Citat:
Ursprungligen postat av
Drunkensailorr
Jag är medveten om
Att "patienten" kan bli släppt väldigt snabbt i rättspsykiatrisk vård, min poäng jag försökte få fram är att i Sverige så är rättspsykiatrisk vård det enda straffet i teorin som kan låsa in en person för ALLTID.
Det finns inget "life without the possibility of parole" i Sverige, och fångar som sitter mer än 30 år är oerhört få, det skulle förvåna mig om det ens är 2% som sitter så lång tid, även när det gäller överlagt mord.
Det finns ett antal. "Yxmördaren" från 80-talet tex kommer ju aldrig släppas fri, Lasermannen är nog ett annat exempel. Så det är ju faktiskt livs, bortsett då från de allra flesta kommer få tidsbegränsning efter ett viss antal år.
Men ja borde ju vara intressant med en överblick. Exakt hur många som verkligen sitter på livs rättspsyk kontra finkan. Läste tex en artikel om detta angående just rättspsyk. Det var en gubbe på 70+ som blivit dömd för våldtäkt mot barn på 70-talet. Suttit inspärrad på psyket i då +50 år. Han klagade om att läkarna är så dumma att de inte släpper han fri... Det under tiden han var extremt intresserad av reportern hade en son på 9 år och han frågade kan du inte ta med honom nästa gång du besöker mig?
Edit. Det var faktiskt mord. En av pojkarna hade han ju "kärleks" strypt till döds. Men just den frågan fick nog reportern att fatta att gubben sitter bra där han sitter. Oavsett ålder 20 eller då vid 70 är han fortsatt en extrem fara för samhället.