Sveriges nye nationella säkerhetsrådgivare Tobias Thyberg meddelar att han hoppar av uppdraget med anledning av känsliga bilder på en dejtingsajt
Beskedet från Thyberg kommer kort efter det att Regeringskansliet stoppat honom från att påbörja sitt arbete.
”Efter regeringens beslut i dag att utse Tobias Thyberg inkom helt ny personlig information om honom som var okänd för Regeringskansliet", sade Ulf Kristerssons statssekreterare Johan Stuart i en skriftlig kommentar till TT strax efter midnatt.
”Med anledning av den nya informationen kommer ett nytt samtal med säkerhetsavdelningen att hållas med Tobias Thyberg", sade Stuart vidare.
Enligt DN rör det sig om en känslig bild som förefaller föreställa Thyberg. Tidningen har inte kunnat verifiera bilden.
”Det här är gamla bilder från ett konto jag tidigare haft på dejtingsajten Grindr. Jag borde ha informerat om detta men det gjorde jag inte. Jag har därför meddelat att jag inte avser tillträda tjänsten som nationell säkerhetsrådgivare", säger Thyberg i en kommentar till DN.
verkar vara svårt för Uffe att hitta en pålitlig polare att ta över rollen som säkerhetsrådgivare?
https://www.gp.se/politik/nye-sakerh...4-4251c839e870