2026-03-07, 07:00
Medlem
Hur lite koll har du?

Män som är dömda för våld och sexualbrott mot kvinnor sitter tillmmans med likasinnade.

Citat:
Ursprungligen postat av Tristan-Isolde
Han kommer inte att få det lätt i fängelset. Vidrigt brott som andra interner med största sannolikhet kommer att ta tag i när han checkar in.
Citera
2026-03-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
Hur lite koll har du?

Män som är dömda för våld och sexualbrott mot kvinnor sitter tillmmans med likasinnade.

Anders Eklund har misshandlats minst 2 gånger rejält på kåken. Vänta och se
Citera
2026-03-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Teoretisk kunde han vara ute inom 2 år om vård. Han som dödade sin bästa vän och skadade två grannar för livet dömdes till vård. Var ute på permission inom 3 år. Fri inom 4 år. Med livs är det ju säkert minst 20 år garanterat.

Sedan där fortsatt kanske för livet om bedömd fortsatt farlig. Så mest tryggt är det nog med finkan.

Detta med vård och livs finns ju det också. Men det är ju bedömning om sjuk och/eller farlig.

Jag är medveten om
Att "patienten" kan bli släppt väldigt snabbt i rättspsykiatrisk vård, min poäng jag försökte få fram är att i Sverige så är rättspsykiatrisk vård det enda straffet i teorin som kan låsa in en person för ALLTID.

Det finns inget "life without the possibility of parole" i Sverige, och fångar som sitter mer än 30 år är oerhört få, det skulle förvåna mig om det ens är 2% som sitter så lång tid, även när det gäller överlagt mord.
Citera
2026-03-07, 14:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drunkensailorr
Jag är medveten om
Att "patienten" kan bli släppt väldigt snabbt i rättspsykiatrisk vård, min poäng jag försökte få fram är att i Sverige så är rättspsykiatrisk vård det enda straffet i teorin som kan låsa in en person för ALLTID.

Det finns inget "life without the possibility of parole" i Sverige, och fångar som sitter mer än 30 år är oerhört få, det skulle förvåna mig om det ens är 2% som sitter så lång tid, även när det gäller överlagt mord.

Det finns ett antal. "Yxmördaren" från 80-talet tex kommer ju aldrig släppas fri, Lasermannen är nog ett annat exempel. Så det är ju faktiskt livs, bortsett då från de allra flesta kommer få tidsbegränsning efter ett viss antal år.

Men ja borde ju vara intressant med en överblick. Exakt hur många som verkligen sitter på livs rättspsyk kontra finkan. Läste tex en artikel om detta angående just rättspsyk. Det var en gubbe på 70+ som blivit dömd för våldtäkt mot barn på 70-talet. Suttit inspärrad på psyket i då +50 år. Han klagade om att läkarna är så dumma att de inte släpper han fri... Det under tiden han var extremt intresserad av reportern hade en son på 9 år och han frågade kan du inte ta med honom nästa gång du besöker mig?

Edit. Det var faktiskt mord. En av pojkarna hade han ju "kärleks" strypt till döds. Men just den frågan fick nog reportern att fatta att gubben sitter bra där han sitter. Oavsett ålder 20 eller då vid 70 är han fortsatt en extrem fara för samhället.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-03-07 kl. 14:41.
Citera
2026-03-07, 18:09
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vastgoten1
Han bedöms ha begått gärningarna under allvarlig psykisk störning men att vårdbehovet inte är tillräckligt stort för att utdöma vård.

Detta kommer upp i HD och han kommer bli dömd till rättspsykiatrisk vård. Solklart fall av psykos.
Citera
2026-03-08, 03:02
Medlem
Tristan-Isoldes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
Hur lite koll har du?

Nu är han ju inte dömd för våldtäkt och sexualbrott utan för mord och mordförsök. Hur lite koll har du?
Citera
2026-03-08, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det finns ett antal. "Yxmördaren" från 80-talet tex kommer ju aldrig släppas fri, Lasermannen är nog ett annat exempel. Så det är ju faktiskt livs, bortsett då från de allra flesta kommer få tidsbegränsning efter ett viss antal år.

