2025-07-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Tänkte precis skriva något liknande men 30kr milen kostar ingen bil, närmare sanningen är 50kr milen.
Hans bilåkande kostar honom 18000kr i månaden.

Rättelse!
Märkligt, förr räknade man med 50kr/milen men när jag googlar så ligger du närmare sanningen.

Nej han får tillbaka det mesta på skatten. Reseavdraget ligger på 25 kr/milen.
Citera
2025-07-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Nej han får tillbaka det mesta på skatten. Reseavdraget ligger på 25 kr/milen.

Så funkar inte reseavdraget.

Du får 25 kr milen i LÄGRE inkomst - sen får du räkna ut vad hans effektiva skatt är så får man fram rätt summa.

Han säger att han "nettar" 25000 i månaden vilket blir en månadslön på runt 31500 kr.

Han betalar alltså runt 20% i skatt vilket betyder att 25 kr/mil i reseavdrag betyder att han får runt 5 kr "tillbaka" i form av lägre skatt på ett ungefär.
Citera
2025-07-23, 20:27
Medlem
Han jobbar 60 timmar i veckan och "nettar" 25000 kr vilket blir en bruttolön på 31500 kr?

Normalt jobbar man ju 40 timmar i veckan vilket skulle betyda en timlön på 185 kr/timme. Denna person jobbar alltså 50% mer än normal heltid och då blir lönen 125 kr/timme? Egentligen ännu lägre för jobbar man 60 timmar per vecka så får man ju övertid och eventuell OB-ersättning.

Varför har han så låg lön?
Citera
2025-07-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Han jobbar 60 timmar i veckan och "nettar" 25000 kr vilket blir en bruttolön på 31500 kr?

Normalt jobbar man ju 40 timmar i veckan vilket skulle betyda en timlön på 185 kr/timme. Denna person jobbar alltså 50% mer än normal heltid och då blir lönen 125 kr/timme? Egentligen ännu lägre för jobbar man 60 timmar per vecka så får man ju övertid och eventuell OB-ersättning.

Han har la typ gymnasieutbildning och jobbar med bygg-grejer, då är det väl så mycket man tjänar ungefär? Landet är ju fullt av bygg-killar, som dessutom har löner som pressas av utländsk arbetskraft.
Citera
2025-07-24, 18:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Så funkar inte reseavdraget.

Du får 25 kr milen i LÄGRE inkomst - sen får du räkna ut vad hans effektiva skatt är så får man fram rätt summa.

Han säger att han "nettar" 25000 i månaden vilket blir en månadslön på runt 31500 kr.

Han betalar alltså runt 20% i skatt vilket betyder att 25 kr/mil i reseavdrag betyder att han får runt 5 kr "tillbaka" i form av lägre skatt på ett ungefär.

Bra redogörelse, folk har väldigt grunda kunskaper i dessa frågor.
Citera
2025-07-24, 18:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Ja det undrar jag med och så undrar jag vad der spelar för roll hur mycket han arbetar, bostäder köps inte för arbetade timmar de köps för lönen man får.
Citera
2025-07-24, 18:14
Medlem
Han har tagit ett antal dåliga beslut i sitt liv, tex
- Skaffar ett yrke han inte kan försörja sig på istället för att lägga nåt år på en utbildning och kunnat tjäna mer.
- Inte lyckats skaffa ett jobb i närheten av sitt hem, alternativt ett hem i närheten av sitt jobb.
- Köpt ett ruckel utan kunskaper om hur man renoverar.

Och detta vill han arr samhället ska ta ansvar över och kompensera honom för??

Han säger att allt var bättre förr för då kunde man bo i ett hus ens farfar byggt. Man undrar ju i sitt stilla sinne var han trodde att denna fiktiva farfar bodde innan han byggde huset, och om kommande generationer inte behövde besitta några kunskaper i renovering för att huset inte över tid skulle bli just ett ruckel?

Nä vilken gnällspik. Och ingen annan har han att försörja än sig själv heller. Inte undra på att han inte har tjej. Gnäll är det osexigaste som finns.
Citera
2025-07-24, 22:23
Medlem
Snubben har typ +10 tatueringar som han har nog slängt flera tusenlappar på, sen ser det ut som han tagit steroider också vilket många tusenlappar har gått till, när jag tittar på honom så får jag "party boy" vibbar av honom så han lär ha krökat & knarkat bort en massa tusenlappar.

Sen gymmar han och har fysiskt krävande jobb så nog många tusenlappar som har gått till energi dricka, när jag själv gymmade så drack jag typ 4 st energi drickor i veckan vilket är 60kr. Så 600kr på 10 veckor och 3120kr/år.

Om han gjort det under 10 år så blir bara energi drickor 31,120kr, om man jobbar 60 timmar i veckan så ska man ENKELT ha råd med ett hus men han spenderar nog alldeles för mycket...
Citera
2025-07-26, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Eric är 28 år och jobbar 60 timmar i veckan men har ändå inte råd att fixa en värdig bostad. Jag ser fler och fler inlägg och trådar där ute som vittnar om hur dagens ungdom börjar tröttna på hur svårt det är att leva ens ett normalt liv i Sverige, trots att man arbetar hårt. Hur upplever du som är under 30 år och som jobbar ”lön till lön” att det är att leva i Sverige idag, rent ekonomiskt?

Länk till Eriks video på YT. Det kanske är fler som känner igen sig?

https://youtu.be/Mr3xWMndlyo?si=op_Cr33HzKc9Nyob

Total loser som gnäller på allt och alla andra och inte kan erkänna sina egna urusla val.

Historien fallerar direkt. Tjänar han 25k efter skatt på 60h jobb per vecka så har han en bruttolön på typ 21k i månaden. Orkade inte lyssna på hela smörjan men tyckte att han nämnde stenläggning som jobb. Medellönen för stenläggare är runt 40k i mån. Typ 32k efter skatt för 40h per vecka.

Extremt mycket bitterhet att spy ur dig under 20 mild pendling per dag.
Citera
2025-07-26, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Han har la typ gymnasieutbildning och jobbar med bygg-grejer, då är det väl så mycket man tjänar ungefär? Landet är ju fullt av bygg-killar, som dessutom har löner som pressas av utländsk arbetskraft.

En f-ing målare tjänar 40k per månad i Sverige efter några år. I call bull-shit. Gnäll
Citera
2025-07-26, 18:55
Medlem
Om du verkligen jobbar 60h och inte kan köpa en bostad så bor du fel.

90 000kr för 135kvm+45kvm biarea.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6...en-11-21573355
Citera
2025-07-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Du skämtade väl nu?
Var ändå inte många som gick på det.
Jag var en av få du fick på kroken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in