2025-05-09, 13:30
Moderator
tobess avatar
Uleåborg växer ju dessutom så att det knakar. Nu har förvisso en del av det att göra med diverse kommunsammanslagningar där uppe men likväl så har befolkningen nästan fördubblats sedan millenieskiftet.

Många teknikföretag som söker sig upp dit t.ex. vilket säkert bidrar en hel del till den stadiga tillväxten.
Citera
2025-05-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Fan mycket större stad än jag trodde! TS har rätt i att det känns udda med en så stor stad DÄR. Trodde Uleåborg var en lite håla med några tiotal tusen innevånare...

Tromsö är egentligen ännu konstigare. En mycket livlig småstad med nästan storstadskänsla som ligger norr om Sveriges nordligaste punkt. Men "bara" 70 000 innevånare.

Fast 80% i Tromsö är typ Samer
Citera
2025-05-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De har under 5% invandrare så blir inte många för de finska tjejerna att jaga.

Ja då vet vi vad människor gör där. Håller sig undan från mångkulturen. Jag ska också flytta någonstans där dom inte tar emot invandrare.
Citera
2025-05-09, 14:14
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvampyr
Läser om en stad som tydligen heter Uleåborg (Oulu City 216,352 inv.) långt upp i norra Finland större än Uppsala och nästan som Malmö.
Det måste finnas folk som föds, lever sina liv och dör där, allt medan jag inte förrän nu visste/tänkte på det.
Vad händer i en stad som Uleåborg? Vad gör folk där varje dag och natt året runt?

Vad säger du då om Murmansk? Det bor ett segt folk på Kolahalvön.
Citera
2025-05-09, 14:19
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Vad säger du då om Murmansk? Det bor ett segt folk på Kolahalvön.
Murmansk är såklart än nordligare med fler invånare men det är en rysk örlogsstad som har sin förklaring i flottbasen där. Mitt intresse är att hitta en lagom plats att få vara ifred på.
Att inte behöva kommunicera med någon människa någonsin igen och kunna skylla på språkförbistring eller kulturella skillnader. Gärna en afrikansk stad med massor av svarta om det inte vore för värmen och att inget funkar.
Citera
2025-05-09, 14:21
Medlem
sound69s avatar
De skidåkande syskonen Kerttu och Ivo Niskanen är väl från Uleåborg?
Senast redigerad av sound69 2025-05-09 kl. 14:23.
Citera
2025-05-09, 14:33
Medlem
Bassplays avatar
Låter ju som ett ställe man mycket hellre skulle bo, än många andra städer.

Låg invandring , nära till natur, fiske.
Säkert en hel del jobb.

Vad mer behövs.
Citera
2025-05-09, 15:59
Avstängd
Citat:
Läser om en stad som tydligen heter Uleåborg (Oulu City 216,352 inv.) långt upp i norra Finland större än Uppsala och nästan som Malmö.
Det måste finnas folk som föds, lever sina liv och dör där, allt medan jag inte förrän nu visste/tänkte på det.
Vad händer i en stad som Uleåborg? Vad gör folk där varje dag och natt året runt?

På sommaren fiskar pojkarna och vänslas med flickorna. På vintern fiskar dom inte.

Det förklarar varför staden har stor befolkning.
Citera
2025-05-09, 16:33
Medlem
Citat:

Det är faktiskt väldigt fint där, hyfsat stora hamnområden (dvs där är säkert många arbeten). Centrum är trevligt och fräscht. Folket är trevliga, nästan ingen kan svenska men engelska går bra. Varit där relativt mycket och tycker det är lugnt och tryggt. De brukar ha ganska stora bilträffar också som jag förstod det när jag var på en. Känns verkligen inte som en 200k+ stad pga det är.. Jamen just ja, inga invandrare nästan.
Citera
2025-05-09, 17:25
Medlem
Adelaides avatar
185.000 invånare är väl jämförbart med Linköping typ, och den staden har väl folk utomlands knappast någon koll på heller.
Citera
2025-05-09, 17:40
Medlem
Långt upp i Finland? Snarare mitt i Finland. Det ligger ju inte högre än i nivå med mellan Skellefteå och Piteå. De gör väl vad människor gör med lite mer betoning på vinternöje, natur och havet inpå. Om de är likt svenskar så finns det många raggare som njuter fullt ut när snön försvinner och byter till snöskoter annars. Tror de är som folk är och tar sig en hutt i bastun. Bada bastu, bara bada bastu.
Citera
2025-05-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Blanda inte ihop äpplen och päron. Alla länder är inte lika illa drabbade som Sverige.

Illa drabbade?

Du menar väl efterblivna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in