera år dock?
Citera
2025-10-23, 15:12
Medlem
Från VLT:

”Gäst - Läsarkommentar
I dag 10:35
Jag tycker det är jätte märkligt att inga vittnen av tex vänner och familj till flickvän, ex fru och den misstänkta har fått prata. Men antar att domare och resterande läser förundersökning också🤔

Mats Adolfsson
I dag 10:35
Edit på tidigare svar: Rätten läser inte förundersökningen i förväg, utan följer muntlighets- och omedelbarhetsprinciperna som innebär att de enbart grundar sitt beslut på vad som presenteras och sägs under själva rättegången.”
Citera
2025-10-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Håll gärna dina sjukliga insinuationer borta från den här tråden är du snäll.

Men, det var ju vad som hände! Fast det var mannen som gjorde det.
Citera
2025-10-23, 15:19
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du kan applicera ditt eget ”utifrånsynsätt” på den här situationen. Jag tycker att J framstår som enormt medkännande och empatisk, hon förstår att attacken är ett resultat av svår psykisk sjukdom och väljer att inte göra sig själv till ett offer.

Jag tror att hennes inställning här är den enskilt viktigaste nyckeln till att H, som alltså kommer ha en svår psykisk sjukdom för resten av livet, kommer ta sin livslånga medicinering och sköta sina vårdkontakter på största möjliga allvar.

Hon måste inte låta honom träffa barnen igen, hon måste inte samarbeta med honom, hon måste inte ha kontakt med honom. Hon måste ingenting, men att hon väljer att se situationen för vad den är kräver både mod och styrka. Imponeras av henne i den här skittuffa sitsen där folk kommer hävda att hon försvarar en mördare.

Till diskussionen om att psykiskt sjuka skrivs ut för tidigt är det enkelt att ta exempel med personer som har våldsfantasier och drömmer om att begå brott. Ja, dessa borde vårdas under längre tid och under alla omständigheter beläggas med särskilt utskrivningsprövning.

Vill föra till protokoll att H alltså utifrån det vi vet alltså aldrig haft våldsfantasier tidigare.

Hon är trots allt ett offer, och hennes barn är offer som kommer att bära med dig detta hela sina liv. Och det kan ju hända igen...
Citera
2025-10-23, 15:24
Medlem
Citat:
Men vi vet ju faktiskt inte egentligen. Jag förminskar inte någon. Men jag resonerar. Det kan ju vara så att hon skyddar honom. Tycker att jag snarare gav uttryck för att det INTE har handlat om våld i nära relation. Men som sagt, svårt att veta hur det egentligen har varit mellan två personer.

Det kan ju också vara så att man, när man levt i ett förhållande länge, vänjer sig och inte ser problemen riktigt. Man blir "medberoende "
Citera
2025-10-23, 15:48
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Från VLT:

”Vilka får sitta med i salen och lyssna på personalian?

Bara rättens personal och nämndemän, vakter, den tilltalade och målsägandena och deras målsägarbiträden. Både allmänhet och media är utestängda.”

Bodström yrkar inte på något som jag förstår, men argumenterar för att H inte haft psykos utan uppsåt. Han tror att det är ett utvidgat självmord som gick snett. Han överlämnar till rätten att döma gärningsmannen.

Åklagarna yrkar på fängelse.

Rättelse: Rönnbybarnens målsägarbiträde yrkar inte på något.

Försvararen (H) yrkar å det bestämdaste på RPV.

N:s barns målsägarbiträde Per Odeling yrkar på fängelse.

Intressant att åklagarna yrkar på fängelse trots genomförd RPU som alltså, som jag förstått det, visade att han led av en allvarlig psykisk störning vid brottet.
Citera
2025-10-23, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Det kan ju också vara så att man, när man levt i ett förhållande länge, vänjer sig och inte ser problemen riktigt. Man blir "medberoende "

