2025-10-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
https://www.srpf.se/verksamheter/rpv/

”Kvalitetsregistret RättspsyK

Information om rättspsykiatrisk vård i Sverige samlas in till ett kvalitetsregister, RättspsyK. Från rapporten utgiven 2021 hämtas att rättspsykiatrisk vård ofta pågår under flera år. De patienter som skrevs ut från rättspsykiatrisk vård år 2020 hade en medianvårdtid om 58 månader, motsvarande nästan fem år. Generellt är vårdtiden kortare för de som vårdas utan SUP, men av alla som döms till rättspsykiatrisk vård får majoriteten (79%) med SUP. Den sjukdom som vanligast vårdas inom rättspsykiatrin är olika former av psykoser, där schizofreni är allra vanligast. Missbruk är också vanligt, 71 % av de som ingick i kvalitetsregistret 2019–2021 hade en missbruksproblematik. Den vanligaste läkemedelsbehandlingen består av psykosdämpande läkemedel.”

Kommer Henrik också att få sitta inlåst på rättspsyk i knappt fem år?

Minns ni galningen i Arvika? Han satt på rättspsyk för att ha bränt ner en fantastisk gammal kyrka, men han kunde komma och gå från sin avdelning som han ville. När han hörde talas om mordet på Anna Lindh, så blev han så inspirerad att han promenerade ut från sin avdelning, försedd med en kniv, och högg ihjäl en femårig liten flicka.

Vi får väl hoppas att den avdelning som Henrik hamnar på kommer att ha bättre koll på honom.

Någon skrev att Henriks fru fortfarande älskar honom. Det måste väl nästan vara något fel på henne (eller också har hon varit djupt psykiskt förtryckt) om hon fortfarande älskar den man som högg henne med kniv 39 gånger?
Citera
2025-10-23, 09:23
Medlem
Spector-583s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Kommer Henrik också att få sitta inlåst på rättspsyk i knappt fem år?

Minns ni galningen i Arvika? Han satt på rättspsyk för att ha bränt ner en fantastisk gammal kyrka, men han kunde komma och gå från sin avdelning som han ville. När han hörde talas om mordet på Anna Lindh, så blev han så inspirerad att han promenerade ut från sin avdelning, försedd med en kniv, och högg ihjäl en femårig liten flicka.

Vi får väl hoppas att den avdelning som Henrik hamnar på kommer att ha bättre koll på honom.

Någon skrev att Henriks fru fortfarande älskar honom. Det måste väl nästan vara något fel på henne (eller också har hon varit djupt psykiskt förtryckt) om hon fortfarande älskar den man som högg henne med kniv 39 gånger?

Martyr, tror nog att, om H blir någorlunda i psyket så han kan fungera i samhället igen, hoppas, så bör han nog hålla sig på bra avstånd från J.
Citera
2025-10-23, 09:36
Medlem
Det är inte "bara" att bli utskriven från RPU heller, det krävs en del och väldigt svårt att fejka sig frisk. Är rätt säker på han kommer sitta där några år.

Men däremot undrar jag hur fungerar sånthär om man åker in och hyror och betalningar ska betalas, antar iof han inte får någon direkt lön nu eller så men ändå, hur funkar sånt`?
Citera
2025-10-23, 09:41
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar

Man måste nog både förstå vad riktigt kärlek är, och ha upplevt och förstå vad psykos och schizofreni är, innan man kan förstå henne.

Jag kan inte se att det är några fel på henne alls. Får tvärtom krypa till korset och säga att jag varit för hård i min bedömning av henne tidigare i tråden.
Citera
2025-10-23, 09:47
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Det är inte "bara" att bli utskriven från RPU heller, det krävs en del och väldigt svårt att fejka sig frisk. Är rätt säker på han kommer sitta där några år.

Men däremot undrar jag hur fungerar sånthär om man åker in och hyror och betalningar ska betalas, antar iof han inte får någon direkt lön nu eller så men ändå, hur funkar sånt`?