Men ja borde ju vara intressant med en överblick. Exakt hur många som verkligen sitter på livs rättspsyk kontra finkan. Läste tex en artikel om detta angående just rättspsyk. Det var en gubbe på 70+ som blivit dömd för våldtäkt mot barn på 70-talet. Suttit inspärrad på psyket i då +50 år. Han klagade om att läkarna är så dumma att de inte släpper han fri... Det under tiden han var extremt intresserad av reportern hade en son på 9 år och han frågade kan du inte ta med honom nästa gång du besöker mig?

Edit. Det var faktiskt mord. En av pojkarna hade han ju "kärleks" strypt till döds. Men just den frågan fick nog reportern att fatta att gubben sitter bra där han sitter. Oavsett ålder 20 eller då vid 70 är han fortsatt en extrem fara för samhället.
Jag tror att både yxmördaren (Tommy Alexandersson gissar jag att du syfter på) och Lasermannen kommer att släppas fria och dö i frihet. Frågan är bara när.

Leif Axmyr var ju en person som länge nekades att få sitt straff tidsbestämt. Detta dels pga återfallsrisken men även för att han inte skötte sig i fängelset om jag förstått det rätt. Till slut blev straffet dock tidsbestämt och han släpptes ut i frihet vid en ålder av 77 år. Jag gissar att om de två herrarna du nämde får ha hälsan i behåll kommer de bägge att vara äldre den dag de släpps fria. Skulle de drabbas av alvarlig cancer, demens eller liknande kan de dock säkert komma ut relativt snart. Att de skulle dö i fängelset håller jag som ytterst osannolikt och det isf bara om de typ får en hjärtattack.
Citera
2026-03-08, 08:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag tror att både yxmördaren (Tommy Alexandersson gissar jag att du syfter på) och Lasermannen kommer att släppas fria och dö i frihet. Frågan är bara när.

Leif Axmyr var ju en person som länge nekades att få sitt straff tidsbestämt. Detta dels pga återfallsrisken men även för att han inte skötte sig i fängelset om jag förstått det rätt. Till slut blev straffet dock tidsbestämt och han släpptes ut i frihet vid en ålder av 77 år. Jag gissar att om de två herrarna du nämde får ha hälsan i behåll kommer de bägge att vara äldre den dag de släpps fria. Skulle de drabbas av alvarlig cancer, demens eller liknande kan de dock säkert komma ut relativt snart. Att de skulle dö i fängelset håller jag som ytterst osannolikt och det isf bara om de typ får en hjärtattack.

Vi får se. Ingen trodde väl tex att fänrik Mattias Flink någonsin skulle bli en fri man. Men det är han idag. Så japp inte omöjligt. Hela kommer ju ner till detta kommer de vara en fortsatt risk. Komma att skada någon mera igen? Om man bedömt det som extremt osannolikt så japp fria.

Sedan kan man ha debatt. Om varför ens vi i Sverige har detta. I USA och mer i resten av världen kommer du om dömd dö i finkan. Du kommer aldrig ut. Att vi i Sverige har detta andningshål är ju något extra. Om varför? Ja vi tror det blir bättre. Mer lugn i våra fängelser. Att de dömda vet att de kan bli fria en dag om de sköter säg...
Senast redigerad av Zaedrews 2026-03-08 kl. 09:12.
Citera
2026-03-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Lasermannen kommer att släppas fria och dö i frihet. Frågan är bara när.

Nej han är för knäpp. Han kommer aldrig ut. Möjligen att han somnar in på Rättspsyk istället för fängelset men ytterst tveksamt.
Citera
2026-03-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Detta kommer upp i HD och han kommer bli dömd till rättspsykiatrisk vård. Solklart fall av psykos.

Man döms inte till Rätsspsyk p.g.a. psykos vid gärningen din sopa.

Råttan är ett ryggradslöst missfoster som kommer att låsas in på kåken med andra dårar. Vänta och se.
Citera
2026-03-09, 22:28
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz

Råttan är ett ryggradslöst missfoster som kommer att låsas in på kåken med andra dårar. Vänta och se.

Då blir detta fall ett prejudikat. Slå upp det ordet så kan du lära dig något. Jag kan slå vad på vad som helst att detta fängelsestraff är en parantes.
Han är/var sjuk. Tveklöst.
Citera
2026-03-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz

det är ju just psykos som gör att man dömds till rättspsykiatrisk vård
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in