Ja, verkligen. Men, och nu kommer en mycket unpopular opinion här, i vissa fall är det verkligen bara en person som är den med problem, men i andra fall kan båda ha bidragit och ha problem. På olika sätt. När jag skriver det här förminskar jag alltså inte de som lever i helvetet på jorden med en mycket våldsam partner. Jag förstår bara att det finns ett spektrum, samt olika typer av situationer. Jag förnekar INTE att det måste vara fullkomligt fruktansvärt för de som lever i den verkligheten. Men det är inte alltid som det verkar eller ser ut. Människor med antisociala personlighetsdrag (mörka triaden- eller tetraden) är mycket skickliga på att manipulera även sin omgivning (inte bara sin partner) så att de, utifrån situationen, alltid ska framstå i den mest fördelaktiga dagern. När det finns sympatier att vinna så ser man till att omgivningen ser en som ett offer tex. Det finns många exempel och är en tråd för sig. Två personligheter med liknande sådana drag kan också dras till varandra. Jag insinuerar ingenting, jag bara tänker fritt och skriver. Jag inser att man vet inte mycket när man bara läst ett förundersökningsprotokoll. Med det sagt så är det självklart ALDRIG någonsin okej att ta till våld. Det är bara en förklaring. Men våld kan, som någon tidigare skrev, komma i flera skepnader. Och ja, jag tror också att man kan bli ”blind” efter en så lång relation. Medberoende. Det finns också ett psykologiskt fenomen som heter projicering vilket är väldigt intressant. Som sagt, man vet inte mycket när man inte har känt de inblandade personerna över tid.
Citera
2025-10-23, 16:04
Medlem
Citat:
Intressant att åklagarna yrkar på fängelse trots genomförd RPU som alltså, som jag förstått det, visade att han led av en allvarlig psykisk störning vid brottet.

Ja, men tydligen ska de då alltså inte ha tagit del av FUP innan rättegången om jag har förstått det rätt? Verkar väldigt märkligt men jag har inte mycket erfarenhet av juridiken. Ingen läkare kallades som kunde förklara mer ingående vad man kommit fram till i RPU:n heller så som jag förstod?
Citera
2025-10-23, 16:16
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Förstår det utifrån vad jag själv läst och även vad du och någon mer skrivit tror jag. Frågan är om det ensamt är anledningen. Eller om det hade tagits något uppiggande också innan. Antingen utskrivet av privat läkare eller tex sonens Concerta. Hade de tagit prover på sådant i håret? Minns inte nu. Att det inte syntes i blod behöver ju inte betyda att det inte intagits dagarna innan. Halveringstiden för de preparaten är ju ganska kort.

Citat:
”… sjukdomen anti-NMDA-receptorencefalit där autoantikroppar blockerar glutamat-NMDA-receptorn kan härma schizofrenis samtliga symtomkonstellationer, medan amfetamin och liknande substanser som ökar dopaminhalten i synapsen kan framkalla de så kallade positiva symtom så som vanföreställningar och hallucinationer.

Detta var ju intressant tycker jag med tanke på att han drabbats av just encefalit. Kanske inte har fördröjt förlopp på flera år dock?

Mycket osannolikt att han skulle drabbas av anti-NMDA-receptorenecefalit flera år efter att han behandlades för herpes simplex-enecefalit men hade det legat närmre i tid hade det varit en helt rimlig förklaring. Däremot är du inne på något viktigt ändå: En tidigare hjärninflammation, som till exempel herpes simplex-encefalit, kan medföra bestående förändringar i hjärnans som innebär en ökad neurobiologisk sårbarhet för stress, farmakologisk påverkan och psykiatriska tillstånd.
Hos en person med sådan bakgrund kan även måttliga påfrestningar, exempelvis läkemedelsjusteringar eller stress, bidra till att en psykosliknande episod utvecklas eller förlängs.

Kilade också närmre på håranalysen som är gjord på fyra centimeter hår, motsvarande cirka fyra månaders tidsperiod före provtagning.

Hydroxizin, propioazin och mirtazapin har påvisats i samtliga segment (S1–S4), vilket tyder på regelbunden och långvarig behandling under minst fyra månader. Desmetylmirtazapin förekommer endast i det nyaste segmentet (S1), vilket talar för att mirtazapindosen höjts under månaden före brottet.

Quetiapin och oxazepam har påvisats i de två yngsta segmenten (S1–S2), men inte i äldre segment. Detta indikerar att behandling med dessa preparat inleddes cirka två månader före provtagningen. Sertralin har påvisats oregelbundet i S1, S2 och S4, vilket tyder på att han haft uppehåll under en period.

Inget av det här säger att han tog sina mediciner som han skulle med rätt dos varje dag, men uppehållet med Sertralin skulle kunna indikera att han varit experimentbenägen. In- och utsättningar eller dosförändringar av läkemedel som mirtazapin, sertralin, quetiapin och oxazepam kan påverka serotonerga och dopaminerga system i hjärnan, vilket ibland leder till tillfälliga tillstånd av förvirring, affektiv instabilitet eller psykotiska symtom, särskilt hos sårbara individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in