2025-05-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De har under 5% invandrare så blir inte många för de finska tjejerna att jaga.

Nu kommer eu politiker, som tjänar storkovan på bolag som lyfter ut miljarder skattepengar på att importera människor, se att det faktiskt finns ett behov och möjlighet att ta dit 100.000 från afrika som kan bli räddning på alla problem som uleåborg har.

S
Citera
2025-05-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Illa drabbade?

Du menar väl efterblivna?
Politikerna är efterblivna! Ganska stora delar av svenskarna är drabbade.
Citera
2025-05-09, 18:59
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Är ett väldigt grunt sätt att se på det. "Vischan" tillför snarare huvudstaden med el, skogsprodukter, folk med kunskap, huvudkontor för företag som egentligen har ursprung någon annanstans. Huvudstäderna hade inte varit något eller ens HAFT pengar att fördela utan denna osmos. Tyvärr har denna rörelse ju mer och mer blivit enkelriktad.

Jag håller med, det är därför "vischan" har sina citationstecken. Meningen var att ironisera över alla storstadspuckon som använder vischan i nedlåtande mening.
Citera
2025-05-09, 19:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Nu kommer eu politiker, som tjänar storkovan på bolag som lyfter ut miljarder skattepengar på att importera människor, se att det faktiskt finns ett behov och möjlighet att ta dit 100.000 från afrika som kan bli räddning på alla problem som uleåborg har.

S

Nu vet jag inte om de har några problem och att försöka laga något som inte är trasigt med invandrare är ingen bra ide, se bara hur det gått för vårt land.
Citera
2025-05-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu vet jag inte om de har några problem och att försöka laga något som inte är trasigt med invandrare är ingen bra ide, se bara hur det gått för vårt land.
Ja de finns ingen anledning men eu politiker såg ju till att varenda riskkapitalist i europa tjänade fler miljarder på flyktingvågen 2018 som drabbade de här länderna som idag har Massmord och våld dagligen pga vinst i migration politiken.
Citera
2025-05-09, 19:27
Avstängd
SmartSkalles avatar
En stad med väldigt få Muslimska invällare och därmed väldigt få överfallsvåldtäkter rån och överfall, inte så konstigt att stan växer.
Även Vasa som nästan är blattefritt är en befrielse att besöka, dessutom pratar nästan alla Svenska.
Citera
2025-05-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Politikerna är efterblivna! Ganska stora delar av svenskarna är drabbade.

Svenskarna har röstat för förfallet utan någon eftertanke.
Citera
2025-05-09, 20:14
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvampyr
Det måste finnas folk som föds, lever sina liv och dör där, allt medan jag inte förrän nu visste/tänkte på det.
Vad händer i en stad som Uleåborg? Vad gör folk där varje dag och natt året runt?

Hugger varandra med kniv och yxa. Våldtar varandra.

(FB) Högerextremist knivhögg barn med utländsk bakgrund i köpcentrum i Uleåborg 2024-06-13
(FB) "Mörkhyad" yxmördare (2 offer) på flykt i Uleåborg, Finland
(FB) Uleåborg, Finland: Sju-åtta MENA-berikare misstänks för grova sexualbrott mot barn
(FB) Tre MENA-män våldtog 16-åring - Uleåborg, Finland, november 2021
(FB) Mord på Pizzeria i Uleåborg, Finland
(FB) Uleåborg, FI: Nahom Hagos våldtog 85-årig kvinna - dömd till 4,5 år

Uleåborg nämns en del i denna tråd.

https://www.flashback.org/sok/?so=we...t=2201709&sp=1

Nåja, nog med skämt. Trots att jag själv är finnjävel så har jag faktiskt aldrig själv besökt Uleåborg, och det är en stor lucka i min bildning. Men det är en expansiv stad med stark lokal identitet. Förr var den berömd för sjöfart, tjärexport och laxfiske, nu är det hitech som gäller. Det är också en livaktig studiestad.