Gissningsvis så får han sjukpenning från FK i efterhand. Men det är ofta psykiska sjukdomar ödelägger patienternas ekonomi.
Citera
2025-10-23, 10:57
Medlem
Tycker att det känns frustrerande och svårt att fullt ut förstå allting och dra rätt slutsatser, när man inte har tillgång till all information. Förstår såklart samtidigt varför en hel del är maskat. Men det blir svårt då känner jag. Att faktiskt förstå vad som egentligen pågick där mot slutet.
Citera
2025-10-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virkloppan
Nej, det är ju i första hand inte uppiggande och ska naturligtvis inte benämnas som så. Men om han fått de uskrivet för depressiva besvär kan läkaren slarvigt ha gett den förklaringen då de kan höja humöret etc. Nu minns jag inte läkarens namn från FUP, men klingade det inte lite utländskt? Det skulle kunna vara språkförbistring som ställt till det också, såklart utan att veta säkert. Är inte alls säker på det här så rätta mig gärna om jag har fel/ta det med en nypa salt.

Håller med dig, det hade varit intressant att veta mer gällande hans mediciner. Tyckte mig läsa att han hade slutat ta en del av dem i FUP. Kanske hade han andra mediciner utskrivet också sedan tidigare som vi inte vet om?

En del har nämnt självmedicinering. Det kan ju gälla sonens ADHD medicin, som han ärligt nämner. Men det kan ju också vara annat som inte framkommer eller är maskat i FUP.

Skulle ha citerat detta till min ovan post!
Citera
2025-10-23, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lynnst
Någon måtta får det väl ändå vara? Det finns människor som lever i en våldsam relation, och där eftervåld är en del av det när relationen tar slut. Men i detta fall är det ju väldigt tydligt att J och H relation INTE varit en våldsam relation, med varken fysiskt eller psykiskt våld. Tvärtom vittnar båda parter (notera så även J trots att H försökt mörda henne) om en relation där de älskade varandra. Att slänga med våld i nära relationer på det här viset är galet. Snacka om att förminska för alla oss som faktiskt levt i en sådan relation.

Men vi vet ju faktiskt inte egentligen. Jag förminskar inte någon. Men jag resonerar. Det kan ju vara så att hon skyddar honom. Tycker att jag snarare gav uttryck för att det INTE har handlat om våld i nära relation. Men som sagt, svårt att veta hur det egentligen har varit mellan två personer.
Citera
2025-10-23, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Rent principiellt så håller jag med dig. Men Henrik är sjuk i depression och ångesten är extrem p.g.a det. Så nu är inte rätt läge att ta sådant beslut, kan jag tycka. Vi vet dessutom inte om diagnosen är kronisk eller inte. Och han har barn och en exfru som älskar honom.

Frågeställningen du tar upp är däremot riktigt jobbig och svår. Och går nästan inte att tänka på.

Väldigt många kroniskt psykiskt sjuka avslutar sitt lidande genom självmord. Och den som varit med och upplevt deras vidriga misär till tillvaro, förstår varför.

Samtidigt så är sjukdomarna djupt orättvisa. Och man önskar naivt att de sjuka ska hålla ut, bli magiskt friska och få uppleva ett bra liv. Ett oåterkalleligt beslut är att ge efter för djävulen.

Jag hatar att förstå varför, och sympatisera med patienter som tar sina liv.

❤️‍🩹
Citera
2025-10-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virkloppan
Lite OT, men ändå inne på ämnet. Idag visades "Schizofreni i sveriges lyckligaste kommun" Uppdrag granskning. Finns på Svtplay. Rekommenderar er att titta om ni vill förkovra er lite.

Tack för tips.
Citera
2025-10-23, 11:12
Medlem
Håller med , sjukt synd att det är stängda dörrar nu när rättpsykiatriska utlåtandet ska gås igenom bland annat.

Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Tycker att det känns frustrerande och svårt att fullt ut förstå allting och dra rätt slutsatser, när man inte har tillgång till all information. Förstår såklart samtidigt varför en hel del är maskat. Men det blir svårt då känner jag. Att faktiskt förstå vad som egentligen pågick där mot slutet.
Citera
2025-10-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Titta också på "Akut polymorf psykos med schizofren sjukdomsbild".

Kollade 👍🏻 Det finns mycket olika psykotiska tillstånd med mindre till större nyansskillnader.
Senast redigerad av KattenSpike 2025-10-23 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in