Uleåborg är europeisk kulturhuvudstad 2026.

https://visitoulu.fi/en/
https://www.visitfinland.com/sv/resm...rden/uleaborg/
https://oulu2026.eu/en/
https://www.ouka.fi/en/oulu2026-euro...apital-culture
https://oulu.com/en/oulu/european-ca...-culture-2026/

(Jag är trött och inte helt nykter, beklagar eventuella stavfel. Återkommer i morron.)
Senast redigerad av Ördög 2025-05-09 kl. 20:39.
Citera
2025-05-09, 20:40
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fan mycket större stad än jag trodde! TS har rätt i att det känns udda med en så stor stad DÄR. Trodde Uleåborg var en lite håla med några tiotal tusen innevånare...

Tromsö är egentligen ännu konstigare. En mycket livlig småstad med nästan storstadskänsla som ligger norr om Sveriges nordligaste punkt. Men "bara" 70 000 innevånare.

Ja, märkligt. I Sverige får man ju känslan av att norr om Kiruna lever inga människor, bara spridda stammar av samer och en o annan inavlad enstöring som bryter kraftigt på tornedalsfinska. Största orten nån enslig gård med 3 gamla trähus och en nedlagd byaskola.
Citera
2025-05-09, 20:47
Medlem
Diskussionen påminner mig om hur jag såg på världen öster om Östersjön när jag var liten, fram tills ungefär när internet började bli en stor grej i samhället. Jag såg i princip Finland som världens ände, och allt bortom dess gränser var nån form av ändlös ödemark. Sen kom Eniro, Google Earth mm, och jag insåg plötsligt att "nej vänta nu, alldeles öster om Helsingfors ligger Europas sjätte största stad som heter St.Petersburg, och alldeles söder om Helsingfors ligger en stad lika stor som Göteborg som heter Tallinn, och nordost om Finland långt upp i tjotaheiti ligger en nästan halvmiljon stor stad som heter Murmansk". Osv. Jaha, liksom. Vad fan har de sysslat med på dagarna senaste hundra åren då?

Jag fattade väl på nåt vagt, intellektuellt plan att forna sovjetunionen hade en väldig massa invånare som måste bo nånstans, men jag tror inte jag greppade känslomässigt att väldigt många av dem bodde alldeles nästgårds i öst. Var nog det här med järnridån som ställde till det. När jag var liten var gränsen bortom Finland i princip världens ände. Vår värld, alltså. På andra sidan låg nån annan värld som inte angick oss.
Citera
2025-05-09, 21:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ja, märkligt. I Sverige får man ju känslan av att norr om Kiruna lever inga människor, bara spridda stammar av samer och en o annan inavlad enstöring som bryter kraftigt på tornedalsfinska. Största orten nån enslig gård med 3 gamla trähus och en nedlagd byaskola.

Det stämmer ju också i Sverige. Rätt iakttagelse!

(Undantag en del turistinriktade ställen som Abisko och Riksgränsen)
Citera
2025-05-09, 21:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Diskussionen påminner mig om hur jag såg på världen öster om Östersjön när jag var liten, fram tills ungefär när internet började bli en stor grej i samhället. Jag såg i princip Finland som världens ände, och allt bortom dess gränser var nån form av ändlös ödemark. Sen kom Eniro, Google Earth mm, och jag insåg plötsligt att "nej vänta nu, alldeles öster om Helsingfors ligger Europas sjätte största stad som heter St.Petersburg, och alldeles söder om Helsingfors ligger en stad lika stor som Göteborg som heter Tallinn, och nordost om Finland långt upp i tjotaheiti ligger en nästan halvmiljon stor stad som heter Murmansk". Osv. Jaha, liksom. Vad fan har de sysslat med på dagarna senaste hundra åren då?

Jag fattade väl på nåt vagt, intellektuellt plan att forna sovjetunionen hade en väldig massa invånare som måste bo nånstans, men jag tror inte jag greppade känslomässigt att väldigt många av dem bodde alldeles nästgårds i öst. Var nog det här med järnridån som ställde till det. När jag var liten var gränsen bortom Finland i princip världens ände. Vår värld, alltså. På andra sidan låg nån annan värld som inte angick oss.

Sånt är så kul! Tack för en målande beskrivning!

Europas näst största stad heter MOSKVA och ligger ännu mer österut från St Petersburg